Att leva som man lär? En kvalitativ fallstudie om intern demokrati i Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa
(2018) STVA22 20172Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsen utgörs av en fallstudie som syftar till att skapa en djupare förståelse för fenomenet intern demokrati inom internationella organisationer. Studien fokuserar på Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa och genom det teoretiska ramverk som utarbetats ämnar vi kartlägga den interna demokratin i nämnda organisation. Kartläggningen sker genom att applicera fem olika teoretiska dimensioner som på ett eller annat sätt interagerar med intern demokrati inom internationella organisationer. Den metodologiska ansatsen är teoriprövande och teoriutvecklande, detta i hopp om att besvara vår frågeställning på ett uppfyllande sätt.
Studien förklarar deskriptivt hur organisationen interna demokrati kan te sig olika beroende på vilken... (More) - Uppsatsen utgörs av en fallstudie som syftar till att skapa en djupare förståelse för fenomenet intern demokrati inom internationella organisationer. Studien fokuserar på Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa och genom det teoretiska ramverk som utarbetats ämnar vi kartlägga den interna demokratin i nämnda organisation. Kartläggningen sker genom att applicera fem olika teoretiska dimensioner som på ett eller annat sätt interagerar med intern demokrati inom internationella organisationer. Den metodologiska ansatsen är teoriprövande och teoriutvecklande, detta i hopp om att besvara vår frågeställning på ett uppfyllande sätt.
Studien förklarar deskriptivt hur organisationen interna demokrati kan te sig olika beroende på vilken dimension man studerar. Uppsatsen finner att somliga dimensioner uppvisar en hög grad av intern demokrati, medan andra dimensioner saknar aspekter för att organisationen ska anses verkligt demokratisk. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8930744
- author
- Hjelm, Mattias LU and Ennerfelt, Karin LU
- supervisor
-
- Anders Uhlin LU
- organization
- course
- STVA22 20172
- year
- 2018
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Transnationell, OSSE, OSCE, Intern demokrati
- language
- Swedish
- id
- 8930744
- date added to LUP
- 2018-08-24 10:57:19
- date last changed
- 2018-08-24 10:57:19
@misc{8930744, abstract = {{Uppsatsen utgörs av en fallstudie som syftar till att skapa en djupare förståelse för fenomenet intern demokrati inom internationella organisationer. Studien fokuserar på Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa och genom det teoretiska ramverk som utarbetats ämnar vi kartlägga den interna demokratin i nämnda organisation. Kartläggningen sker genom att applicera fem olika teoretiska dimensioner som på ett eller annat sätt interagerar med intern demokrati inom internationella organisationer. Den metodologiska ansatsen är teoriprövande och teoriutvecklande, detta i hopp om att besvara vår frågeställning på ett uppfyllande sätt. Studien förklarar deskriptivt hur organisationen interna demokrati kan te sig olika beroende på vilken dimension man studerar. Uppsatsen finner att somliga dimensioner uppvisar en hög grad av intern demokrati, medan andra dimensioner saknar aspekter för att organisationen ska anses verkligt demokratisk.}}, author = {{Hjelm, Mattias and Ennerfelt, Karin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att leva som man lär? En kvalitativ fallstudie om intern demokrati i Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa}}, year = {{2018}}, }