Skolan som Inkluderingsverktyg: Tre elevers upplevelser av effekterna av beslutet att lägga ned Rosengårdsskolans högstadium
(2015) STVA22 20151Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- Rosengårdsskolan i Malmö fick under sina sista år symbolisera de dalande resultaten i den svenska skolan på ett nationellt plan. En låg måluppfyllelse och ohållbar arbetsmiljö ledde under 2013 till att skolans högstadium avvecklades med omedelbar verkan. Eleverna från högstadiet spreds till skolor fördelade över hela staden. Den här uppsatsen syftar till att reda ut om beslutet att lägga ned Rosengårdsskolans högstadium fått de positiva effekterna för eleverna som avsågs, men också att vidare diskutera om det gjort att elevernas chanser till en vidare inkludering i samhället ökat. I uppsatsen presenteras tre elevers berättelser och upplevelser av skolbytet och med hjälp av tidigare forskning och teori diskuteras deras berättelser i ett... (More)
- Rosengårdsskolan i Malmö fick under sina sista år symbolisera de dalande resultaten i den svenska skolan på ett nationellt plan. En låg måluppfyllelse och ohållbar arbetsmiljö ledde under 2013 till att skolans högstadium avvecklades med omedelbar verkan. Eleverna från högstadiet spreds till skolor fördelade över hela staden. Den här uppsatsen syftar till att reda ut om beslutet att lägga ned Rosengårdsskolans högstadium fått de positiva effekterna för eleverna som avsågs, men också att vidare diskutera om det gjort att elevernas chanser till en vidare inkludering i samhället ökat. I uppsatsen presenteras tre elevers berättelser och upplevelser av skolbytet och med hjälp av tidigare forskning och teori diskuteras deras berättelser i ett inkluderingsperspektiv. Slutsatsen är att de mål som avsågs med beslutet att lägga ned högstadiet generellt verkar ha uppfyllts och fått positiva effekter i elevernas liv och för deras vidare inkludering i samhället. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5424694
- author
- Tornberg, Hannes LU and Jönsson, Lisa LU
- supervisor
- organization
- course
- STVA22 20151
- year
- 2015
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- inkludering, kamrateffekter, Rosengårdsskolan, segregation, skola, språk, utbildning
- language
- Swedish
- id
- 5424694
- date added to LUP
- 2015-07-14 11:49:15
- date last changed
- 2015-07-14 11:49:15
@misc{5424694, abstract = {{Rosengårdsskolan i Malmö fick under sina sista år symbolisera de dalande resultaten i den svenska skolan på ett nationellt plan. En låg måluppfyllelse och ohållbar arbetsmiljö ledde under 2013 till att skolans högstadium avvecklades med omedelbar verkan. Eleverna från högstadiet spreds till skolor fördelade över hela staden. Den här uppsatsen syftar till att reda ut om beslutet att lägga ned Rosengårdsskolans högstadium fått de positiva effekterna för eleverna som avsågs, men också att vidare diskutera om det gjort att elevernas chanser till en vidare inkludering i samhället ökat. I uppsatsen presenteras tre elevers berättelser och upplevelser av skolbytet och med hjälp av tidigare forskning och teori diskuteras deras berättelser i ett inkluderingsperspektiv. Slutsatsen är att de mål som avsågs med beslutet att lägga ned högstadiet generellt verkar ha uppfyllts och fått positiva effekter i elevernas liv och för deras vidare inkludering i samhället.}}, author = {{Tornberg, Hannes and Jönsson, Lisa}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Skolan som Inkluderingsverktyg: Tre elevers upplevelser av effekterna av beslutet att lägga ned Rosengårdsskolans högstadium}}, year = {{2015}}, }