Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Från ett nytt perspektiv - En kvalitativ studie om influencer marketing från en influencers perspektiv

Westerberg, Ellen LU and Flytström, Max (2017) In Från ett nytt perspektiv - En kvalitativ studie om influencer marketing från en influencers perspektiv SKOK01 20171
Department of Strategic Communication
Abstract (Swedish)
Från ett nytt perspektiv
Influencer marketing beskriver marknadsföringstekniken då företag använder inflytelserika och kända personer för att effektivt sprida ett budskap. Inom influencer marketing verkar de budskapspridande individerna, influencers, på de digitala plattformar som kallas sociala medier, däribland forum som Instagram, Facebook och Snapchat. Inom influencer marketing finns två parter, dels individen som är influencer, dels företaget med mål att få ut ett specifikt budskap via en influencer. Detta examensarbete syftar till att se, granska och analysera influencer marketing utifrån en influencers perspektiv. Studien besvarar hur dessa influencers väljer företag att samarbeta med, hur samarbetsprocessen ser ut mellan en... (More)
Från ett nytt perspektiv
Influencer marketing beskriver marknadsföringstekniken då företag använder inflytelserika och kända personer för att effektivt sprida ett budskap. Inom influencer marketing verkar de budskapspridande individerna, influencers, på de digitala plattformar som kallas sociala medier, däribland forum som Instagram, Facebook och Snapchat. Inom influencer marketing finns två parter, dels individen som är influencer, dels företaget med mål att få ut ett specifikt budskap via en influencer. Detta examensarbete syftar till att se, granska och analysera influencer marketing utifrån en influencers perspektiv. Studien besvarar hur dessa influencers väljer företag att samarbeta med, hur samarbetsprocessen ser ut mellan en influencer och ett företag samt på vilka sätt en influencer påverkar sina följare via sina sociala media-inlägg. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fyra väletablerade influencers samt granskning och analys av åtta samarbetsinlägg som de intervjuade influencers publicerat på respektive sociala media-profiler. (Less)
Popular Abstract
From a new perspective
Influencer Marketing describes a marketing technique where companies are using influential and well-known people to effectively spread a message. Through influencer marketing the message-spreading individuals, influencers, appear on the digital platforms known as social media, including forums such as Instagram, Facebook and Snapchat. Within influencer marketing there are two parties, first the individual who is an influencer, and secondly the company with an aim to shed a specific message thru an influencer. This study aims to see, review and analyse influencer marketing from an influencer's perspective. The study answers how influencers choose companies to collaborate with, how the collaborative process operates... (More)
From a new perspective
Influencer Marketing describes a marketing technique where companies are using influential and well-known people to effectively spread a message. Through influencer marketing the message-spreading individuals, influencers, appear on the digital platforms known as social media, including forums such as Instagram, Facebook and Snapchat. Within influencer marketing there are two parties, first the individual who is an influencer, and secondly the company with an aim to shed a specific message thru an influencer. This study aims to see, review and analyse influencer marketing from an influencer's perspective. The study answers how influencers choose companies to collaborate with, how the collaborative process operates between an influencer and a company and how influencers approach and affect their followers through social media posts. The study is based on semi-structured interviews with four well-established influencers, together with a review and an analysis of eight collaborative posts published by the interviewed influencers on their social media profiles. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Westerberg, Ellen LU and Flytström, Max
supervisor
organization
course
SKOK01 20171
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Influencer marketing, influence, celebrity endorsement, Third party endorsement, social media
publication/series
Från ett nytt perspektiv - En kvalitativ studie om influencer marketing från en influencers perspektiv
language
Swedish
id
8925294
date added to LUP
2017-12-06 14:00:27
date last changed
2017-12-06 14:00:27
@misc{8925294,
  abstract     = {{Från ett nytt perspektiv
Influencer marketing beskriver marknadsföringstekniken då företag använder inflytelserika och kända personer för att effektivt sprida ett budskap. Inom influencer marketing verkar de budskapspridande individerna, influencers, på de digitala plattformar som kallas sociala medier, däribland forum som Instagram, Facebook och Snapchat. Inom influencer marketing finns två parter, dels individen som är influencer, dels företaget med mål att få ut ett specifikt budskap via en influencer. Detta examensarbete syftar till att se, granska och analysera influencer marketing utifrån en influencers perspektiv. Studien besvarar hur dessa influencers väljer företag att samarbeta med, hur samarbetsprocessen ser ut mellan en influencer och ett företag samt på vilka sätt en influencer påverkar sina följare via sina sociala media-inlägg. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fyra väletablerade influencers samt granskning och analys av åtta samarbetsinlägg som de intervjuade influencers publicerat på respektive sociala media-profiler.}},
  author       = {{Westerberg, Ellen and Flytström, Max}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  series       = {{Från ett nytt perspektiv - En kvalitativ studie om influencer marketing från en influencers perspektiv}},
  title        = {{Från ett nytt perspektiv - En kvalitativ studie om influencer marketing från en influencers perspektiv}},
  year         = {{2017}},
}