Hur avkodar barn med språkstörning i årskurs 4 och 5 jämfört med barn med typisk utveckling i motsvarande årskurser?
(2016) LOGM81 20161Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
 - Syfte: Studien undersöker hur svenska barn med språkstörning i årskurs 4 och 5 avkodar ord och nonord jämfört med svenska barn med typisk utveckling i motsvarande årskurser. Studien undersöker även huruvida det finns en skillnad mellan ord- och nonordsavkodning, inom och mellan årskurserna, för barnen med typisk utveckling. Metod: 21 barn med språkstörning, 11 i årskurs 4 och 10 i årskurs 5, har jämförts med 51 barn med typisk utveckling, 19 i årskurs 4 och 32 i årskurs 5, avseende deras resultat på TOWRE (Test of Word Reading Efficiency). Testet mäter såväl ordavkodning som nonordsavkodning. Resultat: Barnen med språkstörning uppvisar signifikant lägre resultat på TOWRE-ord och TOWRE-nonord jämfört med gruppen barn med typisk utveckling i... (More)
 - Syfte: Studien undersöker hur svenska barn med språkstörning i årskurs 4 och 5 avkodar ord och nonord jämfört med svenska barn med typisk utveckling i motsvarande årskurser. Studien undersöker även huruvida det finns en skillnad mellan ord- och nonordsavkodning, inom och mellan årskurserna, för barnen med typisk utveckling. Metod: 21 barn med språkstörning, 11 i årskurs 4 och 10 i årskurs 5, har jämförts med 51 barn med typisk utveckling, 19 i årskurs 4 och 32 i årskurs 5, avseende deras resultat på TOWRE (Test of Word Reading Efficiency). Testet mäter såväl ordavkodning som nonordsavkodning. Resultat: Barnen med språkstörning uppvisar signifikant lägre resultat på TOWRE-ord och TOWRE-nonord jämfört med gruppen barn med typisk utveckling i respektive årskurs. Gruppen med språkstörning avkodar mellan -2,3 och -2,7 standardavvikelser från medelvärdet för gruppen med typisk utveckling. Båda grupper avkodar signifikant färre nonord än ord på TOWRE. Slutsatser: Studiens huvudfynd är att barn med språkstörning uppvisar ett signifikant lägre resultat på ord- och nonordsavkodning jämfört med barn med typisk utveckling. Våra resultat pekar på en hög samförekomst av språkstörning och dyslexi, vilket bör tas i beaktande vid utredning och utformning av interventionsmetoder för barn med språkstörning. (Less)
 
        Please use this url to cite or link to this publication:
        http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8889484
    
    
    - author
 - Falk, Susanna LU and Rubér, Julia LU
 - supervisor
 - 
                    
- Nelli Kalnak LU
 
 - organization
 - course
 - LOGM81 20161
 - year
 - 2016
 - type
 - H1 - Master's Degree (One Year)
 - subject
 - keywords
 - Språkstörning, dyslexi, avkodning, nonord, läsning
 - language
 - Swedish
 - id
 - 8889484
 - date added to LUP
 - 2016-08-25 19:55:09
 - date last changed
 - 2016-08-25 19:55:09
 
@misc{8889484,
  abstract     = {{Syfte: Studien undersöker hur svenska barn med språkstörning i årskurs 4 och 5 avkodar ord och nonord jämfört med svenska barn med typisk utveckling i motsvarande årskurser. Studien undersöker även huruvida det finns en skillnad mellan ord- och nonordsavkodning, inom och mellan årskurserna, för barnen med typisk utveckling. Metod: 21 barn med språkstörning, 11 i årskurs 4 och 10 i årskurs 5, har jämförts med 51 barn med typisk utveckling, 19 i årskurs 4 och 32 i årskurs 5, avseende deras resultat på TOWRE (Test of Word Reading Efficiency). Testet mäter såväl ordavkodning som nonordsavkodning. Resultat: Barnen med språkstörning uppvisar signifikant lägre resultat på TOWRE-ord och TOWRE-nonord jämfört med gruppen barn med typisk utveckling i respektive årskurs. Gruppen med språkstörning avkodar mellan -2,3 och -2,7 standardavvikelser från medelvärdet för gruppen med typisk utveckling. Båda grupper avkodar signifikant färre nonord än ord på TOWRE. Slutsatser: Studiens huvudfynd är att barn med språkstörning uppvisar ett signifikant lägre resultat på ord- och nonordsavkodning jämfört med barn med typisk utveckling. Våra resultat pekar på en hög samförekomst av språkstörning och dyslexi, vilket bör tas i beaktande vid utredning och utformning av interventionsmetoder för barn med språkstörning.}},
  author       = {{Falk, Susanna and Rubér, Julia}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Hur avkodar barn med språkstörning i årskurs 4 och 5 jämfört med barn med typisk utveckling i motsvarande årskurser?}},
  year         = {{2016}},
}