Måluppfyllelse och utveckling av lexikala och grammatiska aspekter hos elever med språkstörning i språkklass
(2015) LOGM81 20151Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
- Litteraturen visar att elever med språkstörning uppvisar sämre resultat i skolan än elever med typisk utveckling, samt att måluppfyllelse inte gynnas av undervisningen i språkklass. Hur måluppfyllelse ser ut och utvecklas för elever med språkstörning, är inte ett vidare välutforskat område i Sverige. Syftet med denna studie var att undersöka hur måluppfyllelse ser ut och utvecklas mellan årskurs 6 och årskurs 9 för elever i språkklass i Sverige, samt att jämföra denna med en jämförelsegrupp inom ordinarie undervisning. Även utveckling av lexikala och grammatiska aspekter som lexikal densitet, diversitet, MLU och verbanvändning undersöktes. Nationella prov i svenska användes som underlag för analyserna i denna studie.
Resultaten visade att... (More) - Litteraturen visar att elever med språkstörning uppvisar sämre resultat i skolan än elever med typisk utveckling, samt att måluppfyllelse inte gynnas av undervisningen i språkklass. Hur måluppfyllelse ser ut och utvecklas för elever med språkstörning, är inte ett vidare välutforskat område i Sverige. Syftet med denna studie var att undersöka hur måluppfyllelse ser ut och utvecklas mellan årskurs 6 och årskurs 9 för elever i språkklass i Sverige, samt att jämföra denna med en jämförelsegrupp inom ordinarie undervisning. Även utveckling av lexikala och grammatiska aspekter som lexikal densitet, diversitet, MLU och verbanvändning undersöktes. Nationella prov i svenska användes som underlag för analyserna i denna studie.
Resultaten visade att måluppfyllelse ökar för elever i språkklass mellan årskurs 6 och 9. Dock uppnår inte dessa elever en lika hög grad av måluppfyllelse som det nationella genomsnittet. Värdet låg konstant på de flesta undersökta språkliga parametrar över årskurserna för eleverna i språkklass. Vidare forskning kring skolgång för elever med språkstörning är nödvändig för att kunna erbjuda en optimal skolgång. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/7373309
- author
- Olausson, Mia LU ; Olsson, Josefin LU and Sterner, Malin LU
- supervisor
-
- Ketty Holmström LU
- Olof Sandgren LU
- organization
- course
- LOGM81 20151
- year
- 2015
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Språkstörning, språkklass, måluppfyllelse, lexikala svårigheter, verbanvändning
- language
- Swedish
- id
- 7373309
- date added to LUP
- 2015-06-18 16:50:25
- date last changed
- 2015-06-18 16:50:25
@misc{7373309, abstract = {{Litteraturen visar att elever med språkstörning uppvisar sämre resultat i skolan än elever med typisk utveckling, samt att måluppfyllelse inte gynnas av undervisningen i språkklass. Hur måluppfyllelse ser ut och utvecklas för elever med språkstörning, är inte ett vidare välutforskat område i Sverige. Syftet med denna studie var att undersöka hur måluppfyllelse ser ut och utvecklas mellan årskurs 6 och årskurs 9 för elever i språkklass i Sverige, samt att jämföra denna med en jämförelsegrupp inom ordinarie undervisning. Även utveckling av lexikala och grammatiska aspekter som lexikal densitet, diversitet, MLU och verbanvändning undersöktes. Nationella prov i svenska användes som underlag för analyserna i denna studie. Resultaten visade att måluppfyllelse ökar för elever i språkklass mellan årskurs 6 och 9. Dock uppnår inte dessa elever en lika hög grad av måluppfyllelse som det nationella genomsnittet. Värdet låg konstant på de flesta undersökta språkliga parametrar över årskurserna för eleverna i språkklass. Vidare forskning kring skolgång för elever med språkstörning är nödvändig för att kunna erbjuda en optimal skolgång.}}, author = {{Olausson, Mia and Olsson, Josefin and Sterner, Malin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Måluppfyllelse och utveckling av lexikala och grammatiska aspekter hos elever med språkstörning i språkklass}}, year = {{2015}}, }