Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

The Rotation Curation Experience - En studie om individen i en samskapande process

Nystedt, Amanda LU and Olsson Hjerpe, Lisa LU (2014) SKOK01 20141
Department of Strategic Communication
Abstract (Swedish)
Den digitala utvecklingen har skapat nya förutsättningar för hur individer och or-ganisationer kan interagera, där ett exempel är samskapande (eng. co-creation). Syftet med studien är att undersöka de drivkrafter och känslor som ligger bakom individens beslut till att delta i den specifika samskapandeformen rotation curation tillsammans med organisationer och hur detta skapar mening för individen. Vidare vill studien undersöka hur organisationens mål och kommunikationen kring dessa kan påverka individen. En kvalitativ studie har genomförts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med utgångspunkt i ett socialkonstruktionistiskt perspek-tiv. Studiens resultat visar att upplevelsen av rotation curation är central genom hela processen. Det... (More)
Den digitala utvecklingen har skapat nya förutsättningar för hur individer och or-ganisationer kan interagera, där ett exempel är samskapande (eng. co-creation). Syftet med studien är att undersöka de drivkrafter och känslor som ligger bakom individens beslut till att delta i den specifika samskapandeformen rotation curation tillsammans med organisationer och hur detta skapar mening för individen. Vidare vill studien undersöka hur organisationens mål och kommunikationen kring dessa kan påverka individen. En kvalitativ studie har genomförts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med utgångspunkt i ett socialkonstruktionistiskt perspek-tiv. Studiens resultat visar att upplevelsen av rotation curation är central genom hela processen. Det är inom denna ram som drivkrafter och känslor uppstår. Det är även i upplevelsen som mening skapas genom delaktighet, gemenskap och dia-log där självuppfyllelse i form av bekräftelse av det egna jaget ses som betydelse-fullt. Viktiga incitament till deltagande återfinns i relationen till varumärket och i kravet på uttrycksfrihet av ord och person. Resultatet visar vidare att tydlighet i kommunikationen kring syften och mål mellan organisation och individ är viktig för att individen ska kunna känna tillfredsställelse i sin egen prestation och roll i samskapandeprocessen. (Less)
Popular Abstract
The digital evolution has created new ways for individuals and organizations to interact of which one example is co-creation. The purpose of this study is to exa-mine which motives and emotions that underlie an individual’s decision to parti-cipate in the specific form of co-creation called rotation curation together with an an organization and how this creates meaning for the individual. Further, the study wishes to examine how the aims of the organization and the communication around these might affect the individual. A qualitative study was conducted using semi-structured interviews based on social constructionism. The results de-monstrate that the experience of co-creation is key throughout the process. Moti-ves emerge and emotions are... (More)
The digital evolution has created new ways for individuals and organizations to interact of which one example is co-creation. The purpose of this study is to exa-mine which motives and emotions that underlie an individual’s decision to parti-cipate in the specific form of co-creation called rotation curation together with an an organization and how this creates meaning for the individual. Further, the study wishes to examine how the aims of the organization and the communication around these might affect the individual. A qualitative study was conducted using semi-structured interviews based on social constructionism. The results de-monstrate that the experience of co-creation is key throughout the process. Moti-ves emerge and emotions are created within this framework. It is also within the frame of the experience that meaning is created through participation, community and dialogue where self-fulfillment through acknowledgement of one’s self is seen as significant. Important incentives for participation in co-creation activities can be found in the relation between organizations and individuals as well as in the demand of freedom of expression and one’s self. In addition, the results show that open communication regarding aims and objectives is fundamental for the in-dividual’s ability to feel satisfaction in their own performance and role in the pro-cess of co-creation. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nystedt, Amanda LU and Olsson Hjerpe, Lisa LU
supervisor
organization
course
SKOK01 20141
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Strategic Communication, Co-Creation, Rotation Curation, Curators of Sweden, Twitter, Rotation Curation Experience
language
Swedish
id
4644928
date added to LUP
2014-09-15 15:03:02
date last changed
2014-09-15 15:03:02
@misc{4644928,
  abstract     = {{Den digitala utvecklingen har skapat nya förutsättningar för hur individer och or-ganisationer kan interagera, där ett exempel är samskapande (eng. co-creation). Syftet med studien är att undersöka de drivkrafter och känslor som ligger bakom individens beslut till att delta i den specifika samskapandeformen rotation curation tillsammans med organisationer och hur detta skapar mening för individen. Vidare vill studien undersöka hur organisationens mål och kommunikationen kring dessa kan påverka individen. En kvalitativ studie har genomförts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med utgångspunkt i ett socialkonstruktionistiskt perspek-tiv. Studiens resultat visar att upplevelsen av rotation curation är central genom hela processen. Det är inom denna ram som drivkrafter och känslor uppstår. Det är även i upplevelsen som mening skapas genom delaktighet, gemenskap och dia-log där självuppfyllelse i form av bekräftelse av det egna jaget ses som betydelse-fullt. Viktiga incitament till deltagande återfinns i relationen till varumärket och i kravet på uttrycksfrihet av ord och person. Resultatet visar vidare att tydlighet i kommunikationen kring syften och mål mellan organisation och individ är viktig för att individen ska kunna känna tillfredsställelse i sin egen prestation och roll i samskapandeprocessen.}},
  author       = {{Nystedt, Amanda and Olsson Hjerpe, Lisa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{The Rotation Curation Experience - En studie om individen i en samskapande process}},
  year         = {{2014}},
}