Utgivning av digitala läromedel - en analys av författarens förändrade yrkesroll och arbetssituation
(2014) FBMK11 20141Division of Publishing Studies
- Abstract (Swedish)
- Denna studie undersöker hur författarrollen har förändrats i samband med att läromedel och läromaterial i allt större utsträckning har digitaliserats och datoriserats. Teoretiskt fundament utgörs av Svedjedal (2002) och Renman Claesson (2009, 2012) och metodiskt tillvägagångssätt är kvalitativa intervjuer. Resultatet av denna analys visar på att författarrollen i och med digitaliseringen omfattar en bredare kompetens, inte bara inom multimedia utan även till viss del inom informationsteknologins begränsningar. Immaterialrätt och upphovsrätt lider inte idag några allvarliga brister, men en vidareutveckling av interaktiva texter med oräknerligt många aktiva skapare kan kräva nya juridiska verktyg. Slutligen finner resultatet av denna studie... (More)
- Denna studie undersöker hur författarrollen har förändrats i samband med att läromedel och läromaterial i allt större utsträckning har digitaliserats och datoriserats. Teoretiskt fundament utgörs av Svedjedal (2002) och Renman Claesson (2009, 2012) och metodiskt tillvägagångssätt är kvalitativa intervjuer. Resultatet av denna analys visar på att författarrollen i och med digitaliseringen omfattar en bredare kompetens, inte bara inom multimedia utan även till viss del inom informationsteknologins begränsningar. Immaterialrätt och upphovsrätt lider inte idag några allvarliga brister, men en vidareutveckling av interaktiva texter med oräknerligt många aktiva skapare kan kräva nya juridiska verktyg. Slutligen finner resultatet av denna studie att marknaden för digitala läromedel är ung och någon ekonomisk jämvikt och ackurat prissättning av produktionsfaktorer har inte ännu infunnit sig. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4498516
- author
- Glad, Josephine LU
- supervisor
-
- Ann Steiner LU
- organization
- course
- FBMK11 20141
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- läromedelsproduktion, digitala läromedel, författarskap, bokproduktion, upphovsrätt, royalty
- language
- Swedish
- id
- 4498516
- date added to LUP
- 2014-07-07 14:08:25
- date last changed
- 2014-07-07 14:08:25
@misc{4498516, abstract = {{Denna studie undersöker hur författarrollen har förändrats i samband med att läromedel och läromaterial i allt större utsträckning har digitaliserats och datoriserats. Teoretiskt fundament utgörs av Svedjedal (2002) och Renman Claesson (2009, 2012) och metodiskt tillvägagångssätt är kvalitativa intervjuer. Resultatet av denna analys visar på att författarrollen i och med digitaliseringen omfattar en bredare kompetens, inte bara inom multimedia utan även till viss del inom informationsteknologins begränsningar. Immaterialrätt och upphovsrätt lider inte idag några allvarliga brister, men en vidareutveckling av interaktiva texter med oräknerligt många aktiva skapare kan kräva nya juridiska verktyg. Slutligen finner resultatet av denna studie att marknaden för digitala läromedel är ung och någon ekonomisk jämvikt och ackurat prissättning av produktionsfaktorer har inte ännu infunnit sig.}}, author = {{Glad, Josephine}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Utgivning av digitala läromedel - en analys av författarens förändrade yrkesroll och arbetssituation}}, year = {{2014}}, }