Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Mot en mer effektiv koncentrationskontroll inom EU - strukturella förbindelser

Becher, My LU (2014) JURM02 20141
Department of Law
Abstract (Swedish)
För att kommissionen ska vara behörig att granska ett förvärv krävs det att kontroll har förvärvats i enlighet med koncentrationsförordningen. Således är kommissionen oförmögen att agera vid problematiska icke kontrollerande minoritetsförvärv (så kallade strukturella förbindelser). Det är dock inte bara förvärv av kontroll som kan orsaka betydande konkurrensskada. Liknande skada kan förekomma vid minoritetsförvärv. Etablerad ekonomisk teori har visat att strukturella förbindelser kan leda till horisontella ensidiga effekter, horisontella samordnande effekter eller vertikala effekter.

Dilemmat, gällande kommissionens saknade behörighet, uppenbarade sig tydligt efter Ryanairs minoritetsförvärv i konkurrerande Aer Lingus. Det... (More)
För att kommissionen ska vara behörig att granska ett förvärv krävs det att kontroll har förvärvats i enlighet med koncentrationsförordningen. Således är kommissionen oförmögen att agera vid problematiska icke kontrollerande minoritetsförvärv (så kallade strukturella förbindelser). Det är dock inte bara förvärv av kontroll som kan orsaka betydande konkurrensskada. Liknande skada kan förekomma vid minoritetsförvärv. Etablerad ekonomisk teori har visat att strukturella förbindelser kan leda till horisontella ensidiga effekter, horisontella samordnande effekter eller vertikala effekter.

Dilemmat, gällande kommissionens saknade behörighet, uppenbarade sig tydligt efter Ryanairs minoritetsförvärv i konkurrerande Aer Lingus. Det konkurrensbegränsande förvärvet ansågs inte innebära ett förvärv av kontroll och således var kommissionen oförmögen att kräva avyttring. Till följd av det här har kommissionen presenterat ett förslag som skulle möjliggöra för kommissionen att granska strukturella förbindelser genom en utvidgning av koncentrationsförordningen. Förslaget består av två olika system: anmälningssystemet och selektivsystemet (självbedömningssystemet eller transparenssystemet).

Syftet med förevarande uppsats är att granska och analysera behovet av en mer effektiv kontroll av företagskocentrationer inom EU, med utgångspunkt i frågeställningarna. Således utreds om det finns ett materiellt gap i koncentrationsförordningen och om det här eventuella gapet i så fall rättfärdigar en utvidgning av koncentrationsförordningen. Därtill utreds vilket av kommissionens förslag som är att föredra för att uppnå effektiv kontroll utan att bli en alltför stor börda för affärslivet.

I uppsatsen konstateras det att det föreligger ett materiellt gap på grund av att koncentrationsförordningen inte ger behörighet att hantera de problematiska fallen. Därtill saknas det tillräcklig och lämplig kompletterande lagstiftning, som skulle kunna fånga upp de problematiska strukturella förbindelserna. Det är framförallt artiklarna 101 och 102 TFEU som skulle kunna vara aktuella som kompletterande lagstiftning, emellertid behandlar artiklarna inte problematiken på ett fullgott sätt. Med anledning av konkurrensregleringens syfte, de strukturella förbindelsernas negativa konkurrenseffekter och bristande kompletterande lagstiftning konstateras det att en utvidgning av koncentrationsförordningen är rättfärdigad.

Det fastställs även att självbedömningssystemet är det system som är mest lämpligt och tillräckligt för att reglera problematiska strukturella förbindelser, både för affärslivet och för kommissionen. Självbedömningssystemet är effektivt, proportionerligt och den minst ingripande regleringen i relation till de andra föreslagna systemen. Slutligen, garanterar systemet rättssäkert, förutsatt vissa angivna kriterier. (Less)
Abstract
For the Commission to be competent to examine an acquisition, must concern an acquisition of control within the meaning of the Merger Regulation. Therefore the Commission is unable to act upon problematical non-controlling minority shareholdings (also known as structural links). Anticompetitive effects, however, may arise in situations where control has not been acquired. Established economic theory has shown that non-controlling minority shareholdings may lead to horizontal unilateral effects, horizontal coordinated effects or vertical effects.

This dilemma, concerning the lack of the Commission’s competence, was evidenced when Ryanair acquired a minority stake in its competitor, Aer Lingus. The anticompetitive acquisition did not... (More)
For the Commission to be competent to examine an acquisition, must concern an acquisition of control within the meaning of the Merger Regulation. Therefore the Commission is unable to act upon problematical non-controlling minority shareholdings (also known as structural links). Anticompetitive effects, however, may arise in situations where control has not been acquired. Established economic theory has shown that non-controlling minority shareholdings may lead to horizontal unilateral effects, horizontal coordinated effects or vertical effects.

This dilemma, concerning the lack of the Commission’s competence, was evidenced when Ryanair acquired a minority stake in its competitor, Aer Lingus. The anticompetitive acquisition did not qualify as an acquisition of control, and therefore the Commission was unable to deal with the minority stake. Due to this, the Commission has presented a proposal that would make it possible for the Commission to examine problematical cases of structural links by extending the Merger Regulation. The proposal consists of two options: either the notification system or the selective system (self-assessment system or the transparency system).

The purpose of this thesis is to examine and analyze the effectiveness of the EU merger control. This thesis will use research questions to investigate this issue. Therefore, the potential material gap in the EU Merger Regulation will be examined. If there is an existing gap, an extension of the Regulation may be justified. In addition to this analysis, the Commission’s proposal will be examined to determine which one of the options would be preferred to achieve effective control without becoming too burdensome for business.

This thesis establishes that there is a material gap in the Merger Regulation because the Commission does not have the competence to act upon problematic structural links. In addition to this finding, this thesis establishes that there is a lack of appropriate legislation that could be used as a tool to handle these problematic cases. Articles 101 and 102 of the TFEU have been suggested as potential legislation, but these articles do not handle the problem in an adequate way. Considering the purpose of the competition law, the anticompetitive effect of the structural links, as well as the lack of additional legislation, it is justified to extend the Merger Regulation.

Lastly, this thesis demonstrates that the self-assessment system is the most appropriate and sufficient system to regulate problematic structural links, both for businesses and for the Commission. The self-assessment system is effective, proportional, and does not go beyond what is necessary to reach the objectives. In conclusion, the self-assessment system guarantees legal certainty, when certain criteria are implemented. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Becher, My LU
supervisor
organization
alternative title
Towards a more effective EU merger control - structual links
course
JURM02 20141
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
obligatoriska, kontrollerande ämnesord, EU-rätt, konkurrensrätt, företagskoncentrationer, minoritetsförvärv, behörighet, koncentrationsförordningen
language
Swedish
id
4448355
date added to LUP
2014-07-28 07:30:50
date last changed
2014-07-28 07:30:50
@misc{4448355,
  abstract     = {{For the Commission to be competent to examine an acquisition, must concern an acquisition of control within the meaning of the Merger Regulation. Therefore the Commission is unable to act upon problematical non-controlling minority shareholdings (also known as structural links). Anticompetitive effects, however, may arise in situations where control has not been acquired. Established economic theory has shown that non-controlling minority shareholdings may lead to horizontal unilateral effects, horizontal coordinated effects or vertical effects. 

This dilemma, concerning the lack of the Commission’s competence, was evidenced when Ryanair acquired a minority stake in its competitor, Aer Lingus. The anticompetitive acquisition did not qualify as an acquisition of control, and therefore the Commission was unable to deal with the minority stake. Due to this, the Commission has presented a proposal that would make it possible for the Commission to examine problematical cases of structural links by extending the Merger Regulation. The proposal consists of two options: either the notification system or the selective system (self-assessment system or the transparency system). 

The purpose of this thesis is to examine and analyze the effectiveness of the EU merger control. This thesis will use research questions to investigate this issue. Therefore, the potential material gap in the EU Merger Regulation will be examined. If there is an existing gap, an extension of the Regulation may be justified. In addition to this analysis, the Commission’s proposal will be examined to determine which one of the options would be preferred to achieve effective control without becoming too burdensome for business. 

This thesis establishes that there is a material gap in the Merger Regulation because the Commission does not have the competence to act upon problematic structural links. In addition to this finding, this thesis establishes that there is a lack of appropriate legislation that could be used as a tool to handle these problematic cases. Articles 101 and 102 of the TFEU have been suggested as potential legislation, but these articles do not handle the problem in an adequate way. Considering the purpose of the competition law, the anticompetitive effect of the structural links, as well as the lack of additional legislation, it is justified to extend the Merger Regulation. 

Lastly, this thesis demonstrates that the self-assessment system is the most appropriate and sufficient system to regulate problematic structural links, both for businesses and for the Commission. The self-assessment system is effective, proportional, and does not go beyond what is necessary to reach the objectives. In conclusion, the self-assessment system guarantees legal certainty, when certain criteria are implemented.}},
  author       = {{Becher, My}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Mot en mer effektiv koncentrationskontroll inom EU - strukturella förbindelser}},
  year         = {{2014}},
}