Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Måluppfyllelse och utveckling av lexikala och grammatiska aspekter hos elever med språkstörning i språkklass

Olausson, Mia LU ; Olsson, Josefin LU and Sterner, Malin LU (2015) LOGM81 20151
Logopedics, Phoniatrics and Audiology
Abstract (Swedish)
Litteraturen visar att elever med språkstörning uppvisar sämre resultat i skolan än elever med typisk utveckling, samt att måluppfyllelse inte gynnas av undervisningen i språkklass. Hur måluppfyllelse ser ut och utvecklas för elever med språkstörning, är inte ett vidare välutforskat område i Sverige. Syftet med denna studie var att undersöka hur måluppfyllelse ser ut och utvecklas mellan årskurs 6 och årskurs 9 för elever i språkklass i Sverige, samt att jämföra denna med en jämförelsegrupp inom ordinarie undervisning. Även utveckling av lexikala och grammatiska aspekter som lexikal densitet, diversitet, MLU och verbanvändning undersöktes. Nationella prov i svenska användes som underlag för analyserna i denna studie.
Resultaten visade att... (More)
Litteraturen visar att elever med språkstörning uppvisar sämre resultat i skolan än elever med typisk utveckling, samt att måluppfyllelse inte gynnas av undervisningen i språkklass. Hur måluppfyllelse ser ut och utvecklas för elever med språkstörning, är inte ett vidare välutforskat område i Sverige. Syftet med denna studie var att undersöka hur måluppfyllelse ser ut och utvecklas mellan årskurs 6 och årskurs 9 för elever i språkklass i Sverige, samt att jämföra denna med en jämförelsegrupp inom ordinarie undervisning. Även utveckling av lexikala och grammatiska aspekter som lexikal densitet, diversitet, MLU och verbanvändning undersöktes. Nationella prov i svenska användes som underlag för analyserna i denna studie.
Resultaten visade att måluppfyllelse ökar för elever i språkklass mellan årskurs 6 och 9. Dock uppnår inte dessa elever en lika hög grad av måluppfyllelse som det nationella genomsnittet. Värdet låg konstant på de flesta undersökta språkliga parametrar över årskurserna för eleverna i språkklass. Vidare forskning kring skolgång för elever med språkstörning är nödvändig för att kunna erbjuda en optimal skolgång. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Olausson, Mia LU ; Olsson, Josefin LU and Sterner, Malin LU
supervisor
organization
course
LOGM81 20151
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Språkstörning, språkklass, måluppfyllelse, lexikala svårigheter, verbanvändning
language
Swedish
id
7373309
date added to LUP
2015-06-18 16:50:25
date last changed
2015-06-18 16:50:25
@misc{7373309,
  abstract     = {{Litteraturen visar att elever med språkstörning uppvisar sämre resultat i skolan än elever med typisk utveckling, samt att måluppfyllelse inte gynnas av undervisningen i språkklass. Hur måluppfyllelse ser ut och utvecklas för elever med språkstörning, är inte ett vidare välutforskat område i Sverige. Syftet med denna studie var att undersöka hur måluppfyllelse ser ut och utvecklas mellan årskurs 6 och årskurs 9 för elever i språkklass i Sverige, samt att jämföra denna med en jämförelsegrupp inom ordinarie undervisning. Även utveckling av lexikala och grammatiska aspekter som lexikal densitet, diversitet, MLU och verbanvändning undersöktes. Nationella prov i svenska användes som underlag för analyserna i denna studie.
Resultaten visade att måluppfyllelse ökar för elever i språkklass mellan årskurs 6 och 9. Dock uppnår inte dessa elever en lika hög grad av måluppfyllelse som det nationella genomsnittet. Värdet låg konstant på de flesta undersökta språkliga parametrar över årskurserna för eleverna i språkklass. Vidare forskning kring skolgång för elever med språkstörning är nödvändig för att kunna erbjuda en optimal skolgång.}},
  author       = {{Olausson, Mia and Olsson, Josefin and Sterner, Malin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Måluppfyllelse och utveckling av lexikala och grammatiska aspekter hos elever med språkstörning i språkklass}},
  year         = {{2015}},
}