Är marknaden effektiv före, efter och sammantaget vid produktannonseringar?
(2014) NEKH01 20141Department of Economics
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om marknaden är effektiv före, efter och sammantaget vid produktannonseringar. Uppsatsen inkluderar nio bolags produktannonseringar och dessa har skett mellan 2007-2014.
Metod: För att undersöka om det fanns en abnorm avkastning före, efter och sammantaget vid produktannonseringar har nio bolag studerats. Dessa har alla annonserat konsumentinriktade teknikprodukter, varav fem annonseringar per bolag har valts ut. Därefter har en utvidgning av Market Model applicerats på varje enskilt bolag, för att se undersöka om det finns någon abnorm avkastning.
Slutsats: Vår studie visade inget tecken på abnorm avkastning före eventet. Inget av bolagen visade heller upp någon abnorm... (More) - Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om marknaden är effektiv före, efter och sammantaget vid produktannonseringar. Uppsatsen inkluderar nio bolags produktannonseringar och dessa har skett mellan 2007-2014.
Metod: För att undersöka om det fanns en abnorm avkastning före, efter och sammantaget vid produktannonseringar har nio bolag studerats. Dessa har alla annonserat konsumentinriktade teknikprodukter, varav fem annonseringar per bolag har valts ut. Därefter har en utvidgning av Market Model applicerats på varje enskilt bolag, för att se undersöka om det finns någon abnorm avkastning.
Slutsats: Vår studie visade inget tecken på abnorm avkastning före eventet. Inget av bolagen visade heller upp någon abnorm avkastning under annonseringsdagen. Däremot finns tecken på en abnorm avkastning en dag efter annonseringen för Google och Apple. Dessutom finns det tecken på en abnorm kumulativ avkastning för Google och Nintendo. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4499601
- author
- Andersson, Simon LU and Montgomery, Mattias LU
- supervisor
- organization
- course
- NEKH01 20141
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Market Model, Anomalier, Insiderhandel, Effektiva marknader, Produktannonsering
- language
- Swedish
- id
- 4499601
- date added to LUP
- 2014-06-26 09:29:02
- date last changed
- 2014-06-26 09:29:02
@misc{4499601, abstract = {{Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om marknaden är effektiv före, efter och sammantaget vid produktannonseringar. Uppsatsen inkluderar nio bolags produktannonseringar och dessa har skett mellan 2007-2014. Metod: För att undersöka om det fanns en abnorm avkastning före, efter och sammantaget vid produktannonseringar har nio bolag studerats. Dessa har alla annonserat konsumentinriktade teknikprodukter, varav fem annonseringar per bolag har valts ut. Därefter har en utvidgning av Market Model applicerats på varje enskilt bolag, för att se undersöka om det finns någon abnorm avkastning. Slutsats: Vår studie visade inget tecken på abnorm avkastning före eventet. Inget av bolagen visade heller upp någon abnorm avkastning under annonseringsdagen. Däremot finns tecken på en abnorm avkastning en dag efter annonseringen för Google och Apple. Dessutom finns det tecken på en abnorm kumulativ avkastning för Google och Nintendo.}}, author = {{Andersson, Simon and Montgomery, Mattias}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Är marknaden effektiv före, efter och sammantaget vid produktannonseringar?}}, year = {{2014}}, }