Sjuksköterskans inställning genomsyrar kvalitén på omvårdnaden av personer med utvecklingsstörning
(2015) SJSK20 20151Department of Health Sciences
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Personer med utvecklingsstörning har komplexa vårdbehov, ofta i samband med kommunikationssvårigheter. Sjuksköterskan har en skyldighet att anpassa omvårdnaden efter patientens behov för att kunna utföra en personcentrerad vård. Syfte: Belysa vilka faktorer som påverkar sjuksköterskors omvårdnad av personer med utvecklingsstörning. Metod: Systematisk integrerad litteraturstudie baserad på nio artiklar. Resultat: Sex teman som framkom var Sjuksköterskans inställning, Kunskap, Tid- en barriär?, Kommunikation, Personkännedom och Samarbete. Sjuksköterskans inställning genomsyrar resterande faktorer och kvalitén på omvårdnaden. Slutsats och kliniska implikation: Det behövs mer teoretisk och praktisk kunskap om patientgruppen i... (More)
- Bakgrund: Personer med utvecklingsstörning har komplexa vårdbehov, ofta i samband med kommunikationssvårigheter. Sjuksköterskan har en skyldighet att anpassa omvårdnaden efter patientens behov för att kunna utföra en personcentrerad vård. Syfte: Belysa vilka faktorer som påverkar sjuksköterskors omvårdnad av personer med utvecklingsstörning. Metod: Systematisk integrerad litteraturstudie baserad på nio artiklar. Resultat: Sex teman som framkom var Sjuksköterskans inställning, Kunskap, Tid- en barriär?, Kommunikation, Personkännedom och Samarbete. Sjuksköterskans inställning genomsyrar resterande faktorer och kvalitén på omvårdnaden. Slutsats och kliniska implikation: Det behövs mer teoretisk och praktisk kunskap om patientgruppen i grundutbildningen för att kunna påverka sjuksköterskans inställning och anpassa omvårdnaden. En vidareutbildning skulle ge möjlighet till mer forskning inom området. Informationsmaterial med exempelvis kommunikationsstrategier bör erbjudas i den kliniska verksamheten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/7440416
- author
- Jönsson, Emma LU and Karlsson, Sofia LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En Litteraturstudie
- course
- SJSK20 20151
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Personcentrerad vård och Utbildning., Kommunikation, Omvårdnadskvalité
- language
- Swedish
- id
- 7440416
- date added to LUP
- 2015-10-16 15:40:46
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:37
@misc{7440416, abstract = {{Bakgrund: Personer med utvecklingsstörning har komplexa vårdbehov, ofta i samband med kommunikationssvårigheter. Sjuksköterskan har en skyldighet att anpassa omvårdnaden efter patientens behov för att kunna utföra en personcentrerad vård. Syfte: Belysa vilka faktorer som påverkar sjuksköterskors omvårdnad av personer med utvecklingsstörning. Metod: Systematisk integrerad litteraturstudie baserad på nio artiklar. Resultat: Sex teman som framkom var Sjuksköterskans inställning, Kunskap, Tid- en barriär?, Kommunikation, Personkännedom och Samarbete. Sjuksköterskans inställning genomsyrar resterande faktorer och kvalitén på omvårdnaden. Slutsats och kliniska implikation: Det behövs mer teoretisk och praktisk kunskap om patientgruppen i grundutbildningen för att kunna påverka sjuksköterskans inställning och anpassa omvårdnaden. En vidareutbildning skulle ge möjlighet till mer forskning inom området. Informationsmaterial med exempelvis kommunikationsstrategier bör erbjudas i den kliniska verksamheten.}}, author = {{Jönsson, Emma and Karlsson, Sofia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Sjuksköterskans inställning genomsyrar kvalitén på omvårdnaden av personer med utvecklingsstörning}}, year = {{2015}}, }