Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Classification of supplied components

Svensson, Kristin LU and Sveger, Kristofer LU (2014) MTT820 20141
Engineering Logistics
Abstract (Swedish)
Bakgrund: Elektroniktillverkaren The Company implementerade för 4-5 år sedan en ABC-klassificeringsmodell för klassificering av de komponenter som de köper in. Nu vill företaget utmana den nuvarande modellen och utvärdera om de använder korrekta parametrar för klassificering, för att undersöka om det finns möjlighet till förbättring. Därför efterfrågar The Company en ny modell som baseras på den teoretiska kunskap som finns inom området för att kunna göra en jämförelse med den befintliga modellen. Syftet med ABC klassificering är att hantera osäkerheter från leverantörer vad gäller leveranskvalitet, ledtidsvariationer och saldofel.

Syfte: Syfte med examensarbetet är att föreslå en metod för att klassificera de komponenter som The... (More)
Bakgrund: Elektroniktillverkaren The Company implementerade för 4-5 år sedan en ABC-klassificeringsmodell för klassificering av de komponenter som de köper in. Nu vill företaget utmana den nuvarande modellen och utvärdera om de använder korrekta parametrar för klassificering, för att undersöka om det finns möjlighet till förbättring. Därför efterfrågar The Company en ny modell som baseras på den teoretiska kunskap som finns inom området för att kunna göra en jämförelse med den befintliga modellen. Syftet med ABC klassificering är att hantera osäkerheter från leverantörer vad gäller leveranskvalitet, ledtidsvariationer och saldofel.

Syfte: Syfte med examensarbetet är att föreslå en metod för att klassificera de komponenter som The Company köper in, och ge rekommendationer för hur denna kan användas. Modellen skall vara applicerbar inom alla The Company’s marknadssegment och utmana den nuvarande modellen.

Problemdefinition: Vilka parametrar är lämpliga att använda för att klassificera de komponenter som köps in? Hur skall parametrarna kombineras för klassificering? Hur många klasser är rimligt att använda och hur skall dessa klasser delas in för att modellen ska vara användbar?

Metod: Detta examensarbete har utförts med ett holistiskt perspektiv på klassificeringsmetoder. Ett abduktivt arbetssätt har applicerats på både kvantitativ och kvalitativ dataanalys genom intervjuer, benchmarking och data från företagets ERP-system. Författarna har använt sig av en iterativ process mellan teori och praktik.

Resultat: Volymvärde, leverantörers ledtidsdifferens och artikelpris är de tre parametrar som The Company rekommenderas att använda för klassificering tillsammans med Ngmetoden. Vidare är rekommendationen att The Company ska fortsätta arbeta med tio klasser och att utgå ifrån 80-20 regeln vid klassindelning.

Slutsats: Följande slutsatser om klassificering har dragits:
- Det finns klassificeringsmetoder både med en och flera kriterier. Dessa metoder har utvecklats för att skapa en bättre klassindelning och vara mer användarvänliga.
- De använda parametrarna kan både vara kvalitativa och kvantitativa, där de förstnämnda generellt sätt kräver mer arbete av användaren.
- Det finns inga tydliga teoretiska riktlinjer för hur många klasser som ska användas. Klassindelningen beror oftast på vad som är möjligt i ett managementperspektiv.
- Antalet artiklar i varje klass bestäms oftast efter 80-20-regeln eller efter tidigare erfarenheter. (Less)
Popular Abstract
Background: The electronic manufacturing company The Company implemented a new model for ABC classification of supplied components about 4-5 years ago. Today, they want to challenge this model and evaluate if they have been using the correct parameters, or if improvement can be made. They wish for a new model that is based on the theory in field, to make a comparison with the existing model. The purpose with the ABC classification is to manage uncertainties from suppliers, in terms of delivered quality, variation in lead times and inventory errors.

Purpose: The purpose of this thesis is to suggest a method for classification of supplied components at The Company that challenges the model currently used, and give recommendations on how... (More)
Background: The electronic manufacturing company The Company implemented a new model for ABC classification of supplied components about 4-5 years ago. Today, they want to challenge this model and evaluate if they have been using the correct parameters, or if improvement can be made. They wish for a new model that is based on the theory in field, to make a comparison with the existing model. The purpose with the ABC classification is to manage uncertainties from suppliers, in terms of delivered quality, variation in lead times and inventory errors.

Purpose: The purpose of this thesis is to suggest a method for classification of supplied components at The Company that challenges the model currently used, and give recommendations on how to use it. The new model should be applicable to all The Company’s market segments.

Problem definition: Which parameters are suitable to use to classify supplied components at The Company? How should the parameters be combined for classification? How many classes are reasonable to use and how should these classes be divided in order for the model to be useful?

Methodology: This thesis has been performed with a systems approach, to capture the holistic view of classification models. The abductive research method is used with both qualitative
and quantitative data collection through interviews, benchmarking and data from ERP system. The authors have used an iterative process between theory and practice.

Results: This thesis has concluded that volume value, supplier lead time deviation and unit cost are suitable parameters to use for classification at The Company, together with the Ng-method. The recommendation is to continue working with ten classes, and use the 80-20 rule as guideline to divide the components.

Conclusions: The following conclusions about classification could be drawn from this thesis:
- Both single criterion and multiple criteria methods exist and are further developed to give better result and be more user friendly.
- Input parameters could be of both qualitative and quantitative nature, where the former in general requires more work from the user.
- There is no clear theoretical guidelines of how many classes to use, and it should depend on what is possible from a management perspective.
- The difference in number of components in each class is often divided according to the 80-20 rule or according to experience. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Svensson, Kristin LU and Sveger, Kristofer LU
supervisor
organization
alternative title
Klassificering av inköpta komponenter
course
MTT820 20141
year
type
M1 - University Diploma
subject
keywords
ABC-klassificering, supply, försörjningsstrategi, lagerstyrning, inköpsklassificering, ABC classification, inventory management, purchase classification
report number
5767
language
English
id
4696667
date added to LUP
2014-10-10 14:06:35
date last changed
2014-10-10 14:06:35
@misc{4696667,
  abstract     = {{Bakgrund: Elektroniktillverkaren The Company implementerade för 4-5 år sedan en ABC-klassificeringsmodell för klassificering av de komponenter som de köper in. Nu vill företaget utmana den nuvarande modellen och utvärdera om de använder korrekta parametrar för klassificering, för att undersöka om det finns möjlighet till förbättring. Därför efterfrågar The Company en ny modell som baseras på den teoretiska kunskap som finns inom området för att kunna göra en jämförelse med den befintliga modellen. Syftet med ABC klassificering är att hantera osäkerheter från leverantörer vad gäller leveranskvalitet, ledtidsvariationer och saldofel.

Syfte: Syfte med examensarbetet är att föreslå en metod för att klassificera de komponenter som The Company köper in, och ge rekommendationer för hur denna kan användas. Modellen skall vara applicerbar inom alla The Company’s marknadssegment och utmana den nuvarande modellen.

Problemdefinition: Vilka parametrar är lämpliga att använda för att klassificera de komponenter som köps in? Hur skall parametrarna kombineras för klassificering? Hur många klasser är rimligt att använda och hur skall dessa klasser delas in för att modellen ska vara användbar?

Metod: Detta examensarbete har utförts med ett holistiskt perspektiv på klassificeringsmetoder. Ett abduktivt arbetssätt har applicerats på både kvantitativ och kvalitativ dataanalys genom intervjuer, benchmarking och data från företagets ERP-system. Författarna har använt sig av en iterativ process mellan teori och praktik.

Resultat: Volymvärde, leverantörers ledtidsdifferens och artikelpris är de tre parametrar som The Company rekommenderas att använda för klassificering tillsammans med Ngmetoden. Vidare är rekommendationen att The Company ska fortsätta arbeta med tio klasser och att utgå ifrån 80-20 regeln vid klassindelning.

Slutsats: Följande slutsatser om klassificering har dragits:
- Det finns klassificeringsmetoder både med en och flera kriterier. Dessa metoder har utvecklats för att skapa en bättre klassindelning och vara mer användarvänliga.
- De använda parametrarna kan både vara kvalitativa och kvantitativa, där de förstnämnda generellt sätt kräver mer arbete av användaren.
- Det finns inga tydliga teoretiska riktlinjer för hur många klasser som ska användas. Klassindelningen beror oftast på vad som är möjligt i ett managementperspektiv.
- Antalet artiklar i varje klass bestäms oftast efter 80-20-regeln eller efter tidigare erfarenheter.}},
  author       = {{Svensson, Kristin and Sveger, Kristofer}},
  language     = {{eng}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Classification of supplied components}},
  year         = {{2014}},
}