Customer Relationship Management vs. Corporate Social Responsibility
(2018) SYSK02 20171Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Customer Relationship Management(CRM) är en vital del av organisationers verksamhet i dagens affärsvärld för att förbli konkurrenskraftig. Därför ställs organisationer inför allt högre krav på att ha insikter i sina kunders preferenser, för att utveckla produkter och tjänster som är anpassad på individnivå till varje kund. Insikter införskaffas genom en utbredd informationssamling om var kund, för att sedermera ligga som grund för analyser så som exempelvis beteendemönster-analys. CSR är likaså en viktig del för organisationers fortlevnad och berättar för det allmänna samhället en organisations ställningstagande till socialt ansvar inom samhälle och miljö. Vi undersöker hur det omfattande CRM-arbetet förhåller sig inom ramarna för... (More)
- Customer Relationship Management(CRM) är en vital del av organisationers verksamhet i dagens affärsvärld för att förbli konkurrenskraftig. Därför ställs organisationer inför allt högre krav på att ha insikter i sina kunders preferenser, för att utveckla produkter och tjänster som är anpassad på individnivå till varje kund. Insikter införskaffas genom en utbredd informationssamling om var kund, för att sedermera ligga som grund för analyser så som exempelvis beteendemönster-analys. CSR är likaså en viktig del för organisationers fortlevnad och berättar för det allmänna samhället en organisations ställningstagande till socialt ansvar inom samhälle och miljö. Vi undersöker hur det omfattande CRM-arbetet förhåller sig inom ramarna för företagsetik som en del av organisationernas CSR-arbete, med fokus på personlig integritet vid insamling – och hantering av kundinformation. Genom en empirisk undersökning av fyra respondenter med erfarenhet i CRM och med vetskap om deras organisationers riktlinjer inom CSR, tillsammans med teori inom CRM och CSR har studien identifierat tre strategier som organisationerna använder sig av för att tackla utmaningen som uppstår med en negativ syn på informationssamling i samhället. Studiens resultat visar att organisationerna har bekämpat utmaningen och har utarbetat strategier som ökar kunders förtroende för fortsatt bruk av deras kundinformation. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8933673
- author
- Lingheim, August LU and Hammarström, Tom LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En studie om organisationers förhållningssätt till personlig integritet
- course
- SYSK02 20171
- year
- 2018
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Customer Relationship Management, Corporate Social Responsibility, Företagsetik, Personlig integritet, Datainsamling, Datahantering, Relationsmarknadsföring.
- report number
- INF17-072
- language
- Swedish
- id
- 8933673
- date added to LUP
- 2018-04-24 11:15:30
- date last changed
- 2018-04-24 11:15:30
@misc{8933673, abstract = {{Customer Relationship Management(CRM) är en vital del av organisationers verksamhet i dagens affärsvärld för att förbli konkurrenskraftig. Därför ställs organisationer inför allt högre krav på att ha insikter i sina kunders preferenser, för att utveckla produkter och tjänster som är anpassad på individnivå till varje kund. Insikter införskaffas genom en utbredd informationssamling om var kund, för att sedermera ligga som grund för analyser så som exempelvis beteendemönster-analys. CSR är likaså en viktig del för organisationers fortlevnad och berättar för det allmänna samhället en organisations ställningstagande till socialt ansvar inom samhälle och miljö. Vi undersöker hur det omfattande CRM-arbetet förhåller sig inom ramarna för företagsetik som en del av organisationernas CSR-arbete, med fokus på personlig integritet vid insamling – och hantering av kundinformation. Genom en empirisk undersökning av fyra respondenter med erfarenhet i CRM och med vetskap om deras organisationers riktlinjer inom CSR, tillsammans med teori inom CRM och CSR har studien identifierat tre strategier som organisationerna använder sig av för att tackla utmaningen som uppstår med en negativ syn på informationssamling i samhället. Studiens resultat visar att organisationerna har bekämpat utmaningen och har utarbetat strategier som ökar kunders förtroende för fortsatt bruk av deras kundinformation.}}, author = {{Lingheim, August and Hammarström, Tom}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Customer Relationship Management vs. Corporate Social Responsibility}}, year = {{2018}}, }