Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Förvaltaren och frivilliga åtaganden vid företagskoncentrationer med EU-dimension

Boström, Michael LU (2014) LAGF03 20142
Department of Law
Faculty of Law
Abstract (Swedish)
Uppsatsen handlar om konkurrensregleringen som berör frivilliga åtaganden vid EU- kommissionens kontroll av företagskoncentrationer, mer specifikt de regler som avser förvaltaren och övervakningen av de frivilliga åtagandena; detta med syftet att utvärdera förvaltarens roll. Ett av EU-rättens syften är att stärka EU:s konkurrenskraft på världsmarknaden. Detta uppnås genom en effektiv konkurrens som ger utrymme för sammanslagningar och som samtidigt tillgodoser konsumentintressen. Denna balans är svår att upprätthålla då de engagerade parterna i sammanslagningsprocessen har olika, och ibland avvikande, intressen och driver sin egen agenda. Samtidigt är parterna i sammanslagningsprocessen beroende av varandra för att kunna fatta underbyggda... (More)
Uppsatsen handlar om konkurrensregleringen som berör frivilliga åtaganden vid EU- kommissionens kontroll av företagskoncentrationer, mer specifikt de regler som avser förvaltaren och övervakningen av de frivilliga åtagandena; detta med syftet att utvärdera förvaltarens roll. Ett av EU-rättens syften är att stärka EU:s konkurrenskraft på världsmarknaden. Detta uppnås genom en effektiv konkurrens som ger utrymme för sammanslagningar och som samtidigt tillgodoser konsumentintressen. Denna balans är svår att upprätthålla då de engagerade parterna i sammanslagningsprocessen har olika, och ibland avvikande, intressen och driver sin egen agenda. Samtidigt är parterna i sammanslagningsprocessen beroende av varandra för att kunna fatta underbyggda beslut. Sammanslagningsprocessen utgör en komplex dynamik som under mer än 20 år har utvecklats till vad den är idag. Utvecklingen av förvaltarrollen verkar nu ha stabiliserat sig.Allmänt kan man konstatera att förvaltarrollen innebär ett stort ansvar. Förvaltaren ska manövrera sig igenom otaliga svårigheter under processens gång och förhoppningsvis uppfylla de uppgifter som tilldelats denne.
Det råder dock en diskrepans mellan tillsättandet av avyttringsförvaltare och avyttringsförvaltarens faktiska arbetsfrekvens. Diskrepansen beror på det stora mandat avyttringsförvaltaren besitter. De sammangående parterna ser till att tillgången avyttras innan förvaltarens avyttringsperiod initieras då de vill ha egen rådighet över avyttringen. Avyttringsfristen hålls alltså kort vilket ofta leder till en framgångsrik avyttring, något som kommissionen eftersträvar.
Tidigare hade de sammangående parterna ett relativt fritt spelrum att agera strategiskt och illojalt gentemot kommissionen och tredje man, något som uppdagades av kommissionens interna utvärdering av frivilliga åtaganden. Detta berodde till stor del på möjligheten att försena tillsättandet av den övervakande förvaltaren. Indikationer tyder på att kommissionen kommit till rätta med detta problem då möjligheten att försena tillsättandet av den övervakande förvaltaren har stävjats. Detta kan dock inte med säkerhet fastställas. Kommissionen borde därför genomföra en ny utvärdering av de frivilliga åtagandena, och om problemen med strategiskt beteende inte kuvats bör kommissionen överväga att ändra den rådande ordningen och själv inneha den övervakade förvaltarens expertis. (Less)
Popular Abstract
This paper regards the competition regulation concerning merger remedies at the European Commissions merger control, more specifically the rules concerning the trustee and the supervision of the merger remedies with the purpose of evaluating the role of the trustee. One of the purposes of EU-law is to strengthen EU:s competitiveness on the global market. This is achieved through effective competition that allows for mergers and and at the same time satisfies consumer interests. This balance is difficult to maintain when the parties involved in the merger process have different, and sometimes divergent, interests and pursue their own agenda. Meanwhile, the parties to the merger process interdepend on each other to be able make substantiated... (More)
This paper regards the competition regulation concerning merger remedies at the European Commissions merger control, more specifically the rules concerning the trustee and the supervision of the merger remedies with the purpose of evaluating the role of the trustee. One of the purposes of EU-law is to strengthen EU:s competitiveness on the global market. This is achieved through effective competition that allows for mergers and and at the same time satisfies consumer interests. This balance is difficult to maintain when the parties involved in the merger process have different, and sometimes divergent, interests and pursue their own agenda. Meanwhile, the parties to the merger process interdepend on each other to be able make substantiated decisions. The merger process is a complex dynamic that has developed for more than 20 years into what it is today. The development of the trustee role now appears to have stabilized. In general it can be said that the role of the trustee entails a great responsibility. The trustee must maneuver through countless hardships during the merger process and hopefully the trustee will fulfill the duties assigned.
However, there is a discrepancy between the appointments of the divestiture trustee and the divestiture trustees actual operation frequency. The discrepancy is due to the comprehensive mandate that the divestiture trustee is given. In order to control the divestment the merging parties ensure that the asset is sold before the trustee divestiture period is initiated. The divestiture period is kept short thus often leading to a successful divestment, something that the Commission strives for.
Previously, the merging parties had a relatively free reign to act strategically and disloyally towards the Commission and third parties, something that was revealed by the Commission's internal evaluation of the merger remedies. This was due largely to the possibility of delaying the appointment of the monitoring trustee. Indications suggest that the Commission came to ends with this problem when the possibility of delaying the appointment of the monitoring trustee was curbed. However, this can not be established with certainty. The Commission should therefore conduct a new merger remedies evaluation, and if the problems of strategic behavior still remain, the Commission should consider altering the existing order and possessing the monitoring trustees expertise in-house. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Boström, Michael LU
supervisor
organization
course
LAGF03 20142
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
konkurrensrätt, EU-rätt, frivilliga åtaganden
language
Swedish
id
4925211
date added to LUP
2015-01-27 17:51:43
date last changed
2015-01-27 17:51:43
@misc{4925211,
  abstract     = {{Uppsatsen handlar om konkurrensregleringen som berör frivilliga åtaganden vid EU- kommissionens kontroll av företagskoncentrationer, mer specifikt de regler som avser förvaltaren och övervakningen av de frivilliga åtagandena; detta med syftet att utvärdera förvaltarens roll. Ett av EU-rättens syften är att stärka EU:s konkurrenskraft på världsmarknaden. Detta uppnås genom en effektiv konkurrens som ger utrymme för sammanslagningar och som samtidigt tillgodoser konsumentintressen. Denna balans är svår att upprätthålla då de engagerade parterna i sammanslagningsprocessen har olika, och ibland avvikande, intressen och driver sin egen agenda. Samtidigt är parterna i sammanslagningsprocessen beroende av varandra för att kunna fatta underbyggda beslut. Sammanslagningsprocessen utgör en komplex dynamik som under mer än 20 år har utvecklats till vad den är idag. Utvecklingen av förvaltarrollen verkar nu ha stabiliserat sig.Allmänt kan man konstatera att förvaltarrollen innebär ett stort ansvar. Förvaltaren ska manövrera sig igenom otaliga svårigheter under processens gång och förhoppningsvis uppfylla de uppgifter som tilldelats denne.
Det råder dock en diskrepans mellan tillsättandet av avyttringsförvaltare och avyttringsförvaltarens faktiska arbetsfrekvens. Diskrepansen beror på det stora mandat avyttringsförvaltaren besitter. De sammangående parterna ser till att tillgången avyttras innan förvaltarens avyttringsperiod initieras då de vill ha egen rådighet över avyttringen. Avyttringsfristen hålls alltså kort vilket ofta leder till en framgångsrik avyttring, något som kommissionen eftersträvar.
Tidigare hade de sammangående parterna ett relativt fritt spelrum att agera strategiskt och illojalt gentemot kommissionen och tredje man, något som uppdagades av kommissionens interna utvärdering av frivilliga åtaganden. Detta berodde till stor del på möjligheten att försena tillsättandet av den övervakande förvaltaren. Indikationer tyder på att kommissionen kommit till rätta med detta problem då möjligheten att försena tillsättandet av den övervakande förvaltaren har stävjats. Detta kan dock inte med säkerhet fastställas. Kommissionen borde därför genomföra en ny utvärdering av de frivilliga åtagandena, och om problemen med strategiskt beteende inte kuvats bör kommissionen överväga att ändra den rådande ordningen och själv inneha den övervakade förvaltarens expertis.}},
  author       = {{Boström, Michael}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Förvaltaren och frivilliga åtaganden vid företagskoncentrationer med EU-dimension}},
  year         = {{2014}},
}