Kultur äter strategi till frukost
(2017) SKOK01 20171Department of Strategic Communication
- Abstract (Swedish)
- Företagskultur är ett komplext fenomen som fått allt större plats på ledningsnivå. Att en stark företagskultur har en positiv korrelation till goda ekonomiska resultat är något många forskare är överens om, men när det gäller frågan om hur företag bör hantera socialiseringen av en ny kandidat, finns det många olika teorier. Denna uppsats redogör
för hur fem olika företag skapat starka företagskulturer samt hur de genom kommunikationsaktiviteter integrerar individer i kulturen. Parallellt med detta undersöker vi även när en företagskultur blir så pass stark att den riskerar att jämföras med en sekt. Detta undersöker vi genom en kvalitativ studie som utgörs av en tematisk analysmetod. Resultaten vi fann i denna uppsats var att en stark... (More) - Företagskultur är ett komplext fenomen som fått allt större plats på ledningsnivå. Att en stark företagskultur har en positiv korrelation till goda ekonomiska resultat är något många forskare är överens om, men när det gäller frågan om hur företag bör hantera socialiseringen av en ny kandidat, finns det många olika teorier. Denna uppsats redogör
för hur fem olika företag skapat starka företagskulturer samt hur de genom kommunikationsaktiviteter integrerar individer i kulturen. Parallellt med detta undersöker vi även när en företagskultur blir så pass stark att den riskerar att jämföras med en sekt. Detta undersöker vi genom en kvalitativ studie som utgörs av en tematisk analysmetod. Resultaten vi fann i denna uppsats var att en stark företagskultur ur kommunikativt perspektiv har många likheter med sekter. Vi fann även att majoriteten av de utvalda företagen hade en utarbetad taktik för hur de effektiviserade socialiseringsprocessen, vilken oftare präglades av det fysiska mötet snarare än av det digitala. Detta resultat utgör vårt kunskapsbidrag till strategisk kommunikation som ämnesfält. (Less) - Popular Abstract
- Organisational culture is a complex phenomenon that is widely discussed on manage-mental levels. Many researchers agree about the fact that a strong organisational culture correlates with successful financial results, but when discussing how companies socialize an individual into a desirable behavior, there are many different contradictory theories. In this thesis, we explore how five different companies in different industries create a strong organisation culture and how they, through communicative activities, socialize an individual into their pattern. We also investigate when a strong organisational culture goes too far, and risks to be compared with a sect. This, we investigate through a qualitative thematic analysis method based on... (More)
- Organisational culture is a complex phenomenon that is widely discussed on manage-mental levels. Many researchers agree about the fact that a strong organisational culture correlates with successful financial results, but when discussing how companies socialize an individual into a desirable behavior, there are many different contradictory theories. In this thesis, we explore how five different companies in different industries create a strong organisation culture and how they, through communicative activities, socialize an individual into their pattern. We also investigate when a strong organisational culture goes too far, and risks to be compared with a sect. This, we investigate through a qualitative thematic analysis method based on semi-structured interviews. The results we found in this thesis was that strong organisational cultures have a lot of communicative activities in common with sects. We also found that the selected companies had standardized communicative activities in the socialization process, but very few of them were through digital channels. Through these findings, the study aims to contribute to the field of strategic communication. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8911544
- author
- Wirenfelt, Lisa LU and Montgomery, Maria
- supervisor
- organization
- alternative title
- En kvalitativ studie om socialiseringsprocessen in i en företagskultur
- course
- SKOK01 20171
- year
- 2017
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Organisationskultur, företagskultur, socialisering, onboarding, sekter, värdegrund, digitala medier.
- language
- Swedish
- id
- 8911544
- date added to LUP
- 2017-06-12 08:09:33
- date last changed
- 2017-06-12 08:09:33
@misc{8911544, abstract = {{Företagskultur är ett komplext fenomen som fått allt större plats på ledningsnivå. Att en stark företagskultur har en positiv korrelation till goda ekonomiska resultat är något många forskare är överens om, men när det gäller frågan om hur företag bör hantera socialiseringen av en ny kandidat, finns det många olika teorier. Denna uppsats redogör för hur fem olika företag skapat starka företagskulturer samt hur de genom kommunikationsaktiviteter integrerar individer i kulturen. Parallellt med detta undersöker vi även när en företagskultur blir så pass stark att den riskerar att jämföras med en sekt. Detta undersöker vi genom en kvalitativ studie som utgörs av en tematisk analysmetod. Resultaten vi fann i denna uppsats var att en stark företagskultur ur kommunikativt perspektiv har många likheter med sekter. Vi fann även att majoriteten av de utvalda företagen hade en utarbetad taktik för hur de effektiviserade socialiseringsprocessen, vilken oftare präglades av det fysiska mötet snarare än av det digitala. Detta resultat utgör vårt kunskapsbidrag till strategisk kommunikation som ämnesfält.}}, author = {{Wirenfelt, Lisa and Montgomery, Maria}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kultur äter strategi till frukost}}, year = {{2017}}, }