Bli ditt framtida jag!
(2016) STVA22 20161Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- I uppsatsen undersöks vilken typ av medborgare som fostras i den svenska grundskolan. En av grundskolans viktigaste uppgifter är att fostra framtidens medborgare, och det finns även åtskilliga aktörer som vill påverka vilka ideal och värden som ska genomsyra skolans fostran. En av dem är Svenskt Näringsliv. Vi har undersökt vilka medborgarideal som beskrivs i grundskolans läroplan och Svenskt Näringslivs skolmaterial. Med hjälp av kvalitativ idéanalys undersöks utifrån teorier om medborgarskapande och aktiveringens politik samt olika dimensioner av medborgarskap bedömer vi oss kunna urskilja dominerade ideal som förekommer. Uppsatsen utmynnar slutsats kring vad användandet av Svenskt Näringslivs skolmaterial kan innebära. Trots väsentliga... (More)
- I uppsatsen undersöks vilken typ av medborgare som fostras i den svenska grundskolan. En av grundskolans viktigaste uppgifter är att fostra framtidens medborgare, och det finns även åtskilliga aktörer som vill påverka vilka ideal och värden som ska genomsyra skolans fostran. En av dem är Svenskt Näringsliv. Vi har undersökt vilka medborgarideal som beskrivs i grundskolans läroplan och Svenskt Näringslivs skolmaterial. Med hjälp av kvalitativ idéanalys undersöks utifrån teorier om medborgarskapande och aktiveringens politik samt olika dimensioner av medborgarskap bedömer vi oss kunna urskilja dominerade ideal som förekommer. Uppsatsen utmynnar slutsats kring vad användandet av Svenskt Näringslivs skolmaterial kan innebära. Trots väsentliga skillnader mellan de två materialen konstaterar vi att den önskvärda samtida medborgaren är aktiv, entreprenöriell, ansvarsfull, engagerad och företagsam. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8873145
- author
- Olsson, Beata LU and Andersson, Jens
- supervisor
- organization
- course
- STVA22 20161
- year
- 2016
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- medborgarfostran, aktiveringens politik, medborgarideal, läroplan, skolmaterial
- language
- Swedish
- id
- 8873145
- date added to LUP
- 2017-01-12 10:10:40
- date last changed
- 2017-01-12 10:10:40
@misc{8873145, abstract = {{I uppsatsen undersöks vilken typ av medborgare som fostras i den svenska grundskolan. En av grundskolans viktigaste uppgifter är att fostra framtidens medborgare, och det finns även åtskilliga aktörer som vill påverka vilka ideal och värden som ska genomsyra skolans fostran. En av dem är Svenskt Näringsliv. Vi har undersökt vilka medborgarideal som beskrivs i grundskolans läroplan och Svenskt Näringslivs skolmaterial. Med hjälp av kvalitativ idéanalys undersöks utifrån teorier om medborgarskapande och aktiveringens politik samt olika dimensioner av medborgarskap bedömer vi oss kunna urskilja dominerade ideal som förekommer. Uppsatsen utmynnar slutsats kring vad användandet av Svenskt Näringslivs skolmaterial kan innebära. Trots väsentliga skillnader mellan de två materialen konstaterar vi att den önskvärda samtida medborgaren är aktiv, entreprenöriell, ansvarsfull, engagerad och företagsam.}}, author = {{Olsson, Beata and Andersson, Jens}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Bli ditt framtida jag!}}, year = {{2016}}, }