Den virtuella mottagningen
(2016) SYSK02 20161Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Den virtuella vårdmottagningen är en växande lösning för distansvård och utvecklingen leder till oundvikliga förändringar för en medarbetares arbetssätt och för hur distanssjukvårdsrådgivning kan skötas med hjälp av videokonsultation. För att förstå värdet av virtuella vårdcentraler är det angeläget att undersöka vilka fördelar respektive nackdelar det finns utifrån medarbetares perspektiv. Denna uppsats ämnar att undersöka vilka fördelar och nackdelar som upplevs av medarbetare vid användning av videomottagningar för att skapa en bättre helhetsbild kring videokonsultation och dess fenomen.
Uppsatsens studie har baserats på en litteraturgenomgång av journaler och artiklar. Den kvalitativa empiri består av tre intervjuer från en... (More) - Den virtuella vårdmottagningen är en växande lösning för distansvård och utvecklingen leder till oundvikliga förändringar för en medarbetares arbetssätt och för hur distanssjukvårdsrådgivning kan skötas med hjälp av videokonsultation. För att förstå värdet av virtuella vårdcentraler är det angeläget att undersöka vilka fördelar respektive nackdelar det finns utifrån medarbetares perspektiv. Denna uppsats ämnar att undersöka vilka fördelar och nackdelar som upplevs av medarbetare vid användning av videomottagningar för att skapa en bättre helhetsbild kring videokonsultation och dess fenomen.
Uppsatsens studie har baserats på en litteraturgenomgång av journaler och artiklar. Den kvalitativa empiri består av tre intervjuer från en vårdcentral som använder sig av den virtuella vårdmottagningsplattformen, Visiba Care, som ett komplement till deras fysiska mottagning. Genom att jämföra litteraturen med resultatdata, framstår resultatet av studien att fördelar och nackdelar upplevs vara individuella beroende på medarbetare. Klara fördelar som flexibilitet och användbarhet kunde identifieras respektive nackdelar gällande medarbetares säkerhet av kliniska bedömningar, men även uppkomsten av stressmoment gällande tekniska problem och tidsbokningar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8882180
- author
- Svensson, Hannah LU and Vuong, Shelley
- supervisor
-
- Odd Steen LU
- organization
- course
- SYSK02 20161
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- virtuell vårdcentral, e-hälsa, video, kommunikation, e-hälsotjänst
- report number
- INF16-027
- language
- Swedish
- id
- 8882180
- date added to LUP
- 2016-06-23 09:59:37
- date last changed
- 2016-06-23 09:59:37
@misc{8882180, abstract = {{Den virtuella vårdmottagningen är en växande lösning för distansvård och utvecklingen leder till oundvikliga förändringar för en medarbetares arbetssätt och för hur distanssjukvårdsrådgivning kan skötas med hjälp av videokonsultation. För att förstå värdet av virtuella vårdcentraler är det angeläget att undersöka vilka fördelar respektive nackdelar det finns utifrån medarbetares perspektiv. Denna uppsats ämnar att undersöka vilka fördelar och nackdelar som upplevs av medarbetare vid användning av videomottagningar för att skapa en bättre helhetsbild kring videokonsultation och dess fenomen. Uppsatsens studie har baserats på en litteraturgenomgång av journaler och artiklar. Den kvalitativa empiri består av tre intervjuer från en vårdcentral som använder sig av den virtuella vårdmottagningsplattformen, Visiba Care, som ett komplement till deras fysiska mottagning. Genom att jämföra litteraturen med resultatdata, framstår resultatet av studien att fördelar och nackdelar upplevs vara individuella beroende på medarbetare. Klara fördelar som flexibilitet och användbarhet kunde identifieras respektive nackdelar gällande medarbetares säkerhet av kliniska bedömningar, men även uppkomsten av stressmoment gällande tekniska problem och tidsbokningar.}}, author = {{Svensson, Hannah and Vuong, Shelley}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Den virtuella mottagningen}}, year = {{2016}}, }