Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Välkommen, önskar ni checka in?

Nilsson, Emelie and Strandman, Erika LU (2016) KSKK01 20161
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Denna studie belyser vilka faktorer som motiverar hotellreceptionister i en svensk kontext, vars arbete präglas av emotionellt arbete, relativt låga löner samt obekväma arbetstider. Syftet med studien var att undersöka ifall hotellreceptionisters motivation är kopplad till monetära eller icke-monetära incitament och om det finns en korrelation mellan de olika faktorerna. Utgångspunkten och frågeställningar har varit “Hur motiveras hotellreceptionister på arbetet?“ samt “Drivs hotellreceptionister av monetära eller icke-monetära incitament på arbetet och är vissa incitament att föredra framför andra?”. Metoden som användes var en kvalitativ undersökning med tio djupintervjuer med hotellreceptionister för att få fram vad som motiverar dem... (More)
Denna studie belyser vilka faktorer som motiverar hotellreceptionister i en svensk kontext, vars arbete präglas av emotionellt arbete, relativt låga löner samt obekväma arbetstider. Syftet med studien var att undersöka ifall hotellreceptionisters motivation är kopplad till monetära eller icke-monetära incitament och om det finns en korrelation mellan de olika faktorerna. Utgångspunkten och frågeställningar har varit “Hur motiveras hotellreceptionister på arbetet?“ samt “Drivs hotellreceptionister av monetära eller icke-monetära incitament på arbetet och är vissa incitament att föredra framför andra?”. Metoden som användes var en kvalitativ undersökning med tio djupintervjuer med hotellreceptionister för att få fram vad som motiverar dem att gå till arbetet en tidig morgon, sen kväll eller natt. Resultatet visade att det krävdes fler än en motivationsfaktor för att motivera hotellreceptionisterna varav minst en var monetär och en var av icke-monetär karaktär. Det krävs alltså en kombination av både monetära och icke-monetära incitament för att motivera hotellreceptionisterna. Vidare visade sig att det var relationer både till chefer, kollegor och gäster och lön som tillsammans utgjorde den bästa kombinationen för optimal motivation. Relationer visade sig även ha en viktig del i huruvida de andra motivationsfaktorerna fungerade väl eller inte. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nilsson, Emelie and Strandman, Erika LU
supervisor
organization
course
KSKK01 20161
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Motivation, monetära incitament, icke-monetära incitament, hygienfaktorer, motivationsfaktorer, lön, arbetsplatstävling, relationer, gemensamma mål, uppskattning, utvecklingsmöjligheter.
language
Swedish
id
8895882
date added to LUP
2016-12-09 08:27:47
date last changed
2016-12-09 08:27:47
@misc{8895882,
  abstract     = {{Denna studie belyser vilka faktorer som motiverar hotellreceptionister i en svensk kontext, vars arbete präglas av emotionellt arbete, relativt låga löner samt obekväma arbetstider. Syftet med studien var att undersöka ifall hotellreceptionisters motivation är kopplad till monetära eller icke-monetära incitament och om det finns en korrelation mellan de olika faktorerna. Utgångspunkten och frågeställningar har varit “Hur motiveras hotellreceptionister på arbetet?“ samt “Drivs hotellreceptionister av monetära eller icke-monetära incitament på arbetet och är vissa incitament att föredra framför andra?”. Metoden som användes var en kvalitativ undersökning med tio djupintervjuer med hotellreceptionister för att få fram vad som motiverar dem att gå till arbetet en tidig morgon, sen kväll eller natt. Resultatet visade att det krävdes fler än en motivationsfaktor för att motivera hotellreceptionisterna varav minst en var monetär och en var av icke-monetär karaktär. Det krävs alltså en kombination av både monetära och icke-monetära incitament för att motivera hotellreceptionisterna. Vidare visade sig att det var relationer både till chefer, kollegor och gäster och lön som tillsammans utgjorde den bästa kombinationen för optimal motivation. Relationer visade sig även ha en viktig del i huruvida de andra motivationsfaktorerna fungerade väl eller inte.}},
  author       = {{Nilsson, Emelie and Strandman, Erika}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Välkommen, önskar ni checka in?}},
  year         = {{2016}},
}