"Vi utmanar normer här!" - Kvalitativa intervjuer med skolpersonal om normkritik i gymnasieskolan
(2015) SOCK04 20142Sociology
- Abstract (Swedish)
- Syftet med vår uppsats är att undersöka hur skolpersonal arbetar med normkritisk pedagogik i gymnasieskolan. Vi har intervjuat fem lärare, en kurator, biträdande rektor och rektor på en gymnasieskola i södra Sverige. Vår analys bygger främst på lärares syn på normkritisk pedagogik, hur de arbetar i praktiken och vilka obehag och misslyckanden som kan uppstå. Resultatet pekar på att det baserat på kunskap finns en variation i synsättet, samt att detta också till viss del styr vilken undervisningsstrategi som används. Vidare visar det sig finnas ett visst obehag och en rädsla att misslyckas i samband med undervisning om normer och att ett normkritiskt förhållningssätt är ett verktyg för att övervinna obehaget. Vidare visar resultatet att... (More)
- Syftet med vår uppsats är att undersöka hur skolpersonal arbetar med normkritisk pedagogik i gymnasieskolan. Vi har intervjuat fem lärare, en kurator, biträdande rektor och rektor på en gymnasieskola i södra Sverige. Vår analys bygger främst på lärares syn på normkritisk pedagogik, hur de arbetar i praktiken och vilka obehag och misslyckanden som kan uppstå. Resultatet pekar på att det baserat på kunskap finns en variation i synsättet, samt att detta också till viss del styr vilken undervisningsstrategi som används. Vidare visar det sig finnas ett visst obehag och en rädsla att misslyckas i samband med undervisning om normer och att ett normkritiskt förhållningssätt är ett verktyg för att övervinna obehaget. Vidare visar resultatet att pojkars beteenden och behov tenderar att osynliggöras. Även andra typer av diskrimineringsgrunder visar sig osynliggöras genom att ledningen tenderar att ha en föreställning om att skolan skulle vara problemfri. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5050401
- author
- Danborg, Alex LU and Svensson, Hampus LU
- supervisor
- organization
- course
- SOCK04 20142
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- queerpedagogik, andrafiering, normkritik, normkritisk pedagogik, normer
- language
- Swedish
- id
- 5050401
- date added to LUP
- 2015-03-12 10:02:50
- date last changed
- 2015-03-12 10:02:50
@misc{5050401, abstract = {{Syftet med vår uppsats är att undersöka hur skolpersonal arbetar med normkritisk pedagogik i gymnasieskolan. Vi har intervjuat fem lärare, en kurator, biträdande rektor och rektor på en gymnasieskola i södra Sverige. Vår analys bygger främst på lärares syn på normkritisk pedagogik, hur de arbetar i praktiken och vilka obehag och misslyckanden som kan uppstå. Resultatet pekar på att det baserat på kunskap finns en variation i synsättet, samt att detta också till viss del styr vilken undervisningsstrategi som används. Vidare visar det sig finnas ett visst obehag och en rädsla att misslyckas i samband med undervisning om normer och att ett normkritiskt förhållningssätt är ett verktyg för att övervinna obehaget. Vidare visar resultatet att pojkars beteenden och behov tenderar att osynliggöras. Även andra typer av diskrimineringsgrunder visar sig osynliggöras genom att ledningen tenderar att ha en föreställning om att skolan skulle vara problemfri.}}, author = {{Danborg, Alex and Svensson, Hampus}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{"Vi utmanar normer här!" - Kvalitativa intervjuer med skolpersonal om normkritik i gymnasieskolan}}, year = {{2015}}, }