Välkommen, önskar ni checka in?
(2016) KSKK01 20161Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Denna studie belyser vilka faktorer som motiverar hotellreceptionister i en svensk kontext, vars arbete präglas av emotionellt arbete, relativt låga löner samt obekväma arbetstider. Syftet med studien var att undersöka ifall hotellreceptionisters motivation är kopplad till monetära eller icke-monetära incitament och om det finns en korrelation mellan de olika faktorerna. Utgångspunkten och frågeställningar har varit “Hur motiveras hotellreceptionister på arbetet?“ samt “Drivs hotellreceptionister av monetära eller icke-monetära incitament på arbetet och är vissa incitament att föredra framför andra?”. Metoden som användes var en kvalitativ undersökning med tio djupintervjuer med hotellreceptionister för att få fram vad som motiverar dem... (More)
- Denna studie belyser vilka faktorer som motiverar hotellreceptionister i en svensk kontext, vars arbete präglas av emotionellt arbete, relativt låga löner samt obekväma arbetstider. Syftet med studien var att undersöka ifall hotellreceptionisters motivation är kopplad till monetära eller icke-monetära incitament och om det finns en korrelation mellan de olika faktorerna. Utgångspunkten och frågeställningar har varit “Hur motiveras hotellreceptionister på arbetet?“ samt “Drivs hotellreceptionister av monetära eller icke-monetära incitament på arbetet och är vissa incitament att föredra framför andra?”. Metoden som användes var en kvalitativ undersökning med tio djupintervjuer med hotellreceptionister för att få fram vad som motiverar dem att gå till arbetet en tidig morgon, sen kväll eller natt. Resultatet visade att det krävdes fler än en motivationsfaktor för att motivera hotellreceptionisterna varav minst en var monetär och en var av icke-monetär karaktär. Det krävs alltså en kombination av både monetära och icke-monetära incitament för att motivera hotellreceptionisterna. Vidare visade sig att det var relationer både till chefer, kollegor och gäster och lön som tillsammans utgjorde den bästa kombinationen för optimal motivation. Relationer visade sig även ha en viktig del i huruvida de andra motivationsfaktorerna fungerade väl eller inte. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8895882
- author
- Nilsson, Emelie and Strandman, Erika LU
- supervisor
- organization
- course
- KSKK01 20161
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Motivation, monetära incitament, icke-monetära incitament, hygienfaktorer, motivationsfaktorer, lön, arbetsplatstävling, relationer, gemensamma mål, uppskattning, utvecklingsmöjligheter.
- language
- Swedish
- id
- 8895882
- date added to LUP
- 2016-12-09 08:27:47
- date last changed
- 2016-12-09 08:27:47
@misc{8895882, abstract = {{Denna studie belyser vilka faktorer som motiverar hotellreceptionister i en svensk kontext, vars arbete präglas av emotionellt arbete, relativt låga löner samt obekväma arbetstider. Syftet med studien var att undersöka ifall hotellreceptionisters motivation är kopplad till monetära eller icke-monetära incitament och om det finns en korrelation mellan de olika faktorerna. Utgångspunkten och frågeställningar har varit “Hur motiveras hotellreceptionister på arbetet?“ samt “Drivs hotellreceptionister av monetära eller icke-monetära incitament på arbetet och är vissa incitament att föredra framför andra?”. Metoden som användes var en kvalitativ undersökning med tio djupintervjuer med hotellreceptionister för att få fram vad som motiverar dem att gå till arbetet en tidig morgon, sen kväll eller natt. Resultatet visade att det krävdes fler än en motivationsfaktor för att motivera hotellreceptionisterna varav minst en var monetär och en var av icke-monetär karaktär. Det krävs alltså en kombination av både monetära och icke-monetära incitament för att motivera hotellreceptionisterna. Vidare visade sig att det var relationer både till chefer, kollegor och gäster och lön som tillsammans utgjorde den bästa kombinationen för optimal motivation. Relationer visade sig även ha en viktig del i huruvida de andra motivationsfaktorerna fungerade väl eller inte.}}, author = {{Nilsson, Emelie and Strandman, Erika}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Välkommen, önskar ni checka in?}}, year = {{2016}}, }