Prisspridning utifrån ett sökkostnadsperspektiv
(2017) NEKH02 20172Department of Economics
- Abstract (Swedish)
- Denna uppsats kommer studera prisspridningen på elbolagsmarknaden och syftet är att se om antalet elbolag påverkar prisspridningen. Enligt de sökkostnadsteorier som tas upp här kommer prisspridningen uppstå som ett resultat av att konsumenter har en positiv sökkostnad. Då sökkostnaden går mot noll borde priserna konvergera. Sökkostnadsteorier skiljer sig åt gällande effekten av ett ökat antal företags påverkan på prisspridningen. För att se om antalet elbolag påverkar prisspridningen kommer jag göra en empirisk underökning då jag använder mig av variationskoefficienten av elbolagspriserna för att mäta prisspridingen. Undersökningsperioden är mellan januari 2008 till september 2011 och mellan oktober 2011 till december 2015. Anledningen... (More)
- Denna uppsats kommer studera prisspridningen på elbolagsmarknaden och syftet är att se om antalet elbolag påverkar prisspridningen. Enligt de sökkostnadsteorier som tas upp här kommer prisspridningen uppstå som ett resultat av att konsumenter har en positiv sökkostnad. Då sökkostnaden går mot noll borde priserna konvergera. Sökkostnadsteorier skiljer sig åt gällande effekten av ett ökat antal företags påverkan på prisspridningen. För att se om antalet elbolag påverkar prisspridningen kommer jag göra en empirisk underökning då jag använder mig av variationskoefficienten av elbolagspriserna för att mäta prisspridingen. Undersökningsperioden är mellan januari 2008 till september 2011 och mellan oktober 2011 till december 2015. Anledningen varför elbolagsmarknaden är intressant att studera under denna period är för att mycket har hänt som har påverkat sökkostnaden bland konsumenterna. 2008 infördes de första prisjämförelssajterna som jämför elbolagspriser vilket har minskat sökkostnaden drastiskt. Resultatet från undersökningen visar att det finns ett negativt samband mellan antalet företag och prisspridningen. Dock har jag inte kunnat visa om priserna går mot marginalkostnaden eller monopolpriset. För att prisspridningen ska minska är det viktigt att det finns flera konkurrerande företag och att konsumenterna gör aktiva val av elbolag. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8927717
- author
- Palmén Persson, Martina LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En empirisk undersökning om hur antalet företag påverkar prisspridningen
- course
- NEKH02 20172
- year
- 2017
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Prisspridning, sökkostnad, antalet elbolag
- language
- Swedish
- id
- 8927717
- date added to LUP
- 2017-11-01 11:54:15
- date last changed
- 2019-01-01 03:45:22
@misc{8927717, abstract = {{Denna uppsats kommer studera prisspridningen på elbolagsmarknaden och syftet är att se om antalet elbolag påverkar prisspridningen. Enligt de sökkostnadsteorier som tas upp här kommer prisspridningen uppstå som ett resultat av att konsumenter har en positiv sökkostnad. Då sökkostnaden går mot noll borde priserna konvergera. Sökkostnadsteorier skiljer sig åt gällande effekten av ett ökat antal företags påverkan på prisspridningen. För att se om antalet elbolag påverkar prisspridningen kommer jag göra en empirisk underökning då jag använder mig av variationskoefficienten av elbolagspriserna för att mäta prisspridingen. Undersökningsperioden är mellan januari 2008 till september 2011 och mellan oktober 2011 till december 2015. Anledningen varför elbolagsmarknaden är intressant att studera under denna period är för att mycket har hänt som har påverkat sökkostnaden bland konsumenterna. 2008 infördes de första prisjämförelssajterna som jämför elbolagspriser vilket har minskat sökkostnaden drastiskt. Resultatet från undersökningen visar att det finns ett negativt samband mellan antalet företag och prisspridningen. Dock har jag inte kunnat visa om priserna går mot marginalkostnaden eller monopolpriset. För att prisspridningen ska minska är det viktigt att det finns flera konkurrerande företag och att konsumenterna gör aktiva val av elbolag.}}, author = {{Palmén Persson, Martina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Prisspridning utifrån ett sökkostnadsperspektiv}}, year = {{2017}}, }