Den kluvna bilden av Danmark : smyckes-lagen, pressen och Danmarks internationella varumärke
(2016) MRSG31 20161Human Rights Studies
- Abstract (Swedish)
- I samband med de flyktingströmmar som under år 2015 drabbade stora delar av Europa, så lanserade Danmarks regering flertalet asylpolitiska åtstramningar. Detta resulterade i åsiktsturbulens nationellt såväl som internationellt, något som tog sig uttryck i dagspressens rapportering om fallet. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur danska tidningar var med och förstärkte regeringens avsedda signalpolitik gentemot de asylsökande. Detta kommer att göras genom en jämförelse av de största danska dagstidningarna, i fråga om hur de retoriskt och politiskt förmedlar budskapet. Genom teorin nation branding ifrågasätts hur den positiva marknadsföringen av Danmark som land förhåller sig till den negativa signalpolitiken. Med det... (More)
- I samband med de flyktingströmmar som under år 2015 drabbade stora delar av Europa, så lanserade Danmarks regering flertalet asylpolitiska åtstramningar. Detta resulterade i åsiktsturbulens nationellt såväl som internationellt, något som tog sig uttryck i dagspressens rapportering om fallet. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur danska tidningar var med och förstärkte regeringens avsedda signalpolitik gentemot de asylsökande. Detta kommer att göras genom en jämförelse av de största danska dagstidningarna, i fråga om hur de retoriskt och politiskt förmedlar budskapet. Genom teorin nation branding ifrågasätts hur den positiva marknadsföringen av Danmark som land förhåller sig till den negativa signalpolitiken. Med det metodologiska tillvägagångssättet kvalitativ analys kan det viktigaste delarna av primärmaterialet vaskas fram och analyseras. Resultatet visade att dagstidningar, både i de fall där de rapporterar negativt och i de fall där de rapporterar positivt om fallet, är med och förstärker signalpolitikens budskap. Slutsaten av detta är att det finns tydliga restriktioner rörande vem som får kalla sig dansk, och att regeringen genom dagspressen vill signalera detta till den utsatta målgruppen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8875686
- author
- Trebbin Harvard, Nadja LU
- supervisor
-
- Olof Beckman LU
- organization
- course
- MRSG31 20161
- year
- 2016
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- krishantering, flyktingströmmar, asyl, smyckeslag, nation branding, signalpolitik, Mänskliga rättigheter, Human rights
- language
- Swedish
- id
- 8875686
- date added to LUP
- 2016-08-12 13:42:34
- date last changed
- 2016-08-12 13:42:34
@misc{8875686, abstract = {{I samband med de flyktingströmmar som under år 2015 drabbade stora delar av Europa, så lanserade Danmarks regering flertalet asylpolitiska åtstramningar. Detta resulterade i åsiktsturbulens nationellt såväl som internationellt, något som tog sig uttryck i dagspressens rapportering om fallet. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur danska tidningar var med och förstärkte regeringens avsedda signalpolitik gentemot de asylsökande. Detta kommer att göras genom en jämförelse av de största danska dagstidningarna, i fråga om hur de retoriskt och politiskt förmedlar budskapet. Genom teorin nation branding ifrågasätts hur den positiva marknadsföringen av Danmark som land förhåller sig till den negativa signalpolitiken. Med det metodologiska tillvägagångssättet kvalitativ analys kan det viktigaste delarna av primärmaterialet vaskas fram och analyseras. Resultatet visade att dagstidningar, både i de fall där de rapporterar negativt och i de fall där de rapporterar positivt om fallet, är med och förstärker signalpolitikens budskap. Slutsaten av detta är att det finns tydliga restriktioner rörande vem som får kalla sig dansk, och att regeringen genom dagspressen vill signalera detta till den utsatta målgruppen.}}, author = {{Trebbin Harvard, Nadja}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Den kluvna bilden av Danmark : smyckes-lagen, pressen och Danmarks internationella varumärke}}, year = {{2016}}, }