Att komponera sig till kunskap i musikteori
(2016) LAMS71 20161Malmö Academy of Music
- Abstract (Swedish)
- I min musikaliska utveckling har komposition hjälpt mig att hitta motivationen till att utveckla mina musikteoretiska kunskaper. Därför har jag valt att undersöka om det kan vara så att det finns någonting i komponerandet som väcker intresset för att lära sig musikteori? Kan man stärka lärandet i musikteori genom komposition?
Föreliggande studie syftar till att undersöka hur fem elever från en folkhögskola upplever användandet av mina framställda kompositionsuppgifter som hjälp till att utveckla sina kunskaper och motivation inom ämnet musikteori. Studiens datainsamling består av kvalitativa intervjuer och de skriftliga reflektioner informanterna fört under studiens gång. Insamlad data har analyserats och jämförts med tidigare... (More) - I min musikaliska utveckling har komposition hjälpt mig att hitta motivationen till att utveckla mina musikteoretiska kunskaper. Därför har jag valt att undersöka om det kan vara så att det finns någonting i komponerandet som väcker intresset för att lära sig musikteori? Kan man stärka lärandet i musikteori genom komposition?
Föreliggande studie syftar till att undersöka hur fem elever från en folkhögskola upplever användandet av mina framställda kompositionsuppgifter som hjälp till att utveckla sina kunskaper och motivation inom ämnet musikteori. Studiens datainsamling består av kvalitativa intervjuer och de skriftliga reflektioner informanterna fört under studiens gång. Insamlad data har analyserats och jämförts med tidigare litteratur.
I reflektionerna beskriver informanterna sina upplevelser och utvärderar därigenom det framställda kompositionsmaterial som jag presenterat. Resultatet av studien visar att det finns många positiva aspekter i att använda komposition inom ämnet musikteori. Komposition inom ämnet musikteori kan till exempel skapa möjligheter för eleverna att få arbeta kreativt, bli inspirerade och få utrymme för sitt musikaliska uttryck inom musikskapande, allt inom ramen för musikteoriundervisning. (Less) - Popular Abstract
- In my musical development, composition has always helped me to find the motivation to develop my music theoretical knowledge. I have therefore chosen to examine whether it could be that there is something in composing music that arouses the interest to learn music theory? Can you enhance learning music theory through musical composition?
The present study aims to examine how five students from a folkhögskola made use of my composition exercises and if they helped to develop the students knowledge and motivation in music theory. The study's data collection consists of qualitative interviews and reflections written by the informants during the study. The collected data have been analyzed and compared with previous literature.
In the... (More) - In my musical development, composition has always helped me to find the motivation to develop my music theoretical knowledge. I have therefore chosen to examine whether it could be that there is something in composing music that arouses the interest to learn music theory? Can you enhance learning music theory through musical composition?
The present study aims to examine how five students from a folkhögskola made use of my composition exercises and if they helped to develop the students knowledge and motivation in music theory. The study's data collection consists of qualitative interviews and reflections written by the informants during the study. The collected data have been analyzed and compared with previous literature.
In the reflections interviewees describe their experiences and thereby evaluate the composition material that I presented. The results of the study show that there are many positive aspects of using musical composition when learning music theory. Composition can create opportunities for students to work creatively, be inspired and enable their musical expression in music creation, all within the contents of music theory. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8887121
- author
- Almcrantz, Ylva LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Learning music theory through composing
- course
- LAMS71 20161
- year
- 2016
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- Komposition, Motivation, Musikteori, Undervisning, Utbildningsvetenskap, Musikpedagogik Composition, Education, Music theory, Educational Science, Music Education
- language
- Swedish
- id
- 8887121
- date added to LUP
- 2016-08-31 09:32:32
- date last changed
- 2016-08-31 09:32:32
@misc{8887121, abstract = {{I min musikaliska utveckling har komposition hjälpt mig att hitta motivationen till att utveckla mina musikteoretiska kunskaper. Därför har jag valt att undersöka om det kan vara så att det finns någonting i komponerandet som väcker intresset för att lära sig musikteori? Kan man stärka lärandet i musikteori genom komposition? Föreliggande studie syftar till att undersöka hur fem elever från en folkhögskola upplever användandet av mina framställda kompositionsuppgifter som hjälp till att utveckla sina kunskaper och motivation inom ämnet musikteori. Studiens datainsamling består av kvalitativa intervjuer och de skriftliga reflektioner informanterna fört under studiens gång. Insamlad data har analyserats och jämförts med tidigare litteratur. I reflektionerna beskriver informanterna sina upplevelser och utvärderar därigenom det framställda kompositionsmaterial som jag presenterat. Resultatet av studien visar att det finns många positiva aspekter i att använda komposition inom ämnet musikteori. Komposition inom ämnet musikteori kan till exempel skapa möjligheter för eleverna att få arbeta kreativt, bli inspirerade och få utrymme för sitt musikaliska uttryck inom musikskapande, allt inom ramen för musikteoriundervisning.}}, author = {{Almcrantz, Ylva}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att komponera sig till kunskap i musikteori}}, year = {{2016}}, }