Interventioner för föräldrar till barn med funktionsnedsättning ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv
(2016) ATPK55 20161Sustainable occupations and health in a life course perspective
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Att vara förälder till barn med funktionsnedsättning innebär ofta ökade stressfaktorer i vardagen med de ökade behov barnet har. Stress, ångest och depression är vanligt förekommande samt bortprioritering av meningsfulla aktiviteter, vilket kan leda till aktivitetsobalans. Syfte: Syftet med studien var att i vetenskapliga studier undersöka interventioner för föräldrar till barn med funktionsnedsättning ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv. Metod: En litteraturstudie resulterade i elva inkluderade artiklar. Materialet granskades med en riktad innehållsanalys baserad på aktivitetsdimensionerna i the Model of Lifestyle Balance. Resultat: Resultatet visade att coaching eller gruppverksamhet var de mest förekommande... (More)
- Bakgrund: Att vara förälder till barn med funktionsnedsättning innebär ofta ökade stressfaktorer i vardagen med de ökade behov barnet har. Stress, ångest och depression är vanligt förekommande samt bortprioritering av meningsfulla aktiviteter, vilket kan leda till aktivitetsobalans. Syfte: Syftet med studien var att i vetenskapliga studier undersöka interventioner för föräldrar till barn med funktionsnedsättning ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv. Metod: En litteraturstudie resulterade i elva inkluderade artiklar. Materialet granskades med en riktad innehållsanalys baserad på aktivitetsdimensionerna i the Model of Lifestyle Balance. Resultat: Resultatet visade att coaching eller gruppverksamhet var de mest förekommande interventionstyperna. Interventionerna gav positiva förändringar i samtliga aktivitetsdimensioner. Konklusion: Vår konklusion är att interventioner riktade mot föräldrar till barn med funktionsnedsättning ofta visar en förbättring mot upplevd aktivitetsbalans. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8894417
- author
- Davidsson, Linnea LU and Svensson, Frida LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En litteraturstudie
- course
- ATPK55 20161
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- aktivitetsbalans, arbetsterapi, intervention, föräldrar, socialt stöd
- language
- Swedish
- id
- 8894417
- date added to LUP
- 2016-11-01 10:41:05
- date last changed
- 2016-11-01 10:41:05
@misc{8894417, abstract = {{Bakgrund: Att vara förälder till barn med funktionsnedsättning innebär ofta ökade stressfaktorer i vardagen med de ökade behov barnet har. Stress, ångest och depression är vanligt förekommande samt bortprioritering av meningsfulla aktiviteter, vilket kan leda till aktivitetsobalans. Syfte: Syftet med studien var att i vetenskapliga studier undersöka interventioner för föräldrar till barn med funktionsnedsättning ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv. Metod: En litteraturstudie resulterade i elva inkluderade artiklar. Materialet granskades med en riktad innehållsanalys baserad på aktivitetsdimensionerna i the Model of Lifestyle Balance. Resultat: Resultatet visade att coaching eller gruppverksamhet var de mest förekommande interventionstyperna. Interventionerna gav positiva förändringar i samtliga aktivitetsdimensioner. Konklusion: Vår konklusion är att interventioner riktade mot föräldrar till barn med funktionsnedsättning ofta visar en förbättring mot upplevd aktivitetsbalans.}}, author = {{Davidsson, Linnea and Svensson, Frida}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Interventioner för föräldrar till barn med funktionsnedsättning ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv}}, year = {{2016}}, }