Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

KRAMA filmmateria: En studie i Öyvind Fahlströms filmer

Nilsson, Oskar LU (2016) FIMN08 20161
Film Studies
Abstract (Swedish)
I uppsatsen studeras och kartläggs den svenske konstnären Öyvind Fahlströms (1928-1976) arbete med filmmediet; något som inom den samlade Fahlströmforskningen återkommande hamnat i periferin. Genom kontinuerliga närläsningar presenteras och kontextualiseras Fahlströms tentativa och sparsmakade filmografi i sin kronologi och helhet. Samlingen filmer Fahlström hann färdigställa under sin livstid utgörs av följande verk: den korta och fragmentariska Mao- Hope March (filmen som ingick i performancestycket Kisses Sweeter than Wine framfördes vid festivalen 9 Evenings: Theatre and Engineering på 69th Regiment Armory i New York 1966, ger en inblick i Fahlströms internationella kontext och blandmediala installationer, men även i konceptet... (More)
I uppsatsen studeras och kartläggs den svenske konstnären Öyvind Fahlströms (1928-1976) arbete med filmmediet; något som inom den samlade Fahlströmforskningen återkommande hamnat i periferin. Genom kontinuerliga närläsningar presenteras och kontextualiseras Fahlströms tentativa och sparsmakade filmografi i sin kronologi och helhet. Samlingen filmer Fahlström hann färdigställa under sin livstid utgörs av följande verk: den korta och fragmentariska Mao- Hope March (filmen som ingick i performancestycket Kisses Sweeter than Wine framfördes vid festivalen 9 Evenings: Theatre and Engineering på 69th Regiment Armory i New York 1966, ger en inblick i Fahlströms internationella kontext och blandmediala installationer, men även i konceptet ”totalteater”); den experimentella kortfilmen U-BARN (1968); de två dokumentärerna filmade för SVT East Village (1968) och Revolution Now (1968); och slutligen långfilmen Du gamla, Du fria (1972), som producerades i samarbete med Svenska Filminstitutet.
Fahlströms konstnärskap utgörs retrospektivt av en mängd gränsöverskridande arbeten. Det är ett expanderande och ofta korresponderande universum av: poesi, teater, performancekonst, happenings, ljudkompositioner, hörspel för radio, kritik, essäer, bildkonst och film. Föreliggande utredning presenterar Fahlström som filmskapare och operationaliserar en delvis formalistisk metodologi, men också en diskursiv/historiografisk sådan, där Fahlström placeras in både i en svensk och internationell film- och konsthistorisk kontext. Ytterligare en nivå som för uppsatsens räkning är av vikt undersöker huruvida det i filmerna kan anas en estetisk-tematisk kontinuitet – och hur denna korresponderar med Fahlströms interdisciplinära och intermediala verksamhet i stort – där ett rikt och differentierat jämförelsematerial sätts i kontrast till Fahlströms laboration med filmen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nilsson, Oskar LU
supervisor
organization
course
FIMN08 20161
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Avantgarde, Experimental film, Happening, Bisociation, Du Gamla Du fria (1972), Revolution Now (1968), East Village (1968), Mao-Hope March (1966), Kisses Sweeter than Wine (1966), U-BARN (1968), Öyvind Fahlström
language
Swedish
id
8892768
date added to LUP
2016-11-08 11:08:23
date last changed
2016-11-08 11:08:23
@misc{8892768,
  abstract     = {{I uppsatsen studeras och kartläggs den svenske konstnären Öyvind Fahlströms (1928-1976) arbete med filmmediet; något som inom den samlade Fahlströmforskningen återkommande hamnat i periferin. Genom kontinuerliga närläsningar presenteras och kontextualiseras Fahlströms tentativa och sparsmakade filmografi i sin kronologi och helhet. Samlingen filmer Fahlström hann färdigställa under sin livstid utgörs av följande verk: den korta och fragmentariska Mao- Hope March (filmen som ingick i performancestycket Kisses Sweeter than Wine framfördes vid festivalen 9 Evenings: Theatre and Engineering på 69th Regiment Armory i New York 1966, ger en inblick i Fahlströms internationella kontext och blandmediala installationer, men även i konceptet ”totalteater”); den experimentella kortfilmen U-BARN (1968); de två dokumentärerna filmade för SVT East Village (1968) och Revolution Now (1968); och slutligen långfilmen Du gamla, Du fria (1972), som producerades i samarbete med Svenska Filminstitutet. 
Fahlströms konstnärskap utgörs retrospektivt av en mängd gränsöverskridande arbeten. Det är ett expanderande och ofta korresponderande universum av: poesi, teater, performancekonst, happenings, ljudkompositioner, hörspel för radio, kritik, essäer, bildkonst och film. Föreliggande utredning presenterar Fahlström som filmskapare och operationaliserar en delvis formalistisk metodologi, men också en diskursiv/historiografisk sådan, där Fahlström placeras in både i en svensk och internationell film- och konsthistorisk kontext. Ytterligare en nivå som för uppsatsens räkning är av vikt undersöker huruvida det i filmerna kan anas en estetisk-tematisk kontinuitet – och hur denna korresponderar med Fahlströms interdisciplinära och intermediala verksamhet i stort – där ett rikt och differentierat jämförelsematerial sätts i kontrast till Fahlströms laboration med filmen.}},
  author       = {{Nilsson, Oskar}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{KRAMA filmmateria: En studie i Öyvind Fahlströms filmer}},
  year         = {{2016}},
}