Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Sociala medier – en strategisk kommunikationskanal?

Jonsson, Josefine LU and Sunesson, Olivia LU (2014) SKOK01 20141
Department of Strategic Communication
Abstract
Social media forms a major part of today's communication. Organizations choose to adapt this in their work with communication, but lack sufficient understanding of how the tool should be handled in order to reach full potential. Today's research on the social media largely lacks a critical approach. It is not discussed whether organizations should use social media, but rather when and how.

Our study aims to immerse the knowledge about why organizations choose to communicate on social media and what impact this could have. The study is based on a qualitative approach consisting of six semistructured interviews. The theoretical framework is based on institutional theory, Goffman's prior position on the dramaturgical appearance and... (More)
Social media forms a major part of today's communication. Organizations choose to adapt this in their work with communication, but lack sufficient understanding of how the tool should be handled in order to reach full potential. Today's research on the social media largely lacks a critical approach. It is not discussed whether organizations should use social media, but rather when and how.

Our study aims to immerse the knowledge about why organizations choose to communicate on social media and what impact this could have. The study is based on a qualitative approach consisting of six semistructured interviews. The theoretical framework is based on institutional theory, Goffman's prior position on the dramaturgical appearance and theories of power with a starting point in Foucault's approach to power and discourses.

Our results show that organizations' presence on social media is based on a demand rather than a choice. This demand can be explained in terms of norms and expectations that are part of the surroundings. Organizations can not just be seen as rational systems. Instead, organizations tend to imitate other organizations aiming to have a successful practice, which contributes to homogeneity.

Social media also means new opportunities for interaction and communication. The user-generated content leads to the creation of transparent companies. This in turn leads to a loss of control and new challenges to overcome for today's organizations. The user-generated content shows that there has been a power movement where the users are creating and controlling organizations communication. (Less)
Abstract (Swedish)
Sociala medier har kommit att utgöra en stor del av dagens kommunikation. Organisationer använder dessa i sitt kommunikationsarbete utan att besitta större kunskap om hur verktyget ska hanteras för att nå sin fulla potential. Dagens forskning om sociala medier saknar till stor del ett kritiskt förhållningssätt. Det diskuteras inte om organisationer ska använda sociala medier, utan snarare när och hur.

Vår studie syftar till att fördjupa kunskapen kring varför organisationer väljer att kommunicera på sociala medier samt vilka följder en närvaro kan generera. Studien bygger på en kvalitativ ansats bestående av sex semistrukturerade intervjuer. Det teoretiska ramverket grundar sig i institutionell teori, Goffmans föreställning om det... (More)
Sociala medier har kommit att utgöra en stor del av dagens kommunikation. Organisationer använder dessa i sitt kommunikationsarbete utan att besitta större kunskap om hur verktyget ska hanteras för att nå sin fulla potential. Dagens forskning om sociala medier saknar till stor del ett kritiskt förhållningssätt. Det diskuteras inte om organisationer ska använda sociala medier, utan snarare när och hur.

Vår studie syftar till att fördjupa kunskapen kring varför organisationer väljer att kommunicera på sociala medier samt vilka följder en närvaro kan generera. Studien bygger på en kvalitativ ansats bestående av sex semistrukturerade intervjuer. Det teoretiska ramverket grundar sig i institutionell teori, Goffmans föreställning om det dramaturgiska framträdandet samt teorier kring makt med utgångspunkt i Foucaults förhållningssätt till makt och diskurser.

Studiens resultat visar att organisationers närvaro på sociala medier grundar sig på ett krav, snarare än ett val. Detta krav kan förklaras utifrån de normer och förväntningar som finns i omgivningen. Organisationer kan inte enbart ses som rationella system. Istället tenderar organisationer att efterlikna andra organisationer som anses ha en framgångsrik praktik, vilket bidrar till en homogenitet.

Användandet av sociala medier innebär nya förutsättningar för interaktion och kommunikation. Det användargenererade innehållet leder till skapandet av allt mer transparenta företag. Detta leder till en förlust av kontroll och nya utmaningar att hantera för dagens organisationer. Det användargenererade innehållet visar på att det skett en maktförflyttning där användarna är med och skapar och kontrollerar organisationernas kommunikation. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Jonsson, Josefine LU and Sunesson, Olivia LU
supervisor
organization
alternative title
En kvalitativ studie om organisationers närvaro på sociala medier
course
SKOK01 20141
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Sociala medier, Web 2.0, institutioner, institutionell teori, nyinstitutionell teori, makt, Foucault, panoptikon, synoptikon, diskurs, Goffman, dramaturgiskt framträdande, isomorfism, homogenitet, transparens, deltagarkultur.
language
Swedish
id
4460178
date added to LUP
2014-06-13 08:33:17
date last changed
2014-09-04 08:36:22
@misc{4460178,
  abstract     = {{Social media forms a major part of today's communication. Organizations choose to adapt this in their work with communication, but lack sufficient understanding of how the tool should be handled in order to reach full potential. Today's research on the social media largely lacks a critical approach. It is not discussed whether organizations should use social media, but rather when and how.

Our study aims to immerse the knowledge about why organizations choose to communicate on social media and what impact this could have. The study is based on a qualitative approach consisting of six semistructured interviews. The theoretical framework is based on institutional theory, Goffman's prior position on the dramaturgical appearance and theories of power with a starting point in Foucault's approach to power and discourses.

Our results show that organizations' presence on social media is based on a demand rather than a choice. This demand can be explained in terms of norms and expectations that are part of the surroundings. Organizations can not just be seen as rational systems. Instead, organizations tend to imitate other organizations aiming to have a successful practice, which contributes to homogeneity.

Social media also means new opportunities for interaction and communication. The user-generated content leads to the creation of transparent companies. This in turn leads to a loss of control and new challenges to overcome for today's organizations. The user-generated content shows that there has been a power movement where the users are creating and controlling organizations communication.}},
  author       = {{Jonsson, Josefine and Sunesson, Olivia}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Sociala medier – en strategisk kommunikationskanal?}},
  year         = {{2014}},
}