Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Skillnaden i effektivitet vid dual-tasking mellan visuella och auditiva uppgifter

Ask, Martin LU and Vollmer, Susanna LU (2017) PSYK11 20171
Department of Psychology
Abstract
People are more connected to every aspect of the world than ever before, and in our struggle to keep up-to-date resort to multi-tasking. The problem is that people cannot focus effectively on several kinds of stimuli at once. To expand further current understanding of attention capacity, an experiment was conducted to investigate costs in effectivity during dual-tasking. This was examined by merging the classic Posner cue test with a distracting visual or auditory task. Twenty-four participants either read or listened to a text while simultaneously completing the Posner task to assess endogenous and exogenous attention. The result show better performance when the distraction text was presented auditory than visual, when the left target... (More)
People are more connected to every aspect of the world than ever before, and in our struggle to keep up-to-date resort to multi-tasking. The problem is that people cannot focus effectively on several kinds of stimuli at once. To expand further current understanding of attention capacity, an experiment was conducted to investigate costs in effectivity during dual-tasking. This was examined by merging the classic Posner cue test with a distracting visual or auditory task. Twenty-four participants either read or listened to a text while simultaneously completing the Posner task to assess endogenous and exogenous attention. The result show better performance when the distraction text was presented auditory than visual, when the left target location was cued as opposed to the right target location, and when the cue was valid than invalid. We conclude that attention capacity is reduced more when people try to perform two task using the same, unimodal as compared to different, crossmodal cognitive processes, but nonetheless the cues operated effectively regardless of whether the distracting task was auditory or visual. (Less)
Abstract (Swedish)
Människor är mer uppkopplade till omvärlden än någonsin tidigare, och i kampen att hinna med och vara uppdaterad används multi-tasking. Problemet är att människan inte är förmögen att hålla full uppmärksamhet på flera olika stimuli samtidigt. I ett försök att vidare utöka kunskapen kring uppmärksamhet utfördes ett experiment för att undersöka kostnaden i effektivitet vid dual-tasking. Detta undersöktes genom att sammanföra ett klassiskt Posner-test med en distraherande visuell eller auditiv uppgift. Tjugofyra deltagare fick antingen läsa eller lyssna på en text, samtidigt som de utförde ett Posner-test för att mäta endogen och exogen uppmärksamhet. Resultatet visade en ökad prestation när den distraherande uppgiften var auditiv mot när den... (More)
Människor är mer uppkopplade till omvärlden än någonsin tidigare, och i kampen att hinna med och vara uppdaterad används multi-tasking. Problemet är att människan inte är förmögen att hålla full uppmärksamhet på flera olika stimuli samtidigt. I ett försök att vidare utöka kunskapen kring uppmärksamhet utfördes ett experiment för att undersöka kostnaden i effektivitet vid dual-tasking. Detta undersöktes genom att sammanföra ett klassiskt Posner-test med en distraherande visuell eller auditiv uppgift. Tjugofyra deltagare fick antingen läsa eller lyssna på en text, samtidigt som de utförde ett Posner-test för att mäta endogen och exogen uppmärksamhet. Resultatet visade en ökad prestation när den distraherande uppgiften var auditiv mot när den var visuell, när markören indikerade vänster sida till skillnad mot när markören indikerade höger sida samt när markören var giltigt än när den var ogiltig. Vi drar slutsatsen att uppmärksamhetsförmågan reduceras i större omfattning när människor försöker genomföra två uppgifter som använder samma, unimodala till skillnad mot, crossmodala kognitiva processer, men likväl fungerade markörerna effektivt oavsett om den distraherande uppgiften var auditiv eller visuell. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ask, Martin LU and Vollmer, Susanna LU
supervisor
organization
course
PSYK11 20171
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Uppmärksamhet, Reaktionstid, endogenous attention, exogenous attention, Posner task, dual- task, reaction time
language
Swedish
id
8912931
date added to LUP
2017-06-12 17:03:57
date last changed
2017-06-12 17:03:57
@misc{8912931,
  abstract     = {{People are more connected to every aspect of the world than ever before, and in our struggle to keep up-to-date resort to multi-tasking. The problem is that people cannot focus effectively on several kinds of stimuli at once. To expand further current understanding of attention capacity, an experiment was conducted to investigate costs in effectivity during dual-tasking. This was examined by merging the classic Posner cue test with a distracting visual or auditory task. Twenty-four participants either read or listened to a text while simultaneously completing the Posner task to assess endogenous and exogenous attention. The result show better performance when the distraction text was presented auditory than visual, when the left target location was cued as opposed to the right target location, and when the cue was valid than invalid. We conclude that attention capacity is reduced more when people try to perform two task using the same, unimodal as compared to different, crossmodal cognitive processes, but nonetheless the cues operated effectively regardless of whether the distracting task was auditory or visual.}},
  author       = {{Ask, Martin and Vollmer, Susanna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Skillnaden i effektivitet vid dual-tasking mellan visuella och auditiva uppgifter}},
  year         = {{2017}},
}