Minska oro och rädsla hos barn vid radiologiska undersökningar – vilka tillvägagångssätt är användbara?
(2016) RSJK21 20152Department of Health Sciences
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Rädsla och oro är en förekommande känsla hos barn innan röntgenundersökningar. Detta kan bero på den okända miljön, främmande personal samt att de eventuellt skiljs från föräldern. Röntgensjuksköterskan ska sträva efter att lindra rädsla och oro på bästa möjliga sätt genom att tillämpa vissa metoder och handlingar. Syfte: Att sammanställa de tillvägagångssätt som kan användas innan och under radiologiska undersökningar för att minska barns oro och rädsla. Metod: En litteraturstudie. Resultat: De kategorier som framkom efter analys av 12 inkluderade artiklar är betydelsen av föräldranärvaro, betydelsen av personalens omhändertagande, information, kommunikation, lekterapi och omgivning. Slutsats: Trygghet och säkerhet från... (More)
- Bakgrund: Rädsla och oro är en förekommande känsla hos barn innan röntgenundersökningar. Detta kan bero på den okända miljön, främmande personal samt att de eventuellt skiljs från föräldern. Röntgensjuksköterskan ska sträva efter att lindra rädsla och oro på bästa möjliga sätt genom att tillämpa vissa metoder och handlingar. Syfte: Att sammanställa de tillvägagångssätt som kan användas innan och under radiologiska undersökningar för att minska barns oro och rädsla. Metod: En litteraturstudie. Resultat: De kategorier som framkom efter analys av 12 inkluderade artiklar är betydelsen av föräldranärvaro, betydelsen av personalens omhändertagande, information, kommunikation, lekterapi och omgivning. Slutsats: Trygghet och säkerhet från föräldrar och vårdpersonal är viktigt för att minska oro och rädsla hos barn. Att som röntgensjuksköterska kunna ge god och tillräcklig information som barnet förstår är av betydelse. Lekterapi och en barnvänlig miljö hjälper barnen att distraheras från det som känns skrämmande. Vidare forskning behövs inom området som berör oro och rädsla hos barn vid röntgenundersökningar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8626066
- author
- Eriksson, Rebecca LU and Petrovska, Natalija LU
- supervisor
- organization
- course
- RSJK21 20152
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Barn, rädsla, oro, radiografi, röntgenundersökningar
- language
- Swedish
- id
- 8626066
- date added to LUP
- 2016-02-29 09:22:24
- date last changed
- 2016-02-29 09:22:24
@misc{8626066, abstract = {{Bakgrund: Rädsla och oro är en förekommande känsla hos barn innan röntgenundersökningar. Detta kan bero på den okända miljön, främmande personal samt att de eventuellt skiljs från föräldern. Röntgensjuksköterskan ska sträva efter att lindra rädsla och oro på bästa möjliga sätt genom att tillämpa vissa metoder och handlingar. Syfte: Att sammanställa de tillvägagångssätt som kan användas innan och under radiologiska undersökningar för att minska barns oro och rädsla. Metod: En litteraturstudie. Resultat: De kategorier som framkom efter analys av 12 inkluderade artiklar är betydelsen av föräldranärvaro, betydelsen av personalens omhändertagande, information, kommunikation, lekterapi och omgivning. Slutsats: Trygghet och säkerhet från föräldrar och vårdpersonal är viktigt för att minska oro och rädsla hos barn. Att som röntgensjuksköterska kunna ge god och tillräcklig information som barnet förstår är av betydelse. Lekterapi och en barnvänlig miljö hjälper barnen att distraheras från det som känns skrämmande. Vidare forskning behövs inom området som berör oro och rädsla hos barn vid röntgenundersökningar.}}, author = {{Eriksson, Rebecca and Petrovska, Natalija}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Minska oro och rädsla hos barn vid radiologiska undersökningar – vilka tillvägagångssätt är användbara?}}, year = {{2016}}, }