QA i organisationer som tillämpar DevOps: Ett skifte från kvalitetssäkring till kvalitetsassistans
(2016) SYSK02 20161Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- En effektiv mjukvarulivscykel och korta iterationer är idag förutsättningar för mjukvaruutvecklande organisationer. DevOps är en uppsättning koncept som ämnar optimera mjukvarulivscykeln genom att strömlinjeforma både utvecklings- och leveransprocessen och således korta ner tiden till marknaden för mjukvaruförbättringar. I ett sådant klimat, där snabba och frekventa releaser prioriteras högt, kan det tänkas att kvalitetssäkring nedprioriteras eller genomförs i mindre utsträckning, vilket kan ha en negativ inverkan på produktens kvalitet och användarnas upplevelser. DevOps-litteratur framhåller kvalitetssäkring som viktigt, men fokuserar lite på kvalitetssäkringens förhållande till DevOps och hur kvalitetssäkringsaktiviteter bedrivs i en... (More)
- En effektiv mjukvarulivscykel och korta iterationer är idag förutsättningar för mjukvaruutvecklande organisationer. DevOps är en uppsättning koncept som ämnar optimera mjukvarulivscykeln genom att strömlinjeforma både utvecklings- och leveransprocessen och således korta ner tiden till marknaden för mjukvaruförbättringar. I ett sådant klimat, där snabba och frekventa releaser prioriteras högt, kan det tänkas att kvalitetssäkring nedprioriteras eller genomförs i mindre utsträckning, vilket kan ha en negativ inverkan på produktens kvalitet och användarnas upplevelser. DevOps-litteratur framhåller kvalitetssäkring som viktigt, men fokuserar lite på kvalitetssäkringens förhållande till DevOps och hur kvalitetssäkringsaktiviteter bedrivs i en DevOps-kontext. Denna studie avser identifiera detta. En kvalitativ studie där djupintervjuer med fyra personer som representerar två DevOps-präglade mjukvaruutvecklande organisationer genomfördes för insamling av empirisk data. Båda organisationerna bedriver kvalitetssäkring på liknande sätt; genom kontinuitet och automation, mätning, övervakning och återkoppling, som möjliggörs av en samarbetspräglad kultur och organisationsstruktur. Studien påvisar ett tydligt skifte från kvalitetssäkring mot kvalitetsassistans. Kvalitetssäkring är i en DevOps-kontext en kollektiv insats, vilket ställer krav på att alla som är involverade i produktutvecklingen kontinuerligt arbetar med, samt tar ansvar för, kvalitet. QAfunktionen understödjer och coachar individer och grupper i detta arbete, genom att tillhandahålla kunskap, rådgivning och verktyg. Således assisteras kvalitet proaktivt, snarare än säkras reaktivt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8879285
- author
- Johansson, Richard LU and Karlsson, Linus LU
- supervisor
-
- Odd Steen LU
- organization
- course
- SYSK02 20161
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- DevOps, Continuous Delivery, Quality Assurance, QA, kvalitetssäkring, kvalitet
- report number
- INF16-016
- language
- Swedish
- id
- 8879285
- date added to LUP
- 2016-06-23 09:56:59
- date last changed
- 2016-06-23 09:56:59
@misc{8879285, abstract = {{En effektiv mjukvarulivscykel och korta iterationer är idag förutsättningar för mjukvaruutvecklande organisationer. DevOps är en uppsättning koncept som ämnar optimera mjukvarulivscykeln genom att strömlinjeforma både utvecklings- och leveransprocessen och således korta ner tiden till marknaden för mjukvaruförbättringar. I ett sådant klimat, där snabba och frekventa releaser prioriteras högt, kan det tänkas att kvalitetssäkring nedprioriteras eller genomförs i mindre utsträckning, vilket kan ha en negativ inverkan på produktens kvalitet och användarnas upplevelser. DevOps-litteratur framhåller kvalitetssäkring som viktigt, men fokuserar lite på kvalitetssäkringens förhållande till DevOps och hur kvalitetssäkringsaktiviteter bedrivs i en DevOps-kontext. Denna studie avser identifiera detta. En kvalitativ studie där djupintervjuer med fyra personer som representerar två DevOps-präglade mjukvaruutvecklande organisationer genomfördes för insamling av empirisk data. Båda organisationerna bedriver kvalitetssäkring på liknande sätt; genom kontinuitet och automation, mätning, övervakning och återkoppling, som möjliggörs av en samarbetspräglad kultur och organisationsstruktur. Studien påvisar ett tydligt skifte från kvalitetssäkring mot kvalitetsassistans. Kvalitetssäkring är i en DevOps-kontext en kollektiv insats, vilket ställer krav på att alla som är involverade i produktutvecklingen kontinuerligt arbetar med, samt tar ansvar för, kvalitet. QAfunktionen understödjer och coachar individer och grupper i detta arbete, genom att tillhandahålla kunskap, rådgivning och verktyg. Således assisteras kvalitet proaktivt, snarare än säkras reaktivt.}}, author = {{Johansson, Richard and Karlsson, Linus}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{QA i organisationer som tillämpar DevOps: Ett skifte från kvalitetssäkring till kvalitetsassistans}}, year = {{2016}}, }