Ett spel för galleriet
(2014) SKOK01 20141Department of Strategic Communication
- Abstract (Swedish)
- Butikernas kommunikativa roll i samhället har förändrats. Med förändrade villkor inom handelsbranschen skapas nya förutsättningar för att leverera värde till kunder genom strategisk kommunikation. Upplevelseskapande som forskningsområde blir därför allt viktigare. Då det finns lite forskning kring upplevelseskapande kommu-nikation i den svenska detaljhandeln, är syftet med detta examensarbete att skapa förståelse för hur upplevelser kan samskapas mellan kund och den fysiska butiken. För att besvara syftet används en etnografisk metod i form av observationer och intervjuer. Materialet tolkas utifrån ett dramaturgiskt perspektiv för att skapa en holistisk syn på hur upplevelsebaserad kommunikation formas, samt för att få för-ståelse för... (More)
- Butikernas kommunikativa roll i samhället har förändrats. Med förändrade villkor inom handelsbranschen skapas nya förutsättningar för att leverera värde till kunder genom strategisk kommunikation. Upplevelseskapande som forskningsområde blir därför allt viktigare. Då det finns lite forskning kring upplevelseskapande kommu-nikation i den svenska detaljhandeln, är syftet med detta examensarbete att skapa förståelse för hur upplevelser kan samskapas mellan kund och den fysiska butiken. För att besvara syftet används en etnografisk metod i form av observationer och intervjuer. Materialet tolkas utifrån ett dramaturgiskt perspektiv för att skapa en holistisk syn på hur upplevelsebaserad kommunikation formas, samt för att få för-ståelse för sociala aspekter av butikskommunikationen. Studien visar att svensk detaljhandel integrerar upplevelsebaserad kommunikation i form av aktiviteter, de-sign, atmosfär, dramatiskt förverkligande och förstärkning av symboliska värden. Genom det dramaturgiska förhållningssättet urskiljer vi tre upplevelseteman: eskapism, självförverkligande och självständighet. Kunders deltagande och in-ställning spelar en vital roll i hur upplevelser formas. Ytterligare faktorer vilka på-verkar graden av upplevelser speglas i underliggande normer och sociala roller. Genom att integrera både observationer och intervjuer i insamlingen av empirin no-terar vi en tvetydighet i vilket upplevelseskapande kunder ingår i, samt vilken upp-levelsebaserad kommunikation kunder anser existera. (Less)
- Popular Abstract
- The communicative role of stores has changed. With shifting conditions in the re-tail sector new opportunities rise in order to deliver value to customers through strategic communications, therefore experiential communication becomes increas-ingly important as a research area. As little research exist on experiential communi-cation in the Swedish retail sector, the purpose of this thesis is to create an under-standing of how experiences can be co-created between customers and the physi-cal store. In order to create a holistic view of how experiential communication is formed and to gain an understanding of the social aspects of in-store communica-tion, a dramaturgical perspective is used to interpret the empirical data. This study shows... (More)
- The communicative role of stores has changed. With shifting conditions in the re-tail sector new opportunities rise in order to deliver value to customers through strategic communications, therefore experiential communication becomes increas-ingly important as a research area. As little research exist on experiential communi-cation in the Swedish retail sector, the purpose of this thesis is to create an under-standing of how experiences can be co-created between customers and the physi-cal store. In order to create a holistic view of how experiential communication is formed and to gain an understanding of the social aspects of in-store communica-tion, a dramaturgical perspective is used to interpret the empirical data. This study shows that experiential communication is used through activities, design, atmos-phere, dramatic enhancement and symbolic values in the Swedish retail sector. Three different experiences are shown: escapism, self-actualization and independ-ence. Customer participation and attitude play a vital role in how experiences are formed, and additional factors in influencing the experience are reflected through underlying norms and social roles. By integrating observations and interviews in the data collection, an ambiguity exist between what customers are experiencing and what experiential communication customers believe exist. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4882729
- author
- Thomasson, Fabian LU and Sjögren, Sandra LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En studie om upplevelsekommunikation i butik
- course
- SKOK01 20141
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- in-store communication, Experiences, Dramaturgi, Konsumentbeteende, Upplevelser, Butikskommunikation, consumer behavior, dramaturgy.
- language
- Swedish
- additional info
- Authors Fabian and Sandra contributed equally to the submitted publication.
- id
- 4882729
- date added to LUP
- 2014-12-22 12:06:32
- date last changed
- 2014-12-22 12:06:32
@misc{4882729, abstract = {{Butikernas kommunikativa roll i samhället har förändrats. Med förändrade villkor inom handelsbranschen skapas nya förutsättningar för att leverera värde till kunder genom strategisk kommunikation. Upplevelseskapande som forskningsområde blir därför allt viktigare. Då det finns lite forskning kring upplevelseskapande kommu-nikation i den svenska detaljhandeln, är syftet med detta examensarbete att skapa förståelse för hur upplevelser kan samskapas mellan kund och den fysiska butiken. För att besvara syftet används en etnografisk metod i form av observationer och intervjuer. Materialet tolkas utifrån ett dramaturgiskt perspektiv för att skapa en holistisk syn på hur upplevelsebaserad kommunikation formas, samt för att få för-ståelse för sociala aspekter av butikskommunikationen. Studien visar att svensk detaljhandel integrerar upplevelsebaserad kommunikation i form av aktiviteter, de-sign, atmosfär, dramatiskt förverkligande och förstärkning av symboliska värden. Genom det dramaturgiska förhållningssättet urskiljer vi tre upplevelseteman: eskapism, självförverkligande och självständighet. Kunders deltagande och in-ställning spelar en vital roll i hur upplevelser formas. Ytterligare faktorer vilka på-verkar graden av upplevelser speglas i underliggande normer och sociala roller. Genom att integrera både observationer och intervjuer i insamlingen av empirin no-terar vi en tvetydighet i vilket upplevelseskapande kunder ingår i, samt vilken upp-levelsebaserad kommunikation kunder anser existera.}}, author = {{Thomasson, Fabian and Sjögren, Sandra}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Ett spel för galleriet}}, year = {{2014}}, }