Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Marknadsföring i juridisk gråzon - Är den svenska lotterilagen förenlig med EU-rätten vad gäller marknadsföring av utländska spelbolag?

Prytz Blomberg, Birgitta LU (2014) HARH10 20142
Department of Business Law
Abstract (Swedish)
Denna framställning syftar till att besvara frågan om främjandeförbudets förenlighet med Europeiska unionens funktionssätt om frihet att tillhandahålla tjänster samt om den svenska lotterilagen är tillämplig i meningen att marknadsföra utom landet anordnade spel på svenska hemsidor. Redogörelsen för denna uppsats grundar sig på bedömningen om den svenska Lotterilagen är förenlig med EU-rätten.
Artikel 56 FEUF fastslår att inskränkningar i friheten att tillhandahålla tjänster inom EU är förbjudet beträffande medborgare i medlemsstater som har etablerat sig i en annan medlemsstat än mottagaren av tjänsten. Speltjänster online faller inom ramen för begreppet tjänster som beskrivs i artikeln och även reklam för spel utgör en tjänst som även... (More)
Denna framställning syftar till att besvara frågan om främjandeförbudets förenlighet med Europeiska unionens funktionssätt om frihet att tillhandahålla tjänster samt om den svenska lotterilagen är tillämplig i meningen att marknadsföra utom landet anordnade spel på svenska hemsidor. Redogörelsen för denna uppsats grundar sig på bedömningen om den svenska Lotterilagen är förenlig med EU-rätten.
Artikel 56 FEUF fastslår att inskränkningar i friheten att tillhandahålla tjänster inom EU är förbjudet beträffande medborgare i medlemsstater som har etablerat sig i en annan medlemsstat än mottagaren av tjänsten. Speltjänster online faller inom ramen för begreppet tjänster som beskrivs i artikeln och även reklam för spel utgör en tjänst som även den omfattas av fördraget enligt Gambellidomen. De allmänna rättsprinciperna som ibland beskrivs som EU-rättens oskrivna konstitution är bindande för medlemsstaterna. De allmänna rättsprinciperna skall genomsyra såväl den svenska lotterilagen (1994:1000), som det svenska spelmonopolet och de svenska domstolarna.
Främjandeförbudet i den svenska lotterilagen är en förbudslagstiftning som inskränker på friheten att tillhandahålla tjänster inom EU. En sådan inskränkning är endast tillåten om den kan framstå som motiverande med tvingande samhällshänsyn. Inskränkningen måste också vara tillämplig på ett icke-diskriminerande sätt, inte gå utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målsättningen som motiveras av de tvingande samhällshänsynen samt vara ägnade att säkerställa förverkligandet av den målsättning som eftersträvas genom dem.

Slutsatsen av min framställning är att främjandeförbudet i lotterilagen, och dess sanktioner, sett i ljuset av de allmänna rättsprinciperna kan tolkas som motstridig EU-rätten. Lotterilagens tillämplighet i meningen att marknadsföra utom landet anordnade spel på svenska hemsidor är relevant, om något knapp. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Prytz Blomberg, Birgitta LU
organization
course
HARH10 20142
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Lotterilagen, Marknadsföring, Artikel 56, Främjandeförbud, Främjandeförbudet
language
Swedish
id
4739929
date added to LUP
2014-11-07 15:27:03
date last changed
2014-11-07 15:27:26
@misc{4739929,
  abstract     = {{Denna framställning syftar till att besvara frågan om främjandeförbudets förenlighet med Europeiska unionens funktionssätt om frihet att tillhandahålla tjänster samt om den svenska lotterilagen är tillämplig i meningen att marknadsföra utom landet anordnade spel på svenska hemsidor. Redogörelsen för denna uppsats grundar sig på bedömningen om den svenska Lotterilagen är förenlig med EU-rätten. 
Artikel 56 FEUF fastslår att inskränkningar i friheten att tillhandahålla tjänster inom EU är förbjudet beträffande medborgare i medlemsstater som har etablerat sig i en annan medlemsstat än mottagaren av tjänsten. Speltjänster online faller inom ramen för begreppet tjänster som beskrivs i artikeln och även reklam för spel utgör en tjänst som även den omfattas av fördraget enligt Gambellidomen. De allmänna rättsprinciperna som ibland beskrivs som EU-rättens oskrivna konstitution är bindande för medlemsstaterna. De allmänna rättsprinciperna skall genomsyra såväl den svenska lotterilagen (1994:1000), som det svenska spelmonopolet och de svenska domstolarna. 
Främjandeförbudet i den svenska lotterilagen är en förbudslagstiftning som inskränker på friheten att tillhandahålla tjänster inom EU. En sådan inskränkning är endast tillåten om den kan framstå som motiverande med tvingande samhällshänsyn. Inskränkningen måste också vara tillämplig på ett icke-diskriminerande sätt, inte gå utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målsättningen som motiveras av de tvingande samhällshänsynen samt vara ägnade att säkerställa förverkligandet av den målsättning som eftersträvas genom dem. 

Slutsatsen av min framställning är att främjandeförbudet i lotterilagen, och dess sanktioner, sett i ljuset av de allmänna rättsprinciperna kan tolkas som motstridig EU-rätten. Lotterilagens tillämplighet i meningen att marknadsföra utom landet anordnade spel på svenska hemsidor är relevant, om något knapp.}},
  author       = {{Prytz Blomberg, Birgitta}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Marknadsföring i juridisk gråzon - Är den svenska lotterilagen förenlig med EU-rätten vad gäller marknadsföring av utländska spelbolag?}},
  year         = {{2014}},
}