Etablering på en relationsorienterad marknad
(2018) MIOM05Production Management
- Abstract (Swedish)
- Fallföretaget har, vid starten av examensarbetet, bestämt sig för att träda in på
hotellmarknaden. Götessons är idag en etablerad aktör på kontorsmarknaden, men de ser att
det kan finnas risk för att efterfrågan på deras produkter avtar på den här marknaden. De har
planerat att etablera sig på hotellmarknaden genom att använda sig av tillväxtstrategin
marknadsutveckling, alltså genom att använda befintliga produkter på en ny marknad. De har
idag en försäljningsandel på fem procent på hotellmarknaden, men de har inte lyckas öka den.
Frågan de ställt sig är: hur ska vi lyckas öka försäljningen på hotellmarknaden?
Under genomförandet av examensarbetet har ett flertal intervjuer utförts, med representanter
från fallföretaget... (More) - Fallföretaget har, vid starten av examensarbetet, bestämt sig för att träda in på
hotellmarknaden. Götessons är idag en etablerad aktör på kontorsmarknaden, men de ser att
det kan finnas risk för att efterfrågan på deras produkter avtar på den här marknaden. De har
planerat att etablera sig på hotellmarknaden genom att använda sig av tillväxtstrategin
marknadsutveckling, alltså genom att använda befintliga produkter på en ny marknad. De har
idag en försäljningsandel på fem procent på hotellmarknaden, men de har inte lyckas öka den.
Frågan de ställt sig är: hur ska vi lyckas öka försäljningen på hotellmarknaden?
Under genomförandet av examensarbetet har ett flertal intervjuer utförts, med representanter
från fallföretaget samt aktörer inom hotellmarknaden, för att utreda hur inköp och
leverantörsval görs på den givna marknaden. Vidare är syftet att tillämpa resultatet på
fallföretaget samt utreda hur de ska agera för att vinna ytterligare marknadsandelar.
Under utförandet av examensarbetet har det framkommit att relationer är mycket viktiga vid
val av leverantörer på hotellmarknaden. Författaren anser att det finns tre områden som fokus
bör läggas på vid en nyetablering; kundsegment, kanaler och relationer. Den största
anledningen till att försäljningsandelen inte lyckats öka, från fem procent, tros vara att
Götessons inte anpassat de tre nämnda fokusområdena till den nya marknaden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8935635
- author
- Lavemark, Helena
- supervisor
- organization
- course
- MIOM05
- year
- 2018
- type
- M1 - University Diploma
- subject
- other publication id
- 18/5592
- language
- Swedish
- id
- 8935635
- date added to LUP
- 2018-02-12 14:58:59
- date last changed
- 2018-02-12 14:58:59
@misc{8935635, abstract = {{Fallföretaget har, vid starten av examensarbetet, bestämt sig för att träda in på hotellmarknaden. Götessons är idag en etablerad aktör på kontorsmarknaden, men de ser att det kan finnas risk för att efterfrågan på deras produkter avtar på den här marknaden. De har planerat att etablera sig på hotellmarknaden genom att använda sig av tillväxtstrategin marknadsutveckling, alltså genom att använda befintliga produkter på en ny marknad. De har idag en försäljningsandel på fem procent på hotellmarknaden, men de har inte lyckas öka den. Frågan de ställt sig är: hur ska vi lyckas öka försäljningen på hotellmarknaden? Under genomförandet av examensarbetet har ett flertal intervjuer utförts, med representanter från fallföretaget samt aktörer inom hotellmarknaden, för att utreda hur inköp och leverantörsval görs på den givna marknaden. Vidare är syftet att tillämpa resultatet på fallföretaget samt utreda hur de ska agera för att vinna ytterligare marknadsandelar. Under utförandet av examensarbetet har det framkommit att relationer är mycket viktiga vid val av leverantörer på hotellmarknaden. Författaren anser att det finns tre områden som fokus bör läggas på vid en nyetablering; kundsegment, kanaler och relationer. Den största anledningen till att försäljningsandelen inte lyckats öka, från fem procent, tros vara att Götessons inte anpassat de tre nämnda fokusområdena till den nya marknaden.}}, author = {{Lavemark, Helena}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Etablering på en relationsorienterad marknad}}, year = {{2018}}, }