"Marknadsanalys Rosenkraft" : en diskursanalys
(2015) MRSG31 20142Human Rights Studies
- Abstract (Swedish)
- Rosengård, en av Malmös stadsdelar, har fått mycket negativ publicitet i medierna över
åren. Detta påverkar invånarnas liv, då de möts av fördomar av omvärlden. Malmö Stad
har givit i uppdrag, att göra en undersökning - ”Marknadsanalys Rosenkraft” - som har
undersökt situationen och potentialen på Rosengård. Syftet med denna uppsats är att se
på bilden mediarapporteringen givit oss av Rosengård och undersöka om det finns en
annan diskurs än denna negativa och hur denna i så fall ser ut. Som metod används som
utgångspunkt van Dijks kritiska diskursanalys och teorin baserar på Platsmarknadsföring.
Som generellt resultat för denna undersökning, kan sägas att det finns en positiv diskurs
om Rosengård som förs fram på olika sätt av... (More) - Rosengård, en av Malmös stadsdelar, har fått mycket negativ publicitet i medierna över
åren. Detta påverkar invånarnas liv, då de möts av fördomar av omvärlden. Malmö Stad
har givit i uppdrag, att göra en undersökning - ”Marknadsanalys Rosenkraft” - som har
undersökt situationen och potentialen på Rosengård. Syftet med denna uppsats är att se
på bilden mediarapporteringen givit oss av Rosengård och undersöka om det finns en
annan diskurs än denna negativa och hur denna i så fall ser ut. Som metod används som
utgångspunkt van Dijks kritiska diskursanalys och teorin baserar på Platsmarknadsföring.
Som generellt resultat för denna undersökning, kan sägas att det finns en positiv diskurs
om Rosengård som förs fram på olika sätt av Malmöborna som bor på Rosengård. Även
Marknadsanalys Rosenkraft bidrar enligt min analys till den positiva diskursen. Det kan
dock konstateras, att det är omöjligt att förändra diskursen och den allmänna bilden av
en ort endast genom en slags platsmarknadsföring. Denna behöver nödvändigtvis kompletteras
med bland annat fysiska insatser.
Rosengårds invånare har ofrivilligt fått en identitet på grund av den negativa publicitet
som funnits om Rosengård, som enligt rapporten Marknadsanalys Rosenkraft inte
stämmer överens med den identitetsbild de har av sig själva som invånare på Rosengård. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4933604
- author
- Dietinger, Joanna LU
- supervisor
- organization
- course
- MRSG31 20142
- year
- 2015
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Rosengård, stigmatisering, framtid, identitet, kritisk diskursanalys, platsmarknadsföring, mångfald
- language
- Swedish
- id
- 4933604
- date added to LUP
- 2015-02-12 17:27:04
- date last changed
- 2015-02-12 17:27:04
@misc{4933604, abstract = {{Rosengård, en av Malmös stadsdelar, har fått mycket negativ publicitet i medierna över åren. Detta påverkar invånarnas liv, då de möts av fördomar av omvärlden. Malmö Stad har givit i uppdrag, att göra en undersökning - ”Marknadsanalys Rosenkraft” - som har undersökt situationen och potentialen på Rosengård. Syftet med denna uppsats är att se på bilden mediarapporteringen givit oss av Rosengård och undersöka om det finns en annan diskurs än denna negativa och hur denna i så fall ser ut. Som metod används som utgångspunkt van Dijks kritiska diskursanalys och teorin baserar på Platsmarknadsföring. Som generellt resultat för denna undersökning, kan sägas att det finns en positiv diskurs om Rosengård som förs fram på olika sätt av Malmöborna som bor på Rosengård. Även Marknadsanalys Rosenkraft bidrar enligt min analys till den positiva diskursen. Det kan dock konstateras, att det är omöjligt att förändra diskursen och den allmänna bilden av en ort endast genom en slags platsmarknadsföring. Denna behöver nödvändigtvis kompletteras med bland annat fysiska insatser. Rosengårds invånare har ofrivilligt fått en identitet på grund av den negativa publicitet som funnits om Rosengård, som enligt rapporten Marknadsanalys Rosenkraft inte stämmer överens med den identitetsbild de har av sig själva som invånare på Rosengård.}}, author = {{Dietinger, Joanna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{"Marknadsanalys Rosenkraft" : en diskursanalys}}, year = {{2015}}, }