Mänskliga rättigheter i svenska läromedel : ett kritiskt perspektiv
(2016) MRSG31 20152Human Rights Studies
- Abstract (Swedish)
- Arbetet handlar om hur mänskliga rättigheter framställs i svenska läromedel. Syftet med undersökningen har varit att undersöka om den kritik som finns mot undervisningen om mänskliga rättigheter är giltig för svenska läroböcker. Kritiken handlar om att undervisningen om mänskliga rättigheter har en tendens att skapa en tudelad världsbild med västvärlden som ständig försvarare av mänskliga rättigheter och övriga världen som en plats fylld av ständiga människorättskränkningar. Till följd av detta konstrueras även andra traditioner, religioner och kulturer än de västerländska som ett hinder för mänskliga rättigheters införlivande.
Jag har med hjälp av Faircloughs kritiska diskursanalys undersökt fyra textböcker inom ämnet samhällsvetenskap... (More) - Arbetet handlar om hur mänskliga rättigheter framställs i svenska läromedel. Syftet med undersökningen har varit att undersöka om den kritik som finns mot undervisningen om mänskliga rättigheter är giltig för svenska läroböcker. Kritiken handlar om att undervisningen om mänskliga rättigheter har en tendens att skapa en tudelad världsbild med västvärlden som ständig försvarare av mänskliga rättigheter och övriga världen som en plats fylld av ständiga människorättskränkningar. Till följd av detta konstrueras även andra traditioner, religioner och kulturer än de västerländska som ett hinder för mänskliga rättigheters införlivande.
Jag har med hjälp av Faircloughs kritiska diskursanalys undersökt fyra textböcker inom ämnet samhällsvetenskap gör gymnasial- och vuxenutbildning för att besvara frågan: om det finns något som vittnar om att kritiken är giltig för de svenska läromedlen. Mina resultat visar att den kritik som globalt riktas mot människorättsundervisning är i allra högsta grad giltig även i de svenska läromedlen. Jag har visat på att det finns delar i läromedlen som är rent av kontraproduktiva i förhållande till människorättsundervisningens mål och syfte. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8515984
- author
- Tapper, Sara LU
- supervisor
- organization
- course
- MRSG31 20152
- year
- 2016
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Human rights, Svenska läromedel, Samhällsvetenskap, Diskursanalys, Human right education, HRE, Integration., Demokrati, Mänskliga rättigheter
- language
- Swedish
- id
- 8515984
- date added to LUP
- 2016-02-16 11:34:04
- date last changed
- 2016-02-16 11:34:04
@misc{8515984, abstract = {{Arbetet handlar om hur mänskliga rättigheter framställs i svenska läromedel. Syftet med undersökningen har varit att undersöka om den kritik som finns mot undervisningen om mänskliga rättigheter är giltig för svenska läroböcker. Kritiken handlar om att undervisningen om mänskliga rättigheter har en tendens att skapa en tudelad världsbild med västvärlden som ständig försvarare av mänskliga rättigheter och övriga världen som en plats fylld av ständiga människorättskränkningar. Till följd av detta konstrueras även andra traditioner, religioner och kulturer än de västerländska som ett hinder för mänskliga rättigheters införlivande. Jag har med hjälp av Faircloughs kritiska diskursanalys undersökt fyra textböcker inom ämnet samhällsvetenskap gör gymnasial- och vuxenutbildning för att besvara frågan: om det finns något som vittnar om att kritiken är giltig för de svenska läromedlen. Mina resultat visar att den kritik som globalt riktas mot människorättsundervisning är i allra högsta grad giltig även i de svenska läromedlen. Jag har visat på att det finns delar i läromedlen som är rent av kontraproduktiva i förhållande till människorättsundervisningens mål och syfte.}}, author = {{Tapper, Sara}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Mänskliga rättigheter i svenska läromedel : ett kritiskt perspektiv}}, year = {{2016}}, }