Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

När karusellerna stannar - En kritisk granskning av SOU 2014:40 och förslagets påverkan på fastighetsbranschen

Källkvist, Aleksander LU (2014) LAGM01 20142
Department of Law
Abstract (Swedish)
Företagsskattekommittén har lämnat ett förslag på ett nytt system för bolagsbeskattning. Syftet med de nu föreslagna reglerna är att öka den skattemässiga neutraliteten mellan eget och lånat kapital samt ersätta inkomstskattelagens kritiserade ränteavdragsbegränsningsregler. De första ränteavdragsbegränsningsregler som infördes år 2009 syftade till att förhindra möjligheterna att skatteplanera med hjälp av koncerninterna lån, så kallade räntesnurror. Reglerna visade sig dock vara svårtillämpade och kritiserades hårt. En stor del av kritiken vållade det oförutsägbara och subjektiva rekvisitet affärsmässigt motiverat. Trots att ränteavdragsbegränsningsreglerna kompletterades år 2013 har de nya reglerna istället för att klarlägga rättsläget,... (More)
Företagsskattekommittén har lämnat ett förslag på ett nytt system för bolagsbeskattning. Syftet med de nu föreslagna reglerna är att öka den skattemässiga neutraliteten mellan eget och lånat kapital samt ersätta inkomstskattelagens kritiserade ränteavdragsbegränsningsregler. De första ränteavdragsbegränsningsregler som infördes år 2009 syftade till att förhindra möjligheterna att skatteplanera med hjälp av koncerninterna lån, så kallade räntesnurror. Reglerna visade sig dock vara svårtillämpade och kritiserades hårt. En stor del av kritiken vållade det oförutsägbara och subjektiva rekvisitet affärsmässigt motiverat. Trots att ränteavdragsbegränsningsreglerna kompletterades år 2013 har de nya reglerna istället för att klarlägga rättsläget, snarare gjort det mer osäkert. Att skatteverket i skrivande stund har uppskattningsvis 600 ärenden om hur ränteavdragsbegränsningsreglerna ska tolkas är ett tydligt bevis på detta.

I betänkandet lämnas två förslag, ett huvudförslag och ett alternativt förslag. Det förslag som går under benämningen huvudförslaget är det förslag som kommittén förordar. Huvudförslaget är ett förslag bestående av två delar. Den första delen innebär en kraftig begränsning av räntekostnader och andra finansiella kostnader då endast finansiella kostnader som motsvaras av finansiella intäkter får dras av. Ytterligare avdragsmöjligheter beviljas ej vilket resulterar i att förslaget innebär ett slopat avdrag för negativa finansnetton. I den andra delen införs ett schablonmässigt beräknat avdrag som ersätter den slopade avdragsrätten för finansieringskostnader, ett så kallat finansieringsavdrag. Detta finansieringsavdrag uppgår till 25 procent av bolagets hela skattemässiga resultat och får göras oavsett om företaget har motsvarande kostnader eller ej. En sådan lösning är för bolagen likställt med en sänkning av bolagsskattesatsen med 5,5 procentenheter.

Fastighetsbranschen består i stor utsträckning av lånat kapital vilket innebär att just fastighetsbranschen tillhör förslagets stora förlorare. Uträkningar visar att branschen kan drabbas av ökade skattekostnader på över 3 miljarder kronor. Det finns mycket som talar för att användningen av andra finansieringsformer än renodlade lån kommer att öka om reformen införs, exempelvis finansiering genom emittering av preferensaktier.

I princip samtliga remissinstanser välkomnar reformförslagets syfte att neutralisera skillnaden i den skattemässiga behandlingen av lånat och eget kapital. Att helt slopa avdragsrätten för räntor framhålls dock av flera aktörer som alltför långtgående. Den föreslagna reformen innebär ett avsteg från några av bolagsbeskattningens mest fundamentala principer och är även ett tillvägagångssätt som helt saknar internationell motsvarighet. Flera instanser ifrågasätter även lämpligheten i att föreslå en nationell skattereform då det i skrivande stund pågår en utredning inom OECD vars syfte är att utforma ett gemensamt regelverk avseende just dessa spörsmål. (Less)
Abstract
The Swedish Committee on Corporate Taxation has submitted a proposal for a new system of corporate taxation. The purpose of the proposed regulations is to increase neutrality between the taxation of equity and dept. The proposal also aims to replace the criticized interest deduction legislation in the income tax act. The first interest deduction legislation introduced in 2009 was intended to prevent the possibility of tax planning by using intercompany loans, called interest turbines. However, the rules proved to be difficult to apply and were heavily criticized. Above all, the concept of commercial reasons caused criticism since the concept was considered unpredictable and subjective. The interest deduction limitation rules were... (More)
The Swedish Committee on Corporate Taxation has submitted a proposal for a new system of corporate taxation. The purpose of the proposed regulations is to increase neutrality between the taxation of equity and dept. The proposal also aims to replace the criticized interest deduction legislation in the income tax act. The first interest deduction legislation introduced in 2009 was intended to prevent the possibility of tax planning by using intercompany loans, called interest turbines. However, the rules proved to be difficult to apply and were heavily criticized. Above all, the concept of commercial reasons caused criticism since the concept was considered unpredictable and subjective. The interest deduction limitation rules were supplemented in 2013 but the new rules have led to increased interpretation difficulties. The Swedish Tax Agency has in the current situation estimated 600 cases of how the interest deduction limitation rules should be interpreted. This highlights the variety of complications with the rules.

The report contains two proposals, one major proposal and an alternative proposal. The proposal known as the main proposal is the proposal that the committee recommends. The main proposal is a proposal consisting of two parts. Firstly, deductions for interest expenditure and other financial costs will be limited by only allowing deductions for financial costs for which there is no corresponding financial income. No other costs will be deductible. This means deductions for net financial costs will be discontinued. Secondly, a standard deduction will be imposed for all financing costs, a financing allowance, at a rate of 25 per cent of the company´s total taxable profit. Since this financing allowance will be allowed regardless of whether or not the company has financial costs, the result will be the same as reducing the corporate tax rate by 5,5 percentage points.

The real estate industry is largely composed of borrowed funds. Because of the significant interest deduction restrictions, the real estate industry is the proposal´s biggest loser. Calculations show that the industry may face increased tax costs of over 3 billion SEK. Most likely, companies will find other ways to finance their operations rather than through traditional loans. Issuance of preference shares is one example.

Virtually all respondents welcomed the purpose of a system for corporate taxation that leads to greater neutrality between the taxation of equity and dept. To completely abolish the deductibility of interest, is however by many considered as a solution that is too excessive. The proposed reform represents a departure from fundamental principles of corporate taxation. It is also an approach that has no international equivalent. Several respondents also question the appropriateness of proposing a major national tax reform when the OECD in the current situation is investigating the possibilities of creating a common regulatory framework regarding these issues. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Källkvist, Aleksander LU
supervisor
organization
alternative title
When the carousels stops - a critical review of SOU 2014:40 and its affect on the real estate industry
course
LAGM01 20142
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
Skatterätt, företagsekonomi
language
Swedish
id
4925496
date added to LUP
2015-01-31 11:40:31
date last changed
2015-01-31 11:40:31
@misc{4925496,
  abstract     = {{The Swedish Committee on Corporate Taxation has submitted a proposal for a new system of corporate taxation. The purpose of the proposed regulations is to increase neutrality between the taxation of equity and dept. The proposal also aims to replace the criticized interest deduction legislation in the income tax act. The first interest deduction legislation introduced in 2009 was intended to prevent the possibility of tax planning by using intercompany loans, called interest turbines. However, the rules proved to be difficult to apply and were heavily criticized. Above all, the concept of commercial reasons caused criticism since the concept was considered unpredictable and subjective. The interest deduction limitation rules were supplemented in 2013 but the new rules have led to increased interpretation difficulties. The Swedish Tax Agency has in the current situation estimated 600 cases of how the interest deduction limitation rules should be interpreted. This highlights the variety of complications with the rules. 

The report contains two proposals, one major proposal and an alternative proposal. The proposal known as the main proposal is the proposal that the committee recommends. The main proposal is a proposal consisting of two parts. Firstly, deductions for interest expenditure and other financial costs will be limited by only allowing deductions for financial costs for which there is no corresponding financial income. No other costs will be deductible. This means deductions for net financial costs will be discontinued. Secondly, a standard deduction will be imposed for all financing costs, a financing allowance, at a rate of 25 per cent of the company´s total taxable profit. Since this financing allowance will be allowed regardless of whether or not the company has financial costs, the result will be the same as reducing the corporate tax rate by 5,5 percentage points. 

The real estate industry is largely composed of borrowed funds. Because of the significant interest deduction restrictions, the real estate industry is the proposal´s biggest loser. Calculations show that the industry may face increased tax costs of over 3 billion SEK. Most likely, companies will find other ways to finance their operations rather than through traditional loans. Issuance of preference shares is one example. 

Virtually all respondents welcomed the purpose of a system for corporate taxation that leads to greater neutrality between the taxation of equity and dept. To completely abolish the deductibility of interest, is however by many considered as a solution that is too excessive. The proposed reform represents a departure from fundamental principles of corporate taxation. It is also an approach that has no international equivalent. Several respondents also question the appropriateness of proposing a major national tax reform when the OECD in the current situation is investigating the possibilities of creating a common regulatory framework regarding these issues.}},
  author       = {{Källkvist, Aleksander}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{När karusellerna stannar - En kritisk granskning av SOU 2014:40 och förslagets påverkan på fastighetsbranschen}},
  year         = {{2014}},
}