Försäkringskassan- En studie av hur Försäkringsutredaren gör makt genom kategorisering av kunden
(2015) ETN103 20151Division of Ethnology
- Abstract (Swedish)
- Syftet med den här studien är att utifrån ett maktperspektiv studera hur försäkringsutredarna på Försäkringskassan förbereder sig när de ska ringa en kund. Hur förhåller de sig till kunden utifrån de förkunskaper om kunden de redan har beroende på ålder, kön, nationell bakgrund och psykisk hälsa? Hur påverkar förkunskapen om kunden hur försäkringsutredaren kategoriserar och i förlängningen tillskriver dem olika egenskaper? Till hjälp i min analys har jag använt mig av Erwing Goffmans teori om stigma och Michael Foucaults teorier om makt. Jag har även använd mig av ett intersektionellt perspektiv för att kunna förstå och tolka avsnittet om kategorisering. Resultatet visar att utredaren både medvetet och omedvetet kategoriserar kunden... (More)
- Syftet med den här studien är att utifrån ett maktperspektiv studera hur försäkringsutredarna på Försäkringskassan förbereder sig när de ska ringa en kund. Hur förhåller de sig till kunden utifrån de förkunskaper om kunden de redan har beroende på ålder, kön, nationell bakgrund och psykisk hälsa? Hur påverkar förkunskapen om kunden hur försäkringsutredaren kategoriserar och i förlängningen tillskriver dem olika egenskaper? Till hjälp i min analys har jag använt mig av Erwing Goffmans teori om stigma och Michael Foucaults teorier om makt. Jag har även använd mig av ett intersektionellt perspektiv för att kunna förstå och tolka avsnittet om kategorisering. Resultatet visar att utredaren både medvetet och omedvetet kategoriserar kunden utifrån olika föreställningar samt att makten alltid närvarar på olika nivåer i samtalet mellan försäkringsutredaren och kunden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5368067
- author
- Blomqvist, Caroline LU
- supervisor
- organization
- course
- ETN103 20151
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Försäkringskassan, kategorisering, kund, kundlöften, intersektionalitet, makt, myndighet, stigma, telefonsamtal
- language
- Swedish
- id
- 5368067
- date added to LUP
- 2015-05-11 10:48:13
- date last changed
- 2015-05-11 10:48:13
@misc{5368067, abstract = {{Syftet med den här studien är att utifrån ett maktperspektiv studera hur försäkringsutredarna på Försäkringskassan förbereder sig när de ska ringa en kund. Hur förhåller de sig till kunden utifrån de förkunskaper om kunden de redan har beroende på ålder, kön, nationell bakgrund och psykisk hälsa? Hur påverkar förkunskapen om kunden hur försäkringsutredaren kategoriserar och i förlängningen tillskriver dem olika egenskaper? Till hjälp i min analys har jag använt mig av Erwing Goffmans teori om stigma och Michael Foucaults teorier om makt. Jag har även använd mig av ett intersektionellt perspektiv för att kunna förstå och tolka avsnittet om kategorisering. Resultatet visar att utredaren både medvetet och omedvetet kategoriserar kunden utifrån olika föreställningar samt att makten alltid närvarar på olika nivåer i samtalet mellan försäkringsutredaren och kunden.}}, author = {{Blomqvist, Caroline}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Försäkringskassan- En studie av hur Försäkringsutredaren gör makt genom kategorisering av kunden}}, year = {{2015}}, }