Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Straffrabattens vara eller icke vara - om särbehandling av lagöverträdare i åldern 18-21

Äng, Martin LU (2017) LAGF03 20171
Department of Law
Faculty of Law
Abstract
Juvenile offenders have a special status in Swedish criminal law. Those cul-prits whose age is below the threshold of 21 years receive mitigated punish-ments because their age is taken into regard when the meting out of punish-ment is done. The reasons for this can be traced back to the end of the nine-teenth century, when the concept that a punishment may have educational effects emerged. Today, the idea that a young person should be regarded as undeveloped and lacking the accountability that adults normally possess is the basis for the special treatment. Young people should therefore be given some margin of error and since a young person is more sensitive to punish-ment, some reduction is therefore justified. The penal reduction that the... (More)
Juvenile offenders have a special status in Swedish criminal law. Those cul-prits whose age is below the threshold of 21 years receive mitigated punish-ments because their age is taken into regard when the meting out of punish-ment is done. The reasons for this can be traced back to the end of the nine-teenth century, when the concept that a punishment may have educational effects emerged. Today, the idea that a young person should be regarded as undeveloped and lacking the accountability that adults normally possess is the basis for the special treatment. Young people should therefore be given some margin of error and since a young person is more sensitive to punish-ment, some reduction is therefore justified. The penal reduction that the es-say focuses on can be found in BrB 29:7. It stated that the court may assess the culprit’s age when meting out of the punishment as long as he is younger than 21 years old. This results in shorter incarcerations for young adults, compared to other adults.
Motions concerning the abolishment of the penal reduction for young adults have been proposed to the Riksdag, who decided that the Regering should revise the regulation. The reason for this is the discrepancy that exists be-tween the age of majority and the age of criminal responsibility. Another reason for the motion is the fact that numerous young offenders are repeat offenders.
In practice and in doctrine, practical issues have been discussed, such as the amount of penal reduction that should be given in regards to the culprit’s age, as well as how other regulations impact the assessment. Now, however, the doctrine and some new cases indicate greater clarity. In my opinion, an abolished penal reduction is something that might very well come to realiza-tion. There are sensible arguments that can be made in favor of abolishing the regulation. Especially when it comes to repeat offenders as the continua-tion of a criminal life indicates that it is a conscious choice, rather than a mistake, and the current punishments don’t seem to be preventive enough. (Less)
Abstract (Swedish)
Unga lagöverträdare har en särskild ställning inom straffrätten. För de per-soner som vid brottet var under 21 år tas åldern i beaktande vid straffmät-ningen och straffet lindras. Detta har sin bakgrund i de idéer om straffets uppfostrande verkan som växte fram runt slutet av 1800-talet. Även idag finns tanken att en ung människa anses vara outvecklad och sakna sådan ansvarsförmåga som vuxna normalt har ligger till grund för särbehandlingen. Det skall finnas utrymme att begå misstag och straff anses påverka en ung människa mer än en vuxen och bör därför vara lindrigare.
Den s.k. straffrabatten som jag fokuserar på i uppsatsen har sin bestämmelse i 29 kap 7§ brottsbalken. Den stadgar att domstolen vid straffmätningen får beakta... (More)
Unga lagöverträdare har en särskild ställning inom straffrätten. För de per-soner som vid brottet var under 21 år tas åldern i beaktande vid straffmät-ningen och straffet lindras. Detta har sin bakgrund i de idéer om straffets uppfostrande verkan som växte fram runt slutet av 1800-talet. Även idag finns tanken att en ung människa anses vara outvecklad och sakna sådan ansvarsförmåga som vuxna normalt har ligger till grund för särbehandlingen. Det skall finnas utrymme att begå misstag och straff anses påverka en ung människa mer än en vuxen och bör därför vara lindrigare.
Den s.k. straffrabatten som jag fokuserar på i uppsatsen har sin bestämmelse i 29 kap 7§ brottsbalken. Den stadgar att domstolen vid straffmätningen får beakta gärningsmannens ålder så länge denne är under 21. Detta leder i praktiken till att fängelsestraff blir kortare för unga vuxna lagöverträdare jämfört med övriga vuxna. Motioner har lagts fram till Riksdagen om att slopa straffrabatten för myndiga lagöverträdare och Riksdagen beslutade att Regeringen skall se över straffrabatten. Anledningen till detta är den dis-krepans som föreligger mellan myndighetsåldern och åldern för full straff-barhet. Även det faktum att många unga lagöverträdare är dömda sedan tidigare men trots detta åtnjuter reducerat straff, är en anledning till att för-slagen lagts fram.
I doktrin och praxis har praktiska frågor diskuterats bl.a. om hur mycket man skall sänka straffet i förhållande till åldern, och även om hur bestämmelsen påverkas av andra bestämmelser. Numera är det däremot något klarare, både enligt doktrinen och även då nyligen tillkomna rättsfall visat tecken på det. En slopad ungdomsrabatt är i min mening något som mycket väl kan komma att förverkligas. Det finns goda argument för att i framtiden sluta tillämpa den på främst flergångsförbrytare då upprepad brottslighet är ett tecken på att gärningsmannen väljer kriminaliteten, snarare än att det är ett misstag, och att straffen inte är individualpreventiva nog. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Äng, Martin LU
supervisor
organization
course
LAGF03 20171
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Unga lagöverträdare, straffrabatt, straffrätt, straffmätning, straffreduktion, straff
language
Swedish
id
8908519
date added to LUP
2017-07-01 18:02:22
date last changed
2017-07-01 18:02:22
@misc{8908519,
  abstract     = {{Juvenile offenders have a special status in Swedish criminal law. Those cul-prits whose age is below the threshold of 21 years receive mitigated punish-ments because their age is taken into regard when the meting out of punish-ment is done. The reasons for this can be traced back to the end of the nine-teenth century, when the concept that a punishment may have educational effects emerged. Today, the idea that a young person should be regarded as undeveloped and lacking the accountability that adults normally possess is the basis for the special treatment. Young people should therefore be given some margin of error and since a young person is more sensitive to punish-ment, some reduction is therefore justified. The penal reduction that the es-say focuses on can be found in BrB 29:7. It stated that the court may assess the culprit’s age when meting out of the punishment as long as he is younger than 21 years old. This results in shorter incarcerations for young adults, compared to other adults.
Motions concerning the abolishment of the penal reduction for young adults have been proposed to the Riksdag, who decided that the Regering should revise the regulation. The reason for this is the discrepancy that exists be-tween the age of majority and the age of criminal responsibility. Another reason for the motion is the fact that numerous young offenders are repeat offenders. 
In practice and in doctrine, practical issues have been discussed, such as the amount of penal reduction that should be given in regards to the culprit’s age, as well as how other regulations impact the assessment. Now, however, the doctrine and some new cases indicate greater clarity. In my opinion, an abolished penal reduction is something that might very well come to realiza-tion. There are sensible arguments that can be made in favor of abolishing the regulation. Especially when it comes to repeat offenders as the continua-tion of a criminal life indicates that it is a conscious choice, rather than a mistake, and the current punishments don’t seem to be preventive enough.}},
  author       = {{Äng, Martin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Straffrabattens vara eller icke vara - om särbehandling av lagöverträdare i åldern 18-21}},
  year         = {{2017}},
}