Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att läsa utifrån bilder - en studie av mammors språkanvändande vid läsning av bilderböcker med respektive utan text.

Pilo, Sanna LU (2014) LOGM81 20141
Logopedics, Phoniatrics and Audiology
Abstract (Swedish)
Att tidigt introducera läsning för små barn är något som uppmuntras i vårt samhälle. Hur typen av bok som läses påverkar innehållet i högläsningen är inte mycket berört i tidigare forskning och utgör därför en intressant aspekt på ämnet. Litteratur och högläsning kan fylla en viktig funktion i logopedisk intervention och därför är kunskap om hur olika typer av böcker påverkar läsningen viktig för personer som arbetar inom logopedisk verksamhet.
I denna studie har åtta mammor spelats in när de läste två olika bilderböcker för sina barn (18-24 månader). Den ena boken innehöll enbart illustrationer medan den andra innehöll såväl illustrationer som tillhörande text. Böckerna var matchade mot varandra i fråga om tematik, längd och... (More)
Att tidigt introducera läsning för små barn är något som uppmuntras i vårt samhälle. Hur typen av bok som läses påverkar innehållet i högläsningen är inte mycket berört i tidigare forskning och utgör därför en intressant aspekt på ämnet. Litteratur och högläsning kan fylla en viktig funktion i logopedisk intervention och därför är kunskap om hur olika typer av böcker påverkar läsningen viktig för personer som arbetar inom logopedisk verksamhet.
I denna studie har åtta mammor spelats in när de läste två olika bilderböcker för sina barn (18-24 månader). Den ena boken innehöll enbart illustrationer medan den andra innehöll såväl illustrationer som tillhörande text. Böckerna var matchade mot varandra i fråga om tematik, längd och åldersangivelse. Dessa inspelningar transkriberades sedan och analyserades med fokus på språklig komplexitet i moderns tal. Faktorer som vägdes in var andel verb, verbens tempusformer, antal bisatser, antal frågesatser samt antal gånger som mamman refererade till barnets egna erfarenheter. Resultaten visar att vid läsning av boken utan text kunde högre andel verb skönjas. Däremot visar resultatet ingen signifikant skillnad avseende de andra parametrarna, även om de tenderar att vara högre i läsningen av boken utan text. Vidare forskning är nödvändig för att dra slutsatser kring hur typen av bok påverkar läsningen (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Pilo, Sanna LU
supervisor
organization
course
LOGM81 20141
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Bilderböcker, tidig läsning, barnspråk, föräldraspråk, ordförråd, språkutveckling, verbformer, bisatser, läskultur, litteracitet, kommunikationsstil, logopedi
language
Swedish
id
4590368
date added to LUP
2014-08-20 20:09:33
date last changed
2014-08-20 20:09:33
@misc{4590368,
  abstract     = {{Att tidigt introducera läsning för små barn är något som uppmuntras i vårt samhälle. Hur typen av bok som läses påverkar innehållet i högläsningen är inte mycket berört i tidigare forskning och utgör därför en intressant aspekt på ämnet. Litteratur och högläsning kan fylla en viktig funktion i logopedisk intervention och därför är kunskap om hur olika typer av böcker påverkar läsningen viktig för personer som arbetar inom logopedisk verksamhet.
I denna studie har åtta mammor spelats in när de läste två olika bilderböcker för sina barn (18-24 månader). Den ena boken innehöll enbart illustrationer medan den andra innehöll såväl illustrationer som tillhörande text. Böckerna var matchade mot varandra i fråga om tematik, längd och åldersangivelse. Dessa inspelningar transkriberades sedan och analyserades med fokus på språklig komplexitet i moderns tal. Faktorer som vägdes in var andel verb, verbens tempusformer, antal bisatser, antal frågesatser samt antal gånger som mamman refererade till barnets egna erfarenheter. Resultaten visar att vid läsning av boken utan text kunde högre andel verb skönjas. Däremot visar resultatet ingen signifikant skillnad avseende de andra parametrarna, även om de tenderar att vara högre i läsningen av boken utan text. Vidare forskning är nödvändig för att dra slutsatser kring hur typen av bok påverkar läsningen}},
  author       = {{Pilo, Sanna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Att läsa utifrån bilder - en studie av mammors språkanvändande vid läsning av bilderböcker med respektive utan text.}},
  year         = {{2014}},
}