Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att vara eller inte vara : en studie om relationen mellan ethos & actio

Hammarström, Linnea LU (2014) RETK03 20122
Rhetoric
Abstract
In a rhetorical situation there are two factors that determine how the receivers perceive what is communicated: the performance, actio – the speech’s how, and the person of the speaker, ethos – the speech’s who. The posture, diction and attitude of the speaker must master to meet all of the audience's eyes, while helping to clarify the message that the communication is intended to convey. Thus, there are many choices a speaker must make in terms of how he presents himself to his audience, in the role of the speaker. Is it the performance that elicits the personality, or is it the personality that elicits the performance? Through qualitative interviews and surveys of scientific theories this paper will study the relationship between actio... (More)
In a rhetorical situation there are two factors that determine how the receivers perceive what is communicated: the performance, actio – the speech’s how, and the person of the speaker, ethos – the speech’s who. The posture, diction and attitude of the speaker must master to meet all of the audience's eyes, while helping to clarify the message that the communication is intended to convey. Thus, there are many choices a speaker must make in terms of how he presents himself to his audience, in the role of the speaker. Is it the performance that elicits the personality, or is it the personality that elicits the performance? Through qualitative interviews and surveys of scientific theories this paper will study the relationship between actio and ethos. Which comes first? And which is the most important in rhetorical performance? (Less)
Abstract (Swedish)
I en retorisk situation är det två faktorer som avgör hur mottagarna uppfattar det som kommuniceras: Dels är det framförandet, actio – talets hur, dels är det talarens person, ethos – talets vem. Den kroppshållning, språkstil och attityd talaren har ska klara av publikens alla ögon, och samtidigt hjälpa till att tydliggöra det budskap som kommunikationen syftar till att förmedla. Det finns således en mängd val en talare måste göra vad gäller hur han eller hon presenterar sig själv för sin publik, i rollen som talare. Är det framförandet som framkallar personligheten, eller är det personligheten som framkallar framförandet? Genom kvalitativa intervjuer samt undersökningar av vetenskapliga teorier studeras i den här uppsatsen relationen... (More)
I en retorisk situation är det två faktorer som avgör hur mottagarna uppfattar det som kommuniceras: Dels är det framförandet, actio – talets hur, dels är det talarens person, ethos – talets vem. Den kroppshållning, språkstil och attityd talaren har ska klara av publikens alla ögon, och samtidigt hjälpa till att tydliggöra det budskap som kommunikationen syftar till att förmedla. Det finns således en mängd val en talare måste göra vad gäller hur han eller hon presenterar sig själv för sin publik, i rollen som talare. Är det framförandet som framkallar personligheten, eller är det personligheten som framkallar framförandet? Genom kvalitativa intervjuer samt undersökningar av vetenskapliga teorier studeras i den här uppsatsen relationen mellan actio och ethos. Vad kommer först? Och vad är viktigast vid retoriskt framförande? (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hammarström, Linnea LU
supervisor
organization
course
RETK03 20122
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
improvisation, självförtroende, utveckling, ethos, Actio
language
Swedish
id
4387557
date added to LUP
2016-02-10 11:13:07
date last changed
2016-02-10 11:13:07
@misc{4387557,
  abstract     = {{In a rhetorical situation there are two factors that determine how the receivers perceive what is communicated: the performance, actio – the speech’s how, and the person of the speaker, ethos – the speech’s who. The posture, diction and attitude of the speaker must master to meet all of the audience's eyes, while helping to clarify the message that the communication is intended to convey. Thus, there are many choices a speaker must make in terms of how he presents himself to his audience, in the role of the speaker. Is it the performance that elicits the personality, or is it the personality that elicits the performance? Through qualitative interviews and surveys of scientific theories this paper will study the relationship between actio and ethos. Which comes first? And which is the most important in rhetorical performance?}},
  author       = {{Hammarström, Linnea}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Att vara eller inte vara : en studie om relationen mellan ethos & actio}},
  year         = {{2014}},
}