Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Interkulturella anpassningar i kommunikation: En kvalitativ studie om interkulturell kompetens i reklam

Forssell, Linnéa LU and Emanuelsson, Astrid LU (2016) SKOK01 20161
Department of Strategic Communication
Abstract (Swedish)
Tidigare forskning inom interkulturell kommunikation och interkulturell kompetens har ofta fokuserat på utbytesstudenters kommunikation eller på olika sorters översättningsproblematik. Det finns därmed en brist på forskning om interkulturell kompetens i reklam. Därför var syftet med denna uppsats att bidra med kunskap kring interkulturell kompetens i kommunikation genom att undersöka reklambudskap i interkulturella kontexter. Studien utfördes genom en socialsemiotisk analys av en global reklamkampanj och resultatet visar att det finns mer att önska vad gäller interkulturella anpassningar i reklam och att exotifiering och kulturell appropriering i reklam är ett problem. Vidare slår studien fast att interkulturell kompetens i reklam hänger... (More)
Tidigare forskning inom interkulturell kommunikation och interkulturell kompetens har ofta fokuserat på utbytesstudenters kommunikation eller på olika sorters översättningsproblematik. Det finns därmed en brist på forskning om interkulturell kompetens i reklam. Därför var syftet med denna uppsats att bidra med kunskap kring interkulturell kompetens i kommunikation genom att undersöka reklambudskap i interkulturella kontexter. Studien utfördes genom en socialsemiotisk analys av en global reklamkampanj och resultatet visar att det finns mer att önska vad gäller interkulturella anpassningar i reklam och att exotifiering och kulturell appropriering i reklam är ett problem. Vidare slår studien fast att interkulturell kompetens i reklam hänger ihop med avsändarens syn på kommunikation. Resultaten ger konkreta exempel på hur exotifiering och kulturell appropriering kan förstärka kulturella barriärer och ger en bättre förståelse för hur interkulturell kompetens kan användas i reklam. Detta kan vara av intresse för såväl kommunikationspraktiker som arbetar i interkulturella kontexter som för mottagare av reklam. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Forssell, Linnéa LU and Emanuelsson, Astrid LU
supervisor
organization
course
SKOK01 20161
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
interkulturell kommunikation, interkulturell kompetens, reklam, anpassningar, exotifiering, kulturell appropriering
language
Swedish
id
8877888
date added to LUP
2016-06-09 13:38:30
date last changed
2016-06-09 13:38:30
@misc{8877888,
  abstract     = {{Tidigare forskning inom interkulturell kommunikation och interkulturell kompetens har ofta fokuserat på utbytesstudenters kommunikation eller på olika sorters översättningsproblematik. Det finns därmed en brist på forskning om interkulturell kompetens i reklam. Därför var syftet med denna uppsats att bidra med kunskap kring interkulturell kompetens i kommunikation genom att undersöka reklambudskap i interkulturella kontexter. Studien utfördes genom en socialsemiotisk analys av en global reklamkampanj och resultatet visar att det finns mer att önska vad gäller interkulturella anpassningar i reklam och att exotifiering och kulturell appropriering i reklam är ett problem. Vidare slår studien fast att interkulturell kompetens i reklam hänger ihop med avsändarens syn på kommunikation. Resultaten ger konkreta exempel på hur exotifiering och kulturell appropriering kan förstärka kulturella barriärer och ger en bättre förståelse för hur interkulturell kompetens kan användas i reklam. Detta kan vara av intresse för såväl kommunikationspraktiker som arbetar i interkulturella kontexter som för mottagare av reklam.}},
  author       = {{Forssell, Linnéa and Emanuelsson, Astrid}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Interkulturella anpassningar i kommunikation: En kvalitativ studie om interkulturell kompetens i reklam}},
  year         = {{2016}},
}