Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Demokrati i den digitala sfären. En kvalitativ studie om invånardialog på Helsingborgs stads Facebooksida

Johansson, Johanna LU (2017) SOCK04 20171
Sociology
Abstract (Swedish)
I det här arbetet behandlas invånardialog på det sociala mediet Facebook. Jag har genomfört en studie av hur Helsingborgs stad använder sin Facebooksida för att föra en dialog med invånarna samt hur denna dialog ser ut i praktiken. Genom att göra en kvalitativ intervju med officiella representanter för Helsingborgs stad, en kvalitativ innehållsanalys av dialogen på sidan och granska styrdokument har jag fått en bild av hur kommunen använder sin Facebooksida för att föra en dialog med invånarna samt hur de förhåller sig till de olika regler, riktlinjer och policys som finns kring dialog och kommunikation med invånarna på sociala medier. Resultatet av studien har visat att Helsingborgs stad använder sin Facebooksida främst för att erbjuda... (More)
I det här arbetet behandlas invånardialog på det sociala mediet Facebook. Jag har genomfört en studie av hur Helsingborgs stad använder sin Facebooksida för att föra en dialog med invånarna samt hur denna dialog ser ut i praktiken. Genom att göra en kvalitativ intervju med officiella representanter för Helsingborgs stad, en kvalitativ innehållsanalys av dialogen på sidan och granska styrdokument har jag fått en bild av hur kommunen använder sin Facebooksida för att föra en dialog med invånarna samt hur de förhåller sig till de olika regler, riktlinjer och policys som finns kring dialog och kommunikation med invånarna på sociala medier. Resultatet av studien har visat att Helsingborgs stad använder sin Facebooksida främst för att erbjuda information och service till invånarna. Sidan ger också möjlighet till en ostrukturerad dialog mellan invånare och kommunen, mellan invånare själva samt i vissa fall mellan invånare och beslutsfattare. Även om Helsingborgs stad oftast inte använder sin Facebooksida för en traditionell invånardialog, där staden för en dialog med invånarna kring deras åsikter och synpunkter i en viss fråga, så används den ändå som ett demokratiskt verktyg med flera olika funktioner. (Less)
Abstract
In this study I have adressed the topic of citizen dialogue on the social network Facebook. I have conducted a study of how the city of Helsingborg use their Facebook page to communicate with the citizens and how they relate to the different rules, guidelines and policies that exist about dialogue and communication with the citizens on social media. The result of the study has shown that the city of Helsingborg use their Facebook page mostly for offering information and service to the citizens. The page also offers a possibility of an unstructured dialogue between the citizens and the city, between citizens themselves and in some cases between citizens and decision makers. Even though the city of Helsingborg rarely use their Facebook page... (More)
In this study I have adressed the topic of citizen dialogue on the social network Facebook. I have conducted a study of how the city of Helsingborg use their Facebook page to communicate with the citizens and how they relate to the different rules, guidelines and policies that exist about dialogue and communication with the citizens on social media. The result of the study has shown that the city of Helsingborg use their Facebook page mostly for offering information and service to the citizens. The page also offers a possibility of an unstructured dialogue between the citizens and the city, between citizens themselves and in some cases between citizens and decision makers. Even though the city of Helsingborg rarely use their Facebook page for a traditional, structured citizen dialogue, where the city communicates with the citizens in order to recieve their views and opinions in a certain matter, it is still used as a tool for democracy with several different functions. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Johansson, Johanna LU
supervisor
organization
course
SOCK04 20171
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
invånardialog, medborgardialog, kommunikation, Facebook, sociala medier, demokrati, citizen dialogue, communication, social media, democracy
language
Swedish
id
8928442
date added to LUP
2018-01-11 09:20:50
date last changed
2018-01-11 09:20:50
@misc{8928442,
  abstract     = {{In this study I have adressed the topic of citizen dialogue on the social network Facebook. I have conducted a study of how the city of Helsingborg use their Facebook page to communicate with the citizens and how they relate to the different rules, guidelines and policies that exist about dialogue and communication with the citizens on social media. The result of the study has shown that the city of Helsingborg use their Facebook page mostly for offering information and service to the citizens. The page also offers a possibility of an unstructured dialogue between the citizens and the city, between citizens themselves and in some cases between citizens and decision makers. Even though the city of Helsingborg rarely use their Facebook page for a traditional, structured citizen dialogue, where the city communicates with the citizens in order to recieve their views and opinions in a certain matter, it is still used as a tool for democracy with several different functions.}},
  author       = {{Johansson, Johanna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Demokrati i den digitala sfären. En kvalitativ studie om invånardialog på Helsingborgs stads Facebooksida}},
  year         = {{2017}},
}