Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Dålig svenska - Inställningar och attityder kring språklig mångfald i Sverige

Eneroth, Irma LU (2018) MRSK61 20172
Human Rights Studies
Abstract
This paper investigates debates regarding mother tongue education. It is a review of the discussions conducted in Swedish media during 2006 compared with similar discuss- ions 2017. The purpose is to expose attitudes regarding linguistic diversity in Sweden and to reflect on how these attitudes relate to human rights and power. The work exa- mines debates regarding mother tongue education in Sweden and focuses on how the concept of language skills is handled in the discussion, which arguments that are pres- ented and how. Quentin Skinner's speech-based theoretical perspective helps methodize the debate articles. In addition, Ruth Rubio-Marine's perspective on language rights is used to illustrate how the views are expressed in the debate... (More)
This paper investigates debates regarding mother tongue education. It is a review of the discussions conducted in Swedish media during 2006 compared with similar discuss- ions 2017. The purpose is to expose attitudes regarding linguistic diversity in Sweden and to reflect on how these attitudes relate to human rights and power. The work exa- mines debates regarding mother tongue education in Sweden and focuses on how the concept of language skills is handled in the discussion, which arguments that are pres- ented and how. Quentin Skinner's speech-based theoretical perspective helps methodize the debate articles. In addition, Ruth Rubio-Marine's perspective on language rights is used to illustrate how the views are expressed in the debate and how it can be under- stood in terms of human rights. Using concepts from Pierre Bourdieu's theory, the ana- lysis shows that there is a correlation between the approach to language skills and the understanding of power relations in society. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
I detta arbete undersöks debatter gällande modersmålsundervisning. Ett nedslag i diskussionen som fördes i svensk media under 2006 jämförs med en liknande dis- kussion 2017. Syftet är att blottlägga inställningar och attityder gällande språklig mångfald i Sverige och resonera kring hur dessa attityder anknyter till mänskliga rättigheter och makt. I arbetet undersöks debatter gällande modersmålsundervis- ning i Sverige och fokus ligger på hur begreppet språkkompetens hanteras i dis- kussionen, vilka poänger som framförs och hur. Genom Quentin Skinners talhand- lingsteoretiska perspektiv görs en tematisering av språket i debattartiklarna. Där- till används Ruth Rubio-Maríns perspektiv på språkrättigheter för att belysa hur de åsikter som... (More)
I detta arbete undersöks debatter gällande modersmålsundervisning. Ett nedslag i diskussionen som fördes i svensk media under 2006 jämförs med en liknande dis- kussion 2017. Syftet är att blottlägga inställningar och attityder gällande språklig mångfald i Sverige och resonera kring hur dessa attityder anknyter till mänskliga rättigheter och makt. I arbetet undersöks debatter gällande modersmålsundervis- ning i Sverige och fokus ligger på hur begreppet språkkompetens hanteras i dis- kussionen, vilka poänger som framförs och hur. Genom Quentin Skinners talhand- lingsteoretiska perspektiv görs en tematisering av språket i debattartiklarna. Där- till används Ruth Rubio-Maríns perspektiv på språkrättigheter för att belysa hur de åsikter som utrycks i debatten kan förstås i termer av mänskliga rättigheter. Med hjälp av begrepp ur Pierre Bourdieus teori visar analysen att det finns ett samspel mellan förhållningssättet till språkkompetens och förståelsen för maktre- lationer i samhället. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Eneroth, Irma LU
supervisor
organization
course
MRSK61 20172
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Språkrättigheter, Modersmålsundervisning, svenska som andraspråk, språknormer, makt, språkkompetens, lingvistisk marknad, lingvistiskt kapital
language
Swedish
id
8931274
date added to LUP
2018-03-14 09:10:16
date last changed
2018-03-14 09:10:59
@misc{8931274,
  abstract     = {{This paper investigates debates regarding mother tongue education. It is a review of the discussions conducted in Swedish media during 2006 compared with similar discuss- ions 2017. The purpose is to expose attitudes regarding linguistic diversity in Sweden and to reflect on how these attitudes relate to human rights and power. The work exa- mines debates regarding mother tongue education in Sweden and focuses on how the concept of language skills is handled in the discussion, which arguments that are pres- ented and how. Quentin Skinner's speech-based theoretical perspective helps methodize the debate articles. In addition, Ruth Rubio-Marine's perspective on language rights is used to illustrate how the views are expressed in the debate and how it can be under- stood in terms of human rights. Using concepts from Pierre Bourdieu's theory, the ana- lysis shows that there is a correlation between the approach to language skills and the understanding of power relations in society.}},
  author       = {{Eneroth, Irma}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Dålig svenska - Inställningar och attityder kring språklig mångfald i Sverige}},
  year         = {{2018}},
}