Real Time auralization using ray tracing on a GPU
(2016) In TVBA-5000 VTA820 20152Engineering Acoustics
Department of Construction Sciences
- Abstract (Swedish)
- Auralization is of interest in several disciplines - virtual reality, architecture and video games. Current trends in the eld of computuation have led to dramatic increases in performance in recent years. In this project, a prototype of an auralization-engine is developed. The program is capable of plausible room acoustic simulation in real time for a moving receiver and arbitrary room models. This is achieved by use of the Nvidia Optix GPU raytracing framework, implementing specular sound reections. The auralization engine is coupled to a graphical user interface, allowing for concurrent visualization of the auralized environment, and interactive control. The modular architecture of the project facilitates simple implementation of further... (More)
- Auralization is of interest in several disciplines - virtual reality, architecture and video games. Current trends in the eld of computuation have led to dramatic increases in performance in recent years. In this project, a prototype of an auralization-engine is developed. The program is capable of plausible room acoustic simulation in real time for a moving receiver and arbitrary room models. This is achieved by use of the Nvidia Optix GPU raytracing framework, implementing specular sound reections. The auralization engine is coupled to a graphical user interface, allowing for concurrent visualization of the auralized environment, and interactive control. The modular architecture of the project facilitates simple implementation of further features - for example more complicated reection schemes (Less)
- Popular Abstract (Swedish)
- Genom att anpassa befintliga metoder, och använda den snabba utvecklingen inom hård- och mjukvara för grafik, har vi lyckats skapa en algoritm som på några millisekunder kan återskapa de akustiska effekterna i ett rum – tillräckligt fort för att kunna användas i datorspel och virtual reality, för att kunna skapa en större känsla av närvaro, även när lyssnaren eller ljudkällan rör på sig.
Enkelheten i systemet kan också innebära lägre utvecklingskostnader än nuvarande verktyg. Utöver spel- och VR-tillämpningar, har akustiska simuleringar också stor användning inom arkitektur, där de ger möjlighet att testa olika material och akustikbehandlingar redan tidigt i byggprocessen. Detta leder till effektivare projektering, och därmed bättre... (More) - Genom att anpassa befintliga metoder, och använda den snabba utvecklingen inom hård- och mjukvara för grafik, har vi lyckats skapa en algoritm som på några millisekunder kan återskapa de akustiska effekterna i ett rum – tillräckligt fort för att kunna användas i datorspel och virtual reality, för att kunna skapa en större känsla av närvaro, även när lyssnaren eller ljudkällan rör på sig.
Enkelheten i systemet kan också innebära lägre utvecklingskostnader än nuvarande verktyg. Utöver spel- och VR-tillämpningar, har akustiska simuleringar också stor användning inom arkitektur, där de ger möjlighet att testa olika material och akustikbehandlingar redan tidigt i byggprocessen. Detta leder till effektivare projektering, och därmed bättre akustik och lägre byggkostnader. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8890463
- author
- Molin, Erik LU
- supervisor
- organization
- course
- VTA820 20152
- year
- 2016
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- publication/series
- TVBA-5000
- report number
- TVBA-5051
- ISSN
- 0281-8477
- language
- English
- id
- 8890463
- date added to LUP
- 2016-09-14 10:30:43
- date last changed
- 2016-09-14 10:30:43
@misc{8890463, abstract = {{Auralization is of interest in several disciplines - virtual reality, architecture and video games. Current trends in the eld of computuation have led to dramatic increases in performance in recent years. In this project, a prototype of an auralization-engine is developed. The program is capable of plausible room acoustic simulation in real time for a moving receiver and arbitrary room models. This is achieved by use of the Nvidia Optix GPU raytracing framework, implementing specular sound reections. The auralization engine is coupled to a graphical user interface, allowing for concurrent visualization of the auralized environment, and interactive control. The modular architecture of the project facilitates simple implementation of further features - for example more complicated reection schemes}}, author = {{Molin, Erik}}, issn = {{0281-8477}}, language = {{eng}}, note = {{Student Paper}}, series = {{TVBA-5000}}, title = {{Real Time auralization using ray tracing on a GPU}}, year = {{2016}}, }