Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Skamhantering: en analys av skolmedling som konfliktlösningsmetod

Lundberg, Kajsa LU (2015) SOCK04 20151
Sociology
Abstract (Swedish)
Syftet med den här studien är att undersöka skolmedling som ett verktyg för konflikthantering utifrån ett emotionssociologiskt perspektiv. Jag vill skapa förståelse för hur skam tar sig uttryck i skolmedlingen och vilken funktion denna skam kan fylla. De frågeställningar jag besvarar är: om och på vilket sätt kan skolmedling skapa ett sammanhang som erbjuder individen möjlighet att hantera skam? Om och på vilket sätt kan den skamhantering som sker under skolmedlingen leda till förlåtelse och återintegrering, så som medlare och elever beskriver det? För att besvara mina frågeställningar har jag genomfört intervjuer med medlare och elever. Jag har också observerat två förmöten, en huvudmedling och en eftermedling. Jag har förhållit mig... (More)
Syftet med den här studien är att undersöka skolmedling som ett verktyg för konflikthantering utifrån ett emotionssociologiskt perspektiv. Jag vill skapa förståelse för hur skam tar sig uttryck i skolmedlingen och vilken funktion denna skam kan fylla. De frågeställningar jag besvarar är: om och på vilket sätt kan skolmedling skapa ett sammanhang som erbjuder individen möjlighet att hantera skam? Om och på vilket sätt kan den skamhantering som sker under skolmedlingen leda till förlåtelse och återintegrering, så som medlare och elever beskriver det? För att besvara mina frågeställningar har jag genomfört intervjuer med medlare och elever. Jag har också observerat två förmöten, en huvudmedling och en eftermedling. Jag har förhållit mig delvis kritisk mot medlingsteori och identifierat ett antal problem i medlingens praktik. Ett framträdande resultat av studien gäller den sociala process i vilken konflikten definieras under medlingen och hur denna definition blir avgörande för ansvarstagande, skamhantering och förlåtelse. Två problem angående ursäkter som riskerar att urholka betydelsen av medlingen har observerats: att ursäkter ges utan verkligt ansvarstagande och ursäkten som en del i en ”gåvo-process”. Jag har identifierat ett antal strategier elever kan använda för att undvika skam. Slutligen har jag fastställt tre svåra balansgångar som medlaren står inför: att påföra ansvar och skam utan att dessa överdrivs, att framstå som objektiv samtidigt som felaktigt beteende fördöms och att ta ansvar för medlingen samtidigt som medlingen förväntas vara elevernas ansvar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Lundberg, Kajsa LU
supervisor
organization
course
SOCK04 20151
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
medling, skolmedling, konflikt, skam, skamhantering, ansvarstagande, förlåtelse, emotionssociologi, kriminologi
language
Swedish
id
7373847
date added to LUP
2015-06-22 08:50:31
date last changed
2015-06-22 08:50:31
@misc{7373847,
  abstract     = {{Syftet med den här studien är att undersöka skolmedling som ett verktyg för konflikthantering utifrån ett emotionssociologiskt perspektiv. Jag vill skapa förståelse för hur skam tar sig uttryck i skolmedlingen och vilken funktion denna skam kan fylla. De frågeställningar jag besvarar är: om och på vilket sätt kan skolmedling skapa ett sammanhang som erbjuder individen möjlighet att hantera skam? Om och på vilket sätt kan den skamhantering som sker under skolmedlingen leda till förlåtelse och återintegrering, så som medlare och elever beskriver det? För att besvara mina frågeställningar har jag genomfört intervjuer med medlare och elever. Jag har också observerat två förmöten, en huvudmedling och en eftermedling. Jag har förhållit mig delvis kritisk mot medlingsteori och identifierat ett antal problem i medlingens praktik. Ett framträdande resultat av studien gäller den sociala process i vilken konflikten definieras under medlingen och hur denna definition blir avgörande för ansvarstagande, skamhantering och förlåtelse. Två problem angående ursäkter som riskerar att urholka betydelsen av medlingen har observerats: att ursäkter ges utan verkligt ansvarstagande och ursäkten som en del i en ”gåvo-process”. Jag har identifierat ett antal strategier elever kan använda för att undvika skam. Slutligen har jag fastställt tre svåra balansgångar som medlaren står inför: att påföra ansvar och skam utan att dessa överdrivs, att framstå som objektiv samtidigt som felaktigt beteende fördöms och att ta ansvar för medlingen samtidigt som medlingen förväntas vara elevernas ansvar.}},
  author       = {{Lundberg, Kajsa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Skamhantering: en analys av skolmedling som konfliktlösningsmetod}},
  year         = {{2015}},
}