Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Brottsprevention i grundskolan. En analys av skolpersonals berättelser.

Bynke, Louise LU (2018) SOCK04 20172
Department of Sociology
Sociology
Abstract (Swedish)
I denna uppsats berättar personal i skolan om hur de ser på och arbetar med brottsprevention för att risken för att barn hamnar i kriminalitet senare i livet ska bli så låg som möjligt. Det arbetet är viktigt eftersom det minskar lidandet hos brottsoffer och gärningspersoner och även behovet av dyrare och mer komplicerade samhällsinsatser senare i livet.
Syftet med uppsatsen är att belysa det svenska arbetet med brottsprevention från skolpersonalens perspektiv då det sällan förekommer i sammanhang där kriminalitet diskuteras. Travis Hirschis kriminologiska teori om sociala band och teorier om brottsprevention utgör analysens bakgrund mot vilken empirin ställs. Uppsatsens empiri består av fyra intervjuer med skolpersonal som arbetar på... (More)
I denna uppsats berättar personal i skolan om hur de ser på och arbetar med brottsprevention för att risken för att barn hamnar i kriminalitet senare i livet ska bli så låg som möjligt. Det arbetet är viktigt eftersom det minskar lidandet hos brottsoffer och gärningspersoner och även behovet av dyrare och mer komplicerade samhällsinsatser senare i livet.
Syftet med uppsatsen är att belysa det svenska arbetet med brottsprevention från skolpersonalens perspektiv då det sällan förekommer i sammanhang där kriminalitet diskuteras. Travis Hirschis kriminologiska teori om sociala band och teorier om brottsprevention utgör analysens bakgrund mot vilken empirin ställs. Uppsatsens empiri består av fyra intervjuer med skolpersonal som arbetar på grundskolor runt om i Lunds kommun. I dessa visar skolpersonalen hur de ser på riskfaktorer till kriminalitet, vad de gör för att minska dem och stärka barnets sociala band genom att tillhandahålla skyddsfaktorer samt hur samarbetet med föräldrar och socialtjänsten fungerar.
Brottsprevention i skolan sker inbyggt i skolpersonalens ordinarie arbete med att få barnen att nå kunskapskraven. Utbildning är en skyddsfaktor i sig och arbetet involverar att se till att barnen mår bra eftersom det är en förutsättning för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. Att ett barn mår bra är också en skyddsfaktor mot framtida kriminalitet. För att klara av sitt arbete krävs kompetens att skapa en bra kontakt med föräldrar även i situationer där det föreligger risk för konflikt samt att det finns ett gott samarbete med socialtjänsten. Det senare är något som skolpersonalen menar ofta saknas bland annat eftersom återkopplingen i socialtjänstärenden som rör barnen inte är tillfredsställande. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Bynke, Louise LU
supervisor
organization
course
SOCK04 20172
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
kriminalitet, brottsprevention, orosanmälan, socialtjänsten, skolpersonal, grundskola, sociala band
language
Swedish
id
8935395
date added to LUP
2018-02-09 13:04:05
date last changed
2018-02-09 13:04:05
@misc{8935395,
  abstract     = {{I denna uppsats berättar personal i skolan om hur de ser på och arbetar med brottsprevention för att risken för att barn hamnar i kriminalitet senare i livet ska bli så låg som möjligt. Det arbetet är viktigt eftersom det minskar lidandet hos brottsoffer och gärningspersoner och även behovet av dyrare och mer komplicerade samhällsinsatser senare i livet.
Syftet med uppsatsen är att belysa det svenska arbetet med brottsprevention från skolpersonalens perspektiv då det sällan förekommer i sammanhang där kriminalitet diskuteras. Travis Hirschis kriminologiska teori om sociala band och teorier om brottsprevention utgör analysens bakgrund mot vilken empirin ställs. Uppsatsens empiri består av fyra intervjuer med skolpersonal som arbetar på grundskolor runt om i Lunds kommun. I dessa visar skolpersonalen hur de ser på riskfaktorer till kriminalitet, vad de gör för att minska dem och stärka barnets sociala band genom att tillhandahålla skyddsfaktorer samt hur samarbetet med föräldrar och socialtjänsten fungerar.
Brottsprevention i skolan sker inbyggt i skolpersonalens ordinarie arbete med att få barnen att nå kunskapskraven. Utbildning är en skyddsfaktor i sig och arbetet involverar att se till att barnen mår bra eftersom det är en förutsättning för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. Att ett barn mår bra är också en skyddsfaktor mot framtida kriminalitet. För att klara av sitt arbete krävs kompetens att skapa en bra kontakt med föräldrar även i situationer där det föreligger risk för konflikt samt att det finns ett gott samarbete med socialtjänsten. Det senare är något som skolpersonalen menar ofta saknas bland annat eftersom återkopplingen i socialtjänstärenden som rör barnen inte är tillfredsställande.}},
  author       = {{Bynke, Louise}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Brottsprevention i grundskolan. En analys av skolpersonals berättelser.}},
  year         = {{2018}},
}