Könsojämlikhet i utbildning och dess effekt på den ekonomiska tillväxten En studie av Nepal
(2017) NEKH01 20162Department of Economics
- Abstract (Swedish)
- Syftet med arbetet är att analysera vilken effekt en könsojämlikhet i utbildningen har på den ekonomiska tillväxten. Eftersom Nepal var ett av de länder i världen som lyckades bäst med att jämna ut könsojämlikheten under milleniemålens tid utgör landet ett intressant fall. I det här arbetet utvecklas en utvidgad version av teknologispridningsmodellen som tar hänsyn till könsojämlikhet i utbildningen. För att undersöka vilken effekt olika könsojämlikheter i utbildningen har på den ekonomiska tillväxten användes den utvidgade teknologispridningsmodellen för tre olika simuleringar på Nepal. Frågeställningen som det här arbetet grundar sig på är: Vilken effekt har könsojämlikhet i utbildningen på den ekonomiska tillväxten på lång sikt? Utifrån... (More)
- Syftet med arbetet är att analysera vilken effekt en könsojämlikhet i utbildningen har på den ekonomiska tillväxten. Eftersom Nepal var ett av de länder i världen som lyckades bäst med att jämna ut könsojämlikheten under milleniemålens tid utgör landet ett intressant fall. I det här arbetet utvecklas en utvidgad version av teknologispridningsmodellen som tar hänsyn till könsojämlikhet i utbildningen. För att undersöka vilken effekt olika könsojämlikheter i utbildningen har på den ekonomiska tillväxten användes den utvidgade teknologispridningsmodellen för tre olika simuleringar på Nepal. Frågeställningen som det här arbetet grundar sig på är: Vilken effekt har könsojämlikhet i utbildningen på den ekonomiska tillväxten på lång sikt? Utifrån det här arbetet drogs slutsatsen att ju större könsojämlikheten i utbildningen är, desto mer negativt påverkas den ekonomiska tillväxten. På lång sikt är det viktigt att inte bara satsa på jämlikhet utan tiden i utbildningen och utbildningens kvalitet är viktiga komponenter för att behålla en hög tillväxttakt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8898944
- author
- Olsson, Stephanie LU
- supervisor
- organization
- course
- NEKH01 20162
- year
- 2017
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Ekonomisk tillväxt, Teknologispridningsmodellen, Nepal, Milleniemålen
- language
- Swedish
- id
- 8898944
- date added to LUP
- 2017-02-10 13:23:57
- date last changed
- 2017-02-10 13:23:57
@misc{8898944, abstract = {{Syftet med arbetet är att analysera vilken effekt en könsojämlikhet i utbildningen har på den ekonomiska tillväxten. Eftersom Nepal var ett av de länder i världen som lyckades bäst med att jämna ut könsojämlikheten under milleniemålens tid utgör landet ett intressant fall. I det här arbetet utvecklas en utvidgad version av teknologispridningsmodellen som tar hänsyn till könsojämlikhet i utbildningen. För att undersöka vilken effekt olika könsojämlikheter i utbildningen har på den ekonomiska tillväxten användes den utvidgade teknologispridningsmodellen för tre olika simuleringar på Nepal. Frågeställningen som det här arbetet grundar sig på är: Vilken effekt har könsojämlikhet i utbildningen på den ekonomiska tillväxten på lång sikt? Utifrån det här arbetet drogs slutsatsen att ju större könsojämlikheten i utbildningen är, desto mer negativt påverkas den ekonomiska tillväxten. På lång sikt är det viktigt att inte bara satsa på jämlikhet utan tiden i utbildningen och utbildningens kvalitet är viktiga komponenter för att behålla en hög tillväxttakt.}}, author = {{Olsson, Stephanie}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Könsojämlikhet i utbildning och dess effekt på den ekonomiska tillväxten En studie av Nepal}}, year = {{2017}}, }