Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Upplevelser av sociala aktiviteter och vänskap bland unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning

Björk, Malin LU (2014) ATPK55 20131
Sustainable occupations and health in a life course perspective
Abstract (Swedish)
Personer med utvecklingsstörning kan bli begränsade i att knyta kontakter och utforska sociala sammanhang. Tidigare forskning kring social interaktion riktar sig framförallt mot barn med diagnosen autism och Asbergers syndrom. Ingen studie har tidigare belyst upplevelserna av vännernas betydelse i sociala aktiviteter. Syftet med studien var att undersöka vilka aktiviteter unga personer med lindrig utvecklingsstörning utför tillsammans med sina vänner samt deras upplevelser av sociala aktiviteter och vänskap. En kvalitativ innehållsanalys användes där intervjuer med fyra personer genomfördes. Resultat visade att vänskapsrelationerna var betydelsefulla och gav trygghet, men kunde också upplevas komplicerade. De sociala aktiviteter som... (More)
Personer med utvecklingsstörning kan bli begränsade i att knyta kontakter och utforska sociala sammanhang. Tidigare forskning kring social interaktion riktar sig framförallt mot barn med diagnosen autism och Asbergers syndrom. Ingen studie har tidigare belyst upplevelserna av vännernas betydelse i sociala aktiviteter. Syftet med studien var att undersöka vilka aktiviteter unga personer med lindrig utvecklingsstörning utför tillsammans med sina vänner samt deras upplevelser av sociala aktiviteter och vänskap. En kvalitativ innehållsanalys användes där intervjuer med fyra personer genomfördes. Resultat visade att vänskapsrelationerna var betydelsefulla och gav trygghet, men kunde också upplevas komplicerade. De sociala aktiviteter som utfördes tillsammans med vännerna bidrog till en känsla av samhörighet. Slutsatsen i denna studie är att personer med mild utvecklingsstörning upplevde att det kändes skönt att ha någon att prata med, men kommunikationen kunde också innebära missförstånd. Resultat tyder på att de sociala aktiviteter som informanterna utförde med sina vänner var positiva och skapade känslor av välbefinnande. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Björk, Malin LU
supervisor
organization
course
ATPK55 20131
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Mänskliga aktiviteter, Socialt deltagande, Utvecklingsstörning, Upplevelser, Arbetsterapi
language
Swedish
id
5159577
date added to LUP
2015-03-23 14:25:49
date last changed
2015-03-23 14:25:49
@misc{5159577,
  abstract     = {{Personer med utvecklingsstörning kan bli begränsade i att knyta kontakter och utforska sociala sammanhang. Tidigare forskning kring social interaktion riktar sig framförallt mot barn med diagnosen autism och Asbergers syndrom. Ingen studie har tidigare belyst upplevelserna av vännernas betydelse i sociala aktiviteter. Syftet med studien var att undersöka vilka aktiviteter unga personer med lindrig utvecklingsstörning utför tillsammans med sina vänner samt deras upplevelser av sociala aktiviteter och vänskap. En kvalitativ innehållsanalys användes där intervjuer med fyra personer genomfördes. Resultat visade att vänskapsrelationerna var betydelsefulla och gav trygghet, men kunde också upplevas komplicerade. De sociala aktiviteter som utfördes tillsammans med vännerna bidrog till en känsla av samhörighet. Slutsatsen i denna studie är att personer med mild utvecklingsstörning upplevde att det kändes skönt att ha någon att prata med, men kommunikationen kunde också innebära missförstånd. Resultat tyder på att de sociala aktiviteter som informanterna utförde med sina vänner var positiva och skapade känslor av välbefinnande.}},
  author       = {{Björk, Malin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Upplevelser av sociala aktiviteter och vänskap bland unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning}},
  year         = {{2014}},
}