E-handelns effekt på inflationen - En paneldatastudie om den ökande e-handelns konsekvenser
(2015) NEKH01 20151Department of Economics
- Abstract
- This paper has the purpose of analyzing whether the growing e-commerce is pushing down inflation. We have dealt with theories concerning how e-commerce might affect price setting and increase competition on consumer-, producer-, and market level. Data concerning 30 European countries during a time period between 2002-2014 was set into a panel data and analyzed in an econometric framework. Our results prove our hypothesis of a negative impact of growing e-commerce on inflation, and it becomes even stronger as we shorten the time period to recent years when e-commerce has grown more rapid in most countries. We also find proof of a short term effect since the effect is stronger in those countries with initially lower levels of e-commerce than... (More)
- This paper has the purpose of analyzing whether the growing e-commerce is pushing down inflation. We have dealt with theories concerning how e-commerce might affect price setting and increase competition on consumer-, producer-, and market level. Data concerning 30 European countries during a time period between 2002-2014 was set into a panel data and analyzed in an econometric framework. Our results prove our hypothesis of a negative impact of growing e-commerce on inflation, and it becomes even stronger as we shorten the time period to recent years when e-commerce has grown more rapid in most countries. We also find proof of a short term effect since the effect is stronger in those countries with initially lower levels of e-commerce than in countries with a relatively high level. (Less)
- Abstract (Swedish)
- Denna uppsats har syftet att analysera huruvida den ökande e-handeln pressar inflationen nedåt. Vi har behandlat och undersökt varierande teorier gällande faktorer som berörs av den ökande e-handeln, främst hur den väntas påverka prissättning och produktivitet genom ökad konkurrens från tre olika nivåer: producent-, konsument- och marknadsnivå. Data har sammanställts till paneldata för 30 europeiska länder över tidsperioden 2002-2014, om vilken regressioner har genomförts för olika uppdelningar av data för att kunna påvisa ett antaget samband. Resultaten påvisar att det finns ett signifikant negativt samband. Ett samband som är starkare på senare år, och även starkare i länder där e-handeln befinner sig i en omställningsfas, dvs. där den... (More)
- Denna uppsats har syftet att analysera huruvida den ökande e-handeln pressar inflationen nedåt. Vi har behandlat och undersökt varierande teorier gällande faktorer som berörs av den ökande e-handeln, främst hur den väntas påverka prissättning och produktivitet genom ökad konkurrens från tre olika nivåer: producent-, konsument- och marknadsnivå. Data har sammanställts till paneldata för 30 europeiska länder över tidsperioden 2002-2014, om vilken regressioner har genomförts för olika uppdelningar av data för att kunna påvisa ett antaget samband. Resultaten påvisar att det finns ett signifikant negativt samband. Ett samband som är starkare på senare år, och även starkare i länder där e-handeln befinner sig i en omställningsfas, dvs. där den relativt sett är mindre utvecklad. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/7366102
- author
- Nilsson, Hannes LU and Mårtensson, Malin LU
- supervisor
- organization
- course
- NEKH01 20151
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- e-commerce, inflation, price setting, competition, digitalization, panel data
- language
- Swedish
- id
- 7366102
- date added to LUP
- 2015-06-30 15:26:01
- date last changed
- 2015-06-30 15:26:01
@misc{7366102, abstract = {{This paper has the purpose of analyzing whether the growing e-commerce is pushing down inflation. We have dealt with theories concerning how e-commerce might affect price setting and increase competition on consumer-, producer-, and market level. Data concerning 30 European countries during a time period between 2002-2014 was set into a panel data and analyzed in an econometric framework. Our results prove our hypothesis of a negative impact of growing e-commerce on inflation, and it becomes even stronger as we shorten the time period to recent years when e-commerce has grown more rapid in most countries. We also find proof of a short term effect since the effect is stronger in those countries with initially lower levels of e-commerce than in countries with a relatively high level.}}, author = {{Nilsson, Hannes and Mårtensson, Malin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{E-handelns effekt på inflationen - En paneldatastudie om den ökande e-handelns konsekvenser}}, year = {{2015}}, }