Demokrati i svensk grundskola - analys utifrån tre olika idealtyper
(2016) STVA22 20152Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsen har haft målet att utreda och analysera vilken demokratityp som den svenska grundskolan har som idealmodell för sin demokratiutbildning. Med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys och tre olika idealtyper, valdemokrati, deltagardemokrati och deliberativ demokrati har styr och stöddokument analyserats. Resultaten visar att alla tre idealtyperna på olika sätt finns representerade i dokumenten. Det som dock framstår som centralt är en demokratiutbildning som grundar sig på en deltagardemokratisk grund, men det deliberativa idealet lyfts fram som det mest genomgripande idealet som kommer till uttryck.
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8511930
- author
- Vincze, Andras LU
- supervisor
-
- Anders Uhlin LU
- organization
- course
- STVA22 20152
- year
- 2016
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Idealtyp, Demokrati, Grundskola.
- language
- Swedish
- id
- 8511930
- date added to LUP
- 2016-02-02 15:19:10
- date last changed
- 2016-02-02 15:19:10
@misc{8511930, abstract = {{Uppsatsen har haft målet att utreda och analysera vilken demokratityp som den svenska grundskolan har som idealmodell för sin demokratiutbildning. Med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys och tre olika idealtyper, valdemokrati, deltagardemokrati och deliberativ demokrati har styr och stöddokument analyserats. Resultaten visar att alla tre idealtyperna på olika sätt finns representerade i dokumenten. Det som dock framstår som centralt är en demokratiutbildning som grundar sig på en deltagardemokratisk grund, men det deliberativa idealet lyfts fram som det mest genomgripande idealet som kommer till uttryck.}}, author = {{Vincze, Andras}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Demokrati i svensk grundskola - analys utifrån tre olika idealtyper}}, year = {{2016}}, }