Digital salstentamen
(2016) SYSK02 20161Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Den högre utbildningen står inför IT-utvecklingen, digitalisering av salstentamen. Detta innebär att datorn är ett hjälpmedel vid en salsexamination. Inget lärosäte i Sverige har idag infört digital salstentamen fullt ut, utan endast enstaka fakulteter samt vissa kurser använder sig av IT-stödet. Denna uppsats ämnar undersöka studenters upplevda nytta med digital salstentamen samt identifiera vilka tillvägagångssätt som juridiska fakulteten vid Lunds universitet har valt, för att hantera problemområden kring digital salstentamen. Problemområden kring IT-stödet är att det saknas ett givet tillvägagångssätt vid användandet. Otillräckliga verksamhetsprocesser och bristande internetförsörjning är konstaterande
problem som måste beaktas vid... (More) - Den högre utbildningen står inför IT-utvecklingen, digitalisering av salstentamen. Detta innebär att datorn är ett hjälpmedel vid en salsexamination. Inget lärosäte i Sverige har idag infört digital salstentamen fullt ut, utan endast enstaka fakulteter samt vissa kurser använder sig av IT-stödet. Denna uppsats ämnar undersöka studenters upplevda nytta med digital salstentamen samt identifiera vilka tillvägagångssätt som juridiska fakulteten vid Lunds universitet har valt, för att hantera problemområden kring digital salstentamen. Problemområden kring IT-stödet är att det saknas ett givet tillvägagångssätt vid användandet. Otillräckliga verksamhetsprocesser och bristande internetförsörjning är konstaterande
problem som måste beaktas vid hanteringen av IT-stödet. För att identifiera den upplevda nyttan av att skriva digitala tentor har en kvantitativmetod valts. Vi har utfört en enkätundersökning för att förstå vilken syn studenter har kring digital tentamen. Metoden har kompletterats med expertintervjuer ifrån Lunds, Göteborgs och Stockholms universitet. Göteborgs och Stockholms universitet har valts för att illustrera andra tillvägagångssätt till hantering av digital tentamen. För att kunna urskilja juridiska fakultetens verksamhet av IT-stödet, har tekniska faktorer samt 10 problemområden, som är kopplade till digital tentamen, även används. Resultatet av studien visar att studenter upplever en nytta av IT-stödet, dock anser vi att det finns verksamhetsprocesser vid juridiska fakulteten som ännu inte är helt anpassade till utvecklingen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8876196
- author
- Nolte, Malin LU and Niklasson, Therese LU
- supervisor
-
- Odd Steen LU
- organization
- alternative title
- Ett IT-stöd i den högre utbildningen!
- course
- SYSK02 20161
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Digital salstentamen, nyttan, upplevelse, problemområden, tillvägagångssätt.
- report number
- INF16-010
- language
- Swedish
- id
- 8876196
- date added to LUP
- 2016-06-23 08:53:05
- date last changed
- 2016-06-23 08:53:05
@misc{8876196, abstract = {{Den högre utbildningen står inför IT-utvecklingen, digitalisering av salstentamen. Detta innebär att datorn är ett hjälpmedel vid en salsexamination. Inget lärosäte i Sverige har idag infört digital salstentamen fullt ut, utan endast enstaka fakulteter samt vissa kurser använder sig av IT-stödet. Denna uppsats ämnar undersöka studenters upplevda nytta med digital salstentamen samt identifiera vilka tillvägagångssätt som juridiska fakulteten vid Lunds universitet har valt, för att hantera problemområden kring digital salstentamen. Problemområden kring IT-stödet är att det saknas ett givet tillvägagångssätt vid användandet. Otillräckliga verksamhetsprocesser och bristande internetförsörjning är konstaterande problem som måste beaktas vid hanteringen av IT-stödet. För att identifiera den upplevda nyttan av att skriva digitala tentor har en kvantitativmetod valts. Vi har utfört en enkätundersökning för att förstå vilken syn studenter har kring digital tentamen. Metoden har kompletterats med expertintervjuer ifrån Lunds, Göteborgs och Stockholms universitet. Göteborgs och Stockholms universitet har valts för att illustrera andra tillvägagångssätt till hantering av digital tentamen. För att kunna urskilja juridiska fakultetens verksamhet av IT-stödet, har tekniska faktorer samt 10 problemområden, som är kopplade till digital tentamen, även används. Resultatet av studien visar att studenter upplever en nytta av IT-stödet, dock anser vi att det finns verksamhetsprocesser vid juridiska fakulteten som ännu inte är helt anpassade till utvecklingen.}}, author = {{Nolte, Malin and Niklasson, Therese}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Digital salstentamen}}, year = {{2016}}, }