Jämförelsestudie av riskbedömningar avseende vägtransport av farligt gods
(2016) VBR920 20162Risk Management and Safety Engineering (M.Sc.Eng.)
Division of Risk Management and Societal Safety
- Abstract
- Risk assessment regarding transportation of hazardous material is a central decision support in urban planning close transportation routes for hazardous material in Sweden. Risk assessment regarding transportation of hazardous is also uncertain and can give various results. In order to highlight this a comparative study is made to describe the differences in risk assessments both regarding implementation and application. The effects of these differences in the risk assessment will also be discussed, concerning how it will affect societal planning in Sweden. One important conclusion is that there are big differences when assessing accident scenarios with hazardous material in class 1, 2.1, 2.3 and 5. There are also differences in... (More)
- Risk assessment regarding transportation of hazardous material is a central decision support in urban planning close transportation routes for hazardous material in Sweden. Risk assessment regarding transportation of hazardous is also uncertain and can give various results. In order to highlight this a comparative study is made to describe the differences in risk assessments both regarding implementation and application. The effects of these differences in the risk assessment will also be discussed, concerning how it will affect societal planning in Sweden. One important conclusion is that there are big differences when assessing accident scenarios with hazardous material in class 1, 2.1, 2.3 and 5. There are also differences in assumptions when calculating societal risk that may affect the result and risk consideration in societal planning. (Less)
- Popular Abstract (Swedish)
- Farligt gods definieras som ett ämne eller föremål som på grund av dess beskaffenheter kan orsaka skada på person, egendom och miljö, exempelvis bensin, gasol och svavelsyra. Farligt gods transporteras på vägar genom hela landet för att möjliggöra industriprocesser eller andra samhällsnyttiga funktioner. För att garantera att bebyggelse intill dessa vägar inte är utsatta för oacceptabla risker genomförs riskbedömningar med avseende på transport av farligt gods.
I Sverige råder det en omfattande bostadsbrist och som en följd av detta jobbar storstadsregioner med förtätning och utbyggnad av stadsmiljön. Som en del av detta exploateras områden intill vägar där farligt gods transporteras i allt högre utsträckning vilket innebär att... (More) - Farligt gods definieras som ett ämne eller föremål som på grund av dess beskaffenheter kan orsaka skada på person, egendom och miljö, exempelvis bensin, gasol och svavelsyra. Farligt gods transporteras på vägar genom hela landet för att möjliggöra industriprocesser eller andra samhällsnyttiga funktioner. För att garantera att bebyggelse intill dessa vägar inte är utsatta för oacceptabla risker genomförs riskbedömningar med avseende på transport av farligt gods.
I Sverige råder det en omfattande bostadsbrist och som en följd av detta jobbar storstadsregioner med förtätning och utbyggnad av stadsmiljön. Som en del av detta exploateras områden intill vägar där farligt gods transporteras i allt högre utsträckning vilket innebär att resultatet från riskbedömningarna är viktigare än någonsin för stadsplaneringen.
En riskbedömning syftar till att undersöka och bedöma om risken är acceptabel eller ej. Begreppet risk har många möjliga definitioner. En frekvent använd definition i samband med säkerhetsrisker är att en risk definieras som en sammanvägning av konsekvensen till följd av en händelse och frekvensen av, eller sannolikheten för, att händelsen inträffar. Denna utgångspunkt används också i riskbedömningar avseende transport av farligt gods. Att uppskatta frekvensen och konsekvensen av en olycka med farligt gods är förknippat med stora osäkerheter, då det ofta är svårt att uppskatta händelser med låg sannolikhet och potentiellt stora konsekvenser. Det finns även litteratur som visar på att resultatet i riskbedömningar och riskanalyser i många fall är beroende på vem som utför dessa.
För att belysa den eventuella problematik som finns avseende utformning och genomförandet av riskbedömningar genomförs en jämförelsestudie av riskbedömningar avseende transport av farligt gods. I jämförelsestudien görs en systematisk genomgång av de olika delmomenten i riskbedömningarna för att identifiera de parametrar eller moment som kan leda till stora skillnader i resultat. Resultatet från jämförelsestudien visar att det finns betydande skillnader mellan riskbedömningarna. De mest betydelsefulla skillnaderna utgörs av frekvens- och konsekvensberäkningar vid explosion, BLEVE, gasmolnsexplosion och giftigt gasmoln. Dessa skillnader innebär i sin tur att stadsplaneringen kan påverkas av vem som utför riskbedömningen vilket potentiellt leder till en snedfördelning av risker i samhället.
För att kunna hantera dessa skillnader belyses de delmoment med störst påverkan på resultatet och med störst variation. För att driva utvecklingen framåt och hantera denna variation, föreslås en rad möjliga åtgärder. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8896423
- author
- Jansson, Jonathan LU and Alvarsson, Oscar LU
- supervisor
- organization
- course
- VBR920 20162
- year
- 2016
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- Risk, Risk assessment, Risk consideration in societal planning, Transportation of hazardous material, comparative study, QRA, Sweden, Riskbedömning, riskhänsyn i samhällsplanering, transport av farligt gods, jämförelsestudie
- report number
- 5032
- other publication id
- ISRN: LUTVDG/TVRH-5032—SE
- language
- Swedish
- id
- 8896423
- date added to LUP
- 2017-01-16 14:45:27
- date last changed
- 2020-12-03 14:26:12
@misc{8896423, abstract = {{Risk assessment regarding transportation of hazardous material is a central decision support in urban planning close transportation routes for hazardous material in Sweden. Risk assessment regarding transportation of hazardous is also uncertain and can give various results. In order to highlight this a comparative study is made to describe the differences in risk assessments both regarding implementation and application. The effects of these differences in the risk assessment will also be discussed, concerning how it will affect societal planning in Sweden. One important conclusion is that there are big differences when assessing accident scenarios with hazardous material in class 1, 2.1, 2.3 and 5. There are also differences in assumptions when calculating societal risk that may affect the result and risk consideration in societal planning.}}, author = {{Jansson, Jonathan and Alvarsson, Oscar}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Jämförelsestudie av riskbedömningar avseende vägtransport av farligt gods}}, year = {{2016}}, }