Mångfald - en komplicerad självklarhet?
(2016) KSKK01 20161Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall vilken, betydelse mångfald har när en plats marknadsför sig mot dess invånare. Då vårt studieobjekt är Helsingborgs stad har vi applicerat våra teoretiska resonemang på huruvida en organisation använder mångfald i marknadsföring för att främja goda relationer mellan kommunen och invånarna. För att undersöka detta har vi gjort en kvalitativ studie där vi djupintervjuat olika personer som på något vis arbetar med marknadsföring eller kommunikation vid organisationen Helsingborgs stad. Detta har vi kombinerat med att genomföra en bild- och textanalys av olika marknadsförings- och kommunikationsmaterial, för att undersöka ifall den diskurs av mångfald som... (More) - Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall vilken, betydelse mångfald har när en plats marknadsför sig mot dess invånare. Då vårt studieobjekt är Helsingborgs stad har vi applicerat våra teoretiska resonemang på huruvida en organisation använder mångfald i marknadsföring för att främja goda relationer mellan kommunen och invånarna. För att undersöka detta har vi gjort en kvalitativ studie där vi djupintervjuat olika personer som på något vis arbetar med marknadsföring eller kommunikation vid organisationen Helsingborgs stad. Detta har vi kombinerat med att genomföra en bild- och textanalys av olika marknadsförings- och kommunikationsmaterial, för att undersöka ifall den diskurs av mångfald som Helsingborgs stad vill stå för verkligen når invånarna.
Arbetet med mångfald och inkluderande marknadsföring åt samtliga invånare i en kommun har visat sig vara spänt och utmanande. I en så omfattande organisation som Helsingborgs stad där de anställda har varierande syn på mångfald, kan även invånarna ha det och då kan spänningar uppstå vid arbetet med att lyfta upp mångfald. Det organisationen dock gör för att lyfta mångfald i deras marknadsföring är att de, till viss del, använder mångkulturell marknadsföring som strategi. I detta används relationsmarknadsföring och storytelling som verktyg för att använda befintliga relationer samt utveckla nya. Vi ser ändå brister i marknadsföringen, ur ett mångfaldsperspektiv, i val av bilder som publiceras i organisationens olika kanaler. Kategorierna sexualitet, könsöverskridande identitet, religion och funktionsnedsättning representeras inte alls, vilket leder till att människor som identifierar sig i dessa kategorier kan känna sig exkluderade. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8891664
- author
- Nöjd, Sara LU and Nyqvist, Annie LU
- supervisor
- organization
- course
- KSKK01 20161
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Mångfald, kategorisering, diskriminering, mångkulturell marknadsföring, relationsmarknadsföring, storytelling, showcase.
- language
- Swedish
- id
- 8891664
- date added to LUP
- 2016-09-14 09:15:06
- date last changed
- 2016-09-14 09:15:06
@misc{8891664, abstract = {{Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall vilken, betydelse mångfald har när en plats marknadsför sig mot dess invånare. Då vårt studieobjekt är Helsingborgs stad har vi applicerat våra teoretiska resonemang på huruvida en organisation använder mångfald i marknadsföring för att främja goda relationer mellan kommunen och invånarna. För att undersöka detta har vi gjort en kvalitativ studie där vi djupintervjuat olika personer som på något vis arbetar med marknadsföring eller kommunikation vid organisationen Helsingborgs stad. Detta har vi kombinerat med att genomföra en bild- och textanalys av olika marknadsförings- och kommunikationsmaterial, för att undersöka ifall den diskurs av mångfald som Helsingborgs stad vill stå för verkligen når invånarna. Arbetet med mångfald och inkluderande marknadsföring åt samtliga invånare i en kommun har visat sig vara spänt och utmanande. I en så omfattande organisation som Helsingborgs stad där de anställda har varierande syn på mångfald, kan även invånarna ha det och då kan spänningar uppstå vid arbetet med att lyfta upp mångfald. Det organisationen dock gör för att lyfta mångfald i deras marknadsföring är att de, till viss del, använder mångkulturell marknadsföring som strategi. I detta används relationsmarknadsföring och storytelling som verktyg för att använda befintliga relationer samt utveckla nya. Vi ser ändå brister i marknadsföringen, ur ett mångfaldsperspektiv, i val av bilder som publiceras i organisationens olika kanaler. Kategorierna sexualitet, könsöverskridande identitet, religion och funktionsnedsättning representeras inte alls, vilket leder till att människor som identifierar sig i dessa kategorier kan känna sig exkluderade.}}, author = {{Nöjd, Sara and Nyqvist, Annie}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Mångfald - en komplicerad självklarhet?}}, year = {{2016}}, }